شناسه : 38207434
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس:

هدف از هجمه‌های گسترده به مجلس جدید، ناکارآمد نشان دادن آن است/ اولویت مجلس مسائل معیشتی مردم است


محمدصالح جوکار گفت: برخی از جریان‌های سیاسی به دنبال این هستند که بگویند این مجلس هم کارآمدی لازم را نداشته و با مجلس قبلی تفاوتی ندارد.

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون وضعیت مجلس یازدهم و تفاوت آن با دوره‌های گذشته گفت: ساختار مجلس یازدهم همان ساختار مجالس قبلی است و از این حیث تغییری نکرده است، اما در مورد ترکیب افراد و نمایندگان انتخاب، این دوره تفاوت ماهوی با گذشته دارد.

وی افزود: تعبیر و ارزیابی رهبر معظم انقلاب این است که این مجلس یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب است. حضور جوانان تحصیلکرده و انقلابی و همچنین نیروهای متخصص که سوابق اجرایی خوبی دارند و در سمت‌ها و مسؤلیت‌های مختلف بوده‌اند، از ویژگی‌های مجلس یازدهم محسوب می‌شود.

مجلس یازدهم برآمده از متن جامعه است

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لذا فکر می‌کنم این مجلس، مجلسی کارآمد باشد که می‌تواند بین نمایندگان مجلس در راستای رسیدن به اهداف‌شان و اجرای رسالتی که امروز قانون اساسی بر عهده قوه مقننه گذاشته است هم‌افزایی خوبی ایجاد کند.

جوکار خاطرنشان کرد: در واقع باید بگوییم مجلس یازدهم از نظر ترکیب و بافت جمعیتی نمایندگان و هم‌نوایی آن‌ها با مطالبات مردم و آرمان‌های انقلاب و اینکه نمایندگان به معنای واقعی از متن و دل جامعه برآمده‌اند، از بهترین مجالس بعد از انقلاب خواهد بود.

وی یادآور شد: اولویت‌گذاری مجلس یازدهم اول اقتصاد و بعد فرهنگ است و در واقع خود مردم بودند که این اولویت را انتخاب کردند، چرا که با توجه به شرایط اقتصادی که امروز ما با آن مواجه هستیم، مسائل اقتصادی و معیشتی مهم‌ترین دغدغه مردم ما است. لذا سرلوحه کار مجلس یازدهم اولویت دادن به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم است.

می‌خواهند بگویند مجلس یازدهم هم مثل مجلس دهم است

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در پاسخ به اینکه برخی رسانه‌ها می‌گویند مجلس یازدهم توجهی به اولویت‌های جامعه ندارد، عنوان کرد: البته این رسانه‌هایی که تلاش دارند اینگونه القا کنند که مجلس کنونی توجهی به اولویت‌های مردم ندارد، وابسته به جریان خاصی هستند و متأسفانه مجلس یازدهم از همان آغاز کارش مورد هجمه برخی رسانه‌ها بود.

جوکار ادامه داد: آن‌ها به دنبال این هستند بیشتر برای مجلس حاشیه‌سازی کنند، اما مجلس نباید به این مسائل و حواشی توجه کند و باید بیشتر به متن بپردازد و اولویت‌بندی‌هایی که رهبر انقلاب در نظر گرفته‌اند و خود مجلسی‌ها همبه آن رسیده‌اند و دغدغه مردم نیز است، را مدنظر قرار دهند.

وی درباره چرایی هجمه‌های گسترده به مجلس نوپای کنونی، گفت: از آنجایی که مجلس دهم به عنوان یک مجلس اصلاح‌طلب کارآمد نبود و مردم به شدت از آن مجلس دلسرد و زده شده بودند، حال برخی از جریان‌های سیاسی به دنبال این هستند که بگویند این مجلس هم کارآمدی لازم را نداشته و با مجلس قبلی تفاوتی ندارد.

لزوم تعریف رجل سیاسی

رئیس کمیسیون شوراهای و امور داخلی مجلس پیرامون امکان تغییر در قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که از برگزاری انتخابات در گذشته داریم، تلاش این است که قانون انتخابات به گونه‌ای اصلاح شود که کمترین حاشیه و بیشترین مشارکت مردم را داشته باشیم.

