شناسه : 34707640
موفقیت در دامپروی از زبان پرورش دهنده بز سانن در یزد؛


«حسین سعیدی فر» یکی از فعالان صنعت دامپروری در استان یزد است که کار خود را با خرید 4 راس بز سانن در سال 1389 آغاز کرده است.

به گزارش یزدرسا به نقل از صبح تفت، اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که قطعا باور ومشارکت همگانی واعمال مدیریت های عقلایی ومدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.

دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی و از جمله عرصه هایی است که از یک سو ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم و از سوی دیگر به دلیل سهم ویژه محصولات دامی در سبد غذایی خانوارها، بستر مناسبی برای تولید، کارآفرینی و اشتغال به شمار می رود.

«حسین سعیدی فر» یکی از فعالان این رشته کاری در استان یزد است که کار خود را با خرید 4 راس بز سانن در سال 1389 آغاز کرده است.

همین موضوع بهانه ای شد تا خبرنگار صبح تفت، به سراغ وی رود و در جریان روند فعالیت او قرار بگیرد.

سعیدی فر با بیان اینکه فعالیت خود را از سال 89 با یک دوره پرواربندی و سپس خرید 4 راس بز نژاد سانن آغاز کرده است؛ می گوید: در سال 1384 با خرید 4 راس بز سانن فعالیت خود را آغاز کردم و اکنون حدود 40 راس بز و بزغاله دارم.

وی در رابطه با علت انتخاب این نوع فعالیت می گوید: دامداری و کشاورزی شغل اصلی پدربزرگ و مادربزرگ من بوده است و چون من دوران کودکی خود را در روستا گذرانده ام به پرورش بز و گوسفند علاقه شدم  و حالا در کنار درس خواندن  و تحصیل به این کار هم مشغول هستم.

سعیدی فر، در پاسخ به این سئوال که« آیا این فعالیت به نسبت وقتگذاری شما درآمد و سود مناسبی داشته است یا خیر؟» گفت: میزان درآمد و سودهی در این نوع فعالیت، بسته به عواملی است که بسیاری از آن دست خود پرورش دهنده است  و حتی اگر با برنامه ریزی و هدف گذاری مناسبی پیش نرود ممکن است به ضرر و زیان هم منتهی شود.

 

کار عملی؛ تضمین موفقیت

وی در تشریح این عوامل اذعان داشت: متاسفانه اکثر کسانی که دامپروری می کنند یا تازه وارد این عرصه می شوند صرفاً بدون مطالعه و کسب اطلاعات وارد شده و همان شیوه سنتی را پیش می گیرند متضرر می شوند و در نتیجه می گوید دامداری فایده ای ندارد.

این فعال اقتصاد مقاومتی افزود: من قبل از شروع این فعالیت تاکنون صدها مقاله، کتاب و تحقیق در حوزه دامداری مطالعه کردم و با ده ها متخصص، مشاور و دامپزشک در رابطه با کارم مشورت کردم چراکه با کار عملی نه تنها سود فعالیت چند برابر خواهد شد بلکه کمیت و کیفیت تولید نیز بالا خواهد رفت و هزینه ها به مراتب کمتر می شود.

وی تشریح کرد: به عنوان مثال امروز من اگر بخواهم بره وبزغاله تازه به دنیا آمده را از همان شیوه قدیمی و سنتی پرورش دهم شاید در سن 5 ماهگی به وزن 25 کیلوگرم برسیم اما وقتی با شیوه علمی و استفاده از جیره استارتر پیش می روم در 2 و نیم ماهگی به این وزن خواهم رسید.

 

استفاده از تکنولوژی

وی استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و به روز دنیا و کشور را از دیگر عوامل مهم موفقیت و سوددهی برشمرد و گفت:  امروز نژاد های مختلفی از گوسفند و بز در دنیا  وجود دارد که هر یک از آن ها به مانند یک تکنولوژی است ؛ من فعالیت خودم را با خرید نژاد سانن آغاز کردم؛ ویژگی نژاد سانن این است که علاوه بر دوقلوزایی و حتی سه قلوزایی، روزانه بین 3 تا 6 کیلوگرم تولید شیر دارد که در نوع خود بی نظیر است.

 

مدیریت، مدیریت، مدیریت

وی تصریح کرد: عده ای به دامپروری به عنوان یک تفریح و گذارندن اوقات فراغت نگاه می کنند برای همین وارد این عرصه شده و متضرر می شوند و یا عده ای دامپروری را به عنوان شغل دوم درنظر می گیرند؛ شغل دوم بودن دامداری مشکلی ندارد اما نباید به آن نگاه شغل دوم شود یعنی نباید نگاهمان این باشد که هر وقت بیکار شدیم به دامداری بیاییم چراکه مدیریت نحوه پرورش تاثیر مستقیم بر کاهش تلفات و در نتیجه سوددهی دارد

 

خرید به موقع و مناسب نهاده های دامی

این جوان موفق، خرید مناسب و به موقع نهاده های دامی را یکی دیگر از عوامل مهم سوددهی در این صنعت برشمرد و گفت: اگر دامدار، نهاده های دامی مورد نیاز یکسال خود مانند یونجه، جو، کاه و ... را به صورت یکجا در فصل تولید آن ها که معمولاً اوایل تیر ماه است خریداری کند؛ هم از لحاظ کیفیت محصول خوبی را خریداری و هم از لحاظ قیمت، به میزان ارزان تری خرید کرده است

 

کشف بازار فروش تولیدات دامی/ اجتناب از خام فروشی

این فعال اقتصادمقاومتی، پیدا کردن بازار فروش را مهمترین اولویت قبل از شروع دامداری دانست و اضافه کرد: در هر صنعتی فروش محصول تولیدی مهم ترین نقش را سوددهی دارد؛ در دامپروی این موضوع نیز مهم است؛ اگر کسی بدون پیداکردن بازار فروش محصولات دامی وارد این رشته شود، قطعاً و قطعاً متضرر خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته دوم در فروش تولیدات دامی عدم خام فروشی است؛ یعنی اگر کسی تولید شیر دارد؛ شیر تولیدی را به صورت خام نفروشد بلکه با تبدیل به ماست، دوغ، کشک، روغن، قره قورت و خامه و فروش آن، هم تولیدات تبدیلی خود را به صورت مستقیم وارد بازار کرده و هم سود چندین برابر نسبت به فروش شیرخام کسب می کند.

 

سعیدی فر، در پایان گفت: اینجانب آمادگی هرگونه مشاوره و کمک برای کسانی که در این رشته فعالیت و با مشکلاتی روبرو هستند و یا کسانی که می خواهند تازه وارد این فعالیت شوند را دارم.

انتهای پیام/م*




آدرس کوتاه :