ایران حلقه اصلی اتصال چین به اروپا میشود؛
پالس مثبت ایران به راه ابریشم جدید
وزیر راه و شهرسازی در نشست بینالمللی شیآن اعلام کرد که با تکمیل راهآهن مرند–چشم ثریا، شاخه جنوبی جاده ابریشم به کریدوری تمامریلی تبدیل شده و ایران حلقه اصلی اتصال چین به اروپا میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» به نقل از خبرگزاری فارس، در جریان دومین نشست بینالمللی اتصال ریلی چین به اروپا در شهر شیآن، وزیر راه و شهرسازی از آغاز فصل تازهای در جایگاه ترانزیتی ایران خبر داد و اعلام کرد که با تکمیل پروژه راهآهن مرند–چشمهثریا، شاخه جنوبی جاده ابریشم به یک کریدور تمامریلی تبدیل خواهد شد؛ مسیری که ایران را به حلقه اصلی اتصال چین به اروپا بدل میکند.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی که در رأس هیأتی رسمی به چین سفر کرده است، در سخنانی تأکید کرد: «کریدور شرقی–غربی یکی از اولویتهای اصلی ایران در توسعه حملونقل ریلی است و پروژه مرند–چشم ثریا، نقطه اتصال حیاتی شبکه ریلی ایران با ترکیه و سپس اروپا خواهد بود. او این مسیر را «پروژهای راهبردی برای تکمیل پازل ترانزیت اوراسیا» توصیف کرد.
به گفته وزیر راه، توسعه حملونقل ریلی، ستون اصلی ابتکار کمربند و راه چین است و ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی استثنایی خود، نقش ویژهای در این معماری جدید ایفا میکند.
صادق افزود: «ایران با برخورداری از ظرفیتهای طبیعی و موقعیت جغرافیایی بیهمتا، آماده است تمام توان خود را برای تقویت ترانزیت میان چین و اروپا به اشتراک بگذارد.»
اهمیت ژئوپلیتیکی مسیر مرند–چشمه ثریا
پروژه مرند–چشم ثریا یکی از حلقههای اصلی اتصال ریلی شرق به غرب محسوب میشود. این مسیر پس از تکمیل، ایران را مستقیماً به شبکه ریلی ترکیه متصل میکند و پیوستگی مسیر چین–ایران–ترکیه–اروپا را تضمین خواهد کرد. این اقدام میتواند جایگاه ایران را به عنوان «کانون حیاتی ترانزیت اوراسیا» تثبیت کند.
به باور کارشناسان، اتصال این مسیر میتواند موازنههای منطقهای را تغییر دهد؛ چراکه کشورهای آسیای مرکزی نیز از طریق ایران به اروپا دسترسی ریلی خواهند یافت. ایران با حضور فعال در نشست شیآن، پیام روشنی درباره عزم خود برای تبدیل شدن به بازیگر کلیدی ترانزیت منطقه ارسال کرده است.
مزایای اقتصادی و لجستیکی برای ایران
یکی از پیامدهای مهم تکمیل این مسیر، کاهش قابلتوجه هزینه و زمان حملونقل میان چین و اروپا است. برآوردها نشان میدهد انتقال بار از مسیر ایران نسبت به مسیرهای دریایی و زمینی رقیب میتواند ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر باشد. این مسیر بهویژه برای کالاهای حجیم، صنعتی و ترانزیت ترکیبی اهمیت ویژهای دارد.
افزون بر این، اتصال مرند–چشم ثریا امکان پیوند بنادر جنوبی ایران از جمله بندرعباس و چابهار، به شبکه ریلی بینالمللی را فراهم میکند و مسیرهای چندوجهی (دریایی–ریلی) را تقویت خواهد کرد. این روند میتواند سرمایهگذاری خارجی در حوزه لجستیک ایران را افزایش داده و درآمد ارزی پایدار ایجاد کند.
تقویت همکاریهای منطقهای
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که ایران برای توسعه همکاریهای ترانزیتی با چین، ترکیه، آذربایجان، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی برنامهریزی گستردهای انجام داده است.
وی گفت که هماهنگی میان کشورهای مسیر، اثر قابل توجهی در شکوفایی تجارت و توسعه منطقهای دارد.
او همچنین از میزبانی گرم دولت چین در شهر شیآن قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که نتایج این نشست به تقویت بیشتر روابط حملونقلی میان کشورهای مسیر جاده ابریشم منجر شود.
با توجه به تأکید ایران بر تسریع پروژه ریلی مرند–چشمهثریا، کارشناسان این مسیر را «ستون فقرات شاخه جنوبی جاده ابریشم» و «موتور محرک تحول ترانزیت در اوراسیا» میدانند؛ پروژهای که میتواند ایران را دوباره به مرکز ثقل حملونقل منطقه تبدیل کند.
انتهای خبر/
short_link
comment / reply_from
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!