شناسه : 38611380
مردم تا کی باید چوب کرونا را بخورند؟!

افزایش 155 درصدی قیمت بلیت پروازها؛ نتیجه عدم نظارت بر ایرلاین ها نه نوسان ارز!


گرانی قیمت پروازهای داخلی در حالی رقم خورد که بهانه ها برای افزایش ان قابل تامل است.

به گزارش یزدرسا، به گفته خیلی ها تغییر خوب است! اما نه هر روز و هر دقیقه و هر لحظه نه تنها نتیجه مثبتی ندارد که مطمئنا  قیمت بلیت پروازهای داخلی این روزها دست خوش تغییرات روزانه و لحظه ای است

این روزها گرانی به پهنای آسمان رسید، اینبار قرعه گرانی از کف بازار مرغ و تخم مرغ تا مسکن به اوج آسمان پر کشید و پروازهای داخلی و خارجی را شامل هم شده که گویا با نشست و برخواست هر هواپیما نرخ آن هم تغییر می کند، نوسان قیمت پروازها هر روز تیتر اول خبرها می شود و مسئولی گرانی پروازها را تاکید می کند و فلان مسئول افزایش قیمت ها را تکذیب!

در چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر افزایش قیمت پروازهای داخلی که به ادعای خودشان از ب بسم الله تا نون پایانی آن به رشد قیمت «ارز» تمام می‌شود.

اگر کارتان با پرواز گره خورده باشد و جیبتان توانایی پرداخت هزینه های زیاد ان را داشته باشد به راحتی می توان دریافت که هزینه امروز پروازها نسبت به ماه گذشته با چه رشد عجیب و غریبی روبرو بوده است.

خوب برای بررسی ماجرای گرانی قیمت پروازها باید کمی به عقب برگردیم یعنی تقریبا 20 روز پیش، قصه از آن‌جا شروع شد که انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در نرخ‌نامه‌ای جدید که براساس دلار 28 هزارتومانی تعیین شده بود، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بیش از یک میلیون تومان اعلام کرد.

برای مثال پرواز یزد به تهران که در ابتدای فصل پاییز بین 188 تا 400 هزار تومان بود یکباره با رشد غیرمنتظره ای به حداقل 400هزارتومان رسید! و این یعنی افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی!

19 مهر ماه عضو کمیسیون عمران مجلس از ورود به پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داده و نرخنامه جدید را غیرواقعی اعلام کرد که به فاصله چند ساعت پس از واکنش مجلس به افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بلیت هواپیما، وزیر راه و شهرسازی هم از منتفی شدن اقدام انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد.

اما علیرغم همه واکنش مجلس و منتفی شدن ماجرا توسط وزارت راه و شهرسازی قیمت بلیت ها همچنان با نرخ عجیب و غریب در حالت قبلی خود تا به امروز باقی مانده است به گونه ای که نرخ پرواز یزد به تهران هم اکنون حداقل 406 هزارتومان به فروش می رسد.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی مدعی شد افزایش قیمت بلیت هواپیما با احتساب 2 عامل انجام می‌شود و نرخ های جدید بر اساس ارز 28 هزار تومانی و با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل فقط 60 درصد ظرفیت پروازها از ابتدای آبان ماه، تعیین شده است.

به گفته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به تازگی ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرده است که در راستای فاصله گذاری اجتماعی در پروازها، شرکت‌های هواپیمایی فقط 60 درصد ظرفیت هواپیما را برای فروش عرضه کنند؛ این موضوع از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است و سازمان هواپیمایی کشوری هم به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده است که از اول آبان ماه 99 فقط 60 درصد ظرفیت هواپیماها فروخته شود.

وی گفته بود که همزمان با این موضوع، شرکت‌های هواپیمایی به تازگی با مشکل نوسان شدید ارزی و افزایش قیمت ارز هم مواجه شده‌اند، حدود 60 درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی، ارزی است، قطعات هواپیما و موتور از خارج کشور تهیه می‌شود که باید شرکت‌ها برای تأمین آن ارز پرداخت کنند، بنابراین این دو موضوع (فروش ظرفیت 60 درصد و نوسانات ارزی) تأثیر مستقیم روی هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی دارد و شرکت‌ها ناگزیر هستند با توجه به این دو مورد، قیمت‌های جدید برای پروازها تعیین کنند.