جوکار اضافه کرد: در بحث انتخابات ریاست جمهوری نکته‌ای که وجود دارد، تفصیل رجل سیاسی است و اینکه رجل سیاسی واقعا چه شاخص‌هایی را باید داشته باشد و اینکه می‌گوییم باید مدیر باشد، این مدیر چه شاخصه‌هایی دارد؟ قطعا تحلیل این موضوع بر عهده قانون است و قانون است که این شاخصه‌ها را تعیین می‌کند و لذا در بحث انتخابات ریاست جمهوری حتما این شاخص‌ها را لحاظ خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر شاهد هستیم که دو سه هزار نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کنند در صورتی که اصلا واجد شرایط برای این کار نیستند اما بخاطر ابهام در تعریف رجل سیاسی، افراد با هر سطح تحصیلی و هر پیشینه کاری در انتحابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کنند و طبیعی است که تعداد زیادی از آن‌ها ردصلاحیت می‌شوند که تبعات بسیار منفی دارد. لذا از ابتدا این شاخص‌گذاری خواهد شد که اصلا این افراد به انتخابات ورود نکنند و افرادی که شایسته هستند و سوابق اجرایی و برنامه‌های خوبی دارند بتوانند ورود پیدا کنند.

مجلس ساز وکار لازم برای نظارت بر انتخابات شوراها را ندارد

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تأکید کرد: طبق قانون انتخابات در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نظارت بر اجرای قانون بر عهده مجلس است؛ اما متأسفانه مجلس ساز وکار لازم برای نظارت بر انتخابات شوراها را ندارد، مجلس نه بانک اطلاعاتی دارد که بتواند سوابق افرادی که داوطلب هستند را جمع‌آوری کند و بر اساس آن نظر بدهد نه ساختار تشکیلاتی برای این کار دارد.

جوکار تصریح کرد: لذا پیشنهاد داریم که این نظارت به صورت مشترک با دستگاه‌های دیگر باشد مثلا شورای نگهبان، قوه قضائیه و دیگران هم در این بخش نظارتی ورود کنند که بتوانند بخوبی سوابق افراد را احصا و لحاظ کنند و افرادی که واجد شرایط هستند بتوانند برای انتخابات تأیید شوند.

وی اظهار داشت: نکته دیگر این است که در فرایند چهار سال دوره شورای اسلامی هم، ضعف در نظارت بر عملکرد شورا وجود دارد که من فکر می‌کنم اگر همان نظارت بر انتخابات و بخش نظارت بر عملکرد شورای اسلامی حل شود ما دیگر این آسیب‌هایی که با آن مواجه هستیم و مشکلاتی که برای بعضی از افراد ایجاد می‌شود را کمتر داشته باشیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس درباره چرایی وقوع تخلفات متعدد و گسترده در شوراهای شهر، افزود: در واقع در شرایط فعلی چون قانون جامعیت ندارد، افراد وسوسه می‌شوند و به نوعی دچار سوءاستفاده و اختلاس می‌شوند و به عبارتی چون زمینه برای‌شان باز است و هیچ بستر نظارتی وجود ندارد این مشکلات پیش می‌آید.

بهترین قانون قانونی است که مردم خواستار آن باشند

جوکار با بیان اینکه بهترین قانون قانونی است که مردم خواستار آن باشند و مطالبه آن از سوی مردم باشد، عنوان کرد: بخشی از مشکلاتی که مردم دارند در سایه نارسایی دستگاه‌های اجرایی شکل می‌گیرد که آن‌ها غالبا با جلسه و مصوبه گذاشتن حل می‌شود، اما آن گره‌های اصلی که در جامعه وجود دارد و مردم با آن درگیر هستند، خود مردم آن‌ها را بهتر تشخیص می‌دهند، لذا ما برای اینکه قوانین کیفی داشته باشیم در این دوره مجلس، کارگروه‌های مختلف در موضوعات مختلف را طراحی کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: 17 کارگروه پیش‌بینی شده و برای این امر سامانه‌ای هم طراحی شده است و با فراخوان از صاحب‌نظرانی که در این حوزه‌ها صاحب فکر و اندیشه هستند خواسته‌ایم که ورود کنند و در جهت اینکه ما بتوانیم با وضع قوانین، مشکلات در این موضوعات را حل کنیم کمک و مشارکت کنند. در واقع این‌ قوانین که مردم خودشان در تدوین آن مشارکت دارند قوانین مردم‌پایه محسوب می‌شود و یقینا بهترین راه هم همین است که خود مردم در تدوین قوانین مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/




آدرس کوتاه :