خوب در خصوص ابلاغ ستاد کرونا و رعایت فاصله اجتماعی و فروش تا ظرفیت 60درصد همین بس که تا به امروز برای رعایت پروتکل ها در پروازهای داخلی هیچ نظارتی نیست و همه پروازها با تکمیل ظرفیت عادی پروازهایشان را به مقصد رسانده اند، تا جایی که عدم رعایت فاصله اجتماعی در پروازها به ویژه پروازهای یزد به تهران صدای مسافران را دراورد.

در خصوص نوسانات ارز و هزینه ایرلاین ها هم حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: ایرلاین ها در حالی افزایش قیمت دلار را دلیل افزایش قیمت بلیط می دانند که بیشتر هزینه‌های آنها با ریال است. هزینه سوخت،‌ حقوق کارمندان و دیگر هزینه ها را به ریال می دهند و حتی برای خرید و تعمیر هواپیماهایشان وام از بیت المال می گیرند؛ اما با افزایش قیمت دلار از این موضوع سو استفاده و به ضرر منافع ملی رفتار کرده و تنها به فکر سود خودشان هستند.

علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران هم در این خصوص گفته است: وزارت راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت بلیت‌های هواپیمای مشورت و هماهنگی نکرده است، اگر فکر می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با دلار مقایسه می‌شود، بی‌احترامی به فهم و شعور مردم است، زیرا نیروی انسانی از خلبان گرفته تا بقیه پرسنل بر اساس ریال حقوق دریافت می‌کنند، سوخت هواپیما با ریال به فروش می‌رسد و هزینه تعمیرات و امثالهم با ریال محاسبه می‌شود. فقط در خریداری برخی از قطعات هواپیما که آن هم حدود ۱۰ درصد است از دلار استفاده می شود.

از این موضوعات هم که بگذریم چندی پیش رئیس سازمان هواپیمایی کشور از باب دیگر برای افزایش نرخ پروازها سخن گفت و اعلام کرد: افزایش قیمت هایی که هم اکنون در سایت های فروش و ایرلاین ها وجود دارد به دلیل تعطیلات پیش رو بوده و در برخی از مسیرها تغییرات طبیعی بوده که البته در این بخش نباید حضور و دخالت چارتر کننده ها را نادیده بگیریم!

مشکلات و گرانی های بلیت هواپیما به دلیل حضور چارتر کننده ها  و سایت های فروش است و ما چندین بار به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌ایم که باید چارترها را کنسل کنند چرا که چارت کنندگان زمینه‌ساز چنین اوضاعی هستند و باعث ایجاد نابسامانی در نرخ‌های پرواز شده‌اند.

از خوش طبعی رئیس سازمان هواپیمایی که بگذریم! این ادعا هم با حساب دو دو تا چهارتا می توان به پاسخی رسید.

فرودگاه یزد روزانه 8 پرواز به مقاصد تهران، مشهد، تبریز و بندرعباس دارد که عمده این پروازها ایرلاین هایی هستند که به اصطلاح فروش سیستمی دارند و تنها دو یا سه پرواز که مربوط به ایرلاین ها کاسپین و پویا است چارتری به فروش می رسند.

در حال حاضر برخی ایرلاین ها غیرچارتری نرخی بالاتر از پروازهای چارتر دارند و قیمت ان ها به بیش از 500هزار تومان می رسد.

این تناقض در گفتار و افزایش سرسام اور نرخ پروازها دو نتیجه بیشتر ندارد یکی فشار مضاعف بر بدنه جامعه و کمک به گرانی ها بیش تر و دوم به خطر انداختن حیات نیمه جان گردشگری که با این تفاسیر باید فاتحه گردشگری را هم خواند.

سوال مهم تر اینجاست که مردم تا چه زمان باید تاوان سنگین کرونا، بی برنامه گی هفت ساله دولت در رشد تورم و نابسامانی و عدم نظارت بر ایرلاین ها و صنعت حمل ونقل هوایی را بدهند؟

انتهای پیام/




آدرس کوتاه :