
مسیر توسعه یزد با انقلاب هموار شد؛
ایمنی و توسعه میراث انقلاب در جادههای یزد
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول چشمگیری در حوزه راهداری و حملونقل جادهای یزد رخ داد. توسعه راهها، افزایش ایمنی، بهبود زیرساختها و هوشمندسازی جادهها از مهمترین دستاوردهای یزد در این حوزه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، سرآغازی برای تحولات بنیادین در عرصههای مختلف کشور بود. یکی از مهمترین حوزههایی که پس از انقلاب شاهد پیشرفتهای چشمگیری بوده، حوزه راهداری و توسعه زیرساختهای حمل و نقل است. توسعه جادهها، پلها، تونلها و شبکه حمل و نقل جادهای نهتنها موجب بهبود ارتباطات بین شهری و روستایی شده، بلکه نقش بسزایی در رشد اقتصادی، عدالت اجتماعی و افزایش ایمنی سفرها ایفا کرده است.
استان یزد به عنوان یکی از مناطق مرکزی ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، همواره نیازمند توسعه شبکه راههای ارتباطی بوده است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از جادههای این استان از استانداردهای لازم برخوردار نبودند و زیرساختهای حمل و نقلبهویژه در مناطق روستایی و کوهستانی با مشکلات متعددی روبهرو بود. اما پس از انقلاب اسلامی، تحولات گستردهای در حوزه راهداری و توسعه شبکه حمل و نقل در این استان صورت گرفته که موجب بهبود ایمنی، افزایش دسترسی و تسهیل حمل و نقل شده است.
یکی از مهمترین اقدامات پس از انقلاب، توسعه راههای اصلی و فرعی، احداث بزرگراهها، بهسازی جادههای روستایی و افزایش ایمنی مسیرهای مواصلاتی در استان یزد بوده است. اجرای پروژههای عمرانی نظیر احداث کمربندیها، پلها، تونلها و بهکارگیری فناوریهای نوین در نگهداری جادهها، از دیگر دستاوردهای مهم این دوران به شمار میآید. این پیشرفتها نقش مؤثری در بهبود وضعیت حمل و نقل کالا و مسافر، کاهش تصادفات جادهای و رونق اقتصادی استان داشته است.
در آستانه چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبرنگار «یزدرسا» گفتگویی را با محمد رستگاری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه در استان یزد ترتیب داده که در ادامه آمده است.
۱۶ برابر شدن شبکه جادهای استان یزد
یزدرسا: استان یزد در زمینه راهداری و حمل و نقل جادهای چه وضعیتی داشته و دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه برای استان چه بوده است؟
رستگاری: استان یزد با توجه به مرکزیت جغرافیایی در کشور، مرکزیت حمل و نقلی نیز دارد و حوزه جادهای و حمل و نقلی یزد قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست؛ شبکه جادههای استان یزد قبل از انقلاب حدود ۳۰۰ کیلومتر بوده است که اکنون و با گذشت ۴۶ سال از انقلاب اسلامی بیش از ۵ هزار کیلومتر شبکه جادهای شامل زیرسازی، روسازی، آسفالت، خطکشی، نصب تابلو و علائم ایمنی، ایجاد شیب شیروانی، احداث انواع گاردریل، احداث پل و سایر ابنیه فنی و... در استان یزد داریم.
پیش از انقلاب در استان یزد حتی یک کیلومتر از راههای روستایی آسفالت نداشت در حالی که بعد از انقلاب و در شرایط فعلی بیش از 98 درصد از راههای روستاهای بالای 20 خانوار استان، تحت پوشش آسفالت قرار دارند برای نونه خیراً پروژه آسفالت راه روستایی بنیز – باب دهوئیه در بخش آسفیج شهرستان بهاباد افتتاح شد که یکی از آخرین روستاهای بالای ۲۰ خانوار یزد بود که از نعمت راه آسفالته برخوردار شد.
در زمینه زیر ساخت حمل و نقل مسافر در استان یزد نیز با وجود شرکتهای متعدد حمل و نقل مسافر یزد ظرفیت جا به جایی بیش از یک میلیون نفر در سال را دارد به گونهای که در سال 1402 بیش از ۱/۵ میلیون نفر از مبدأ استان یزد به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر جادهای استان به مقاصد مختلف جا به جا شدهاند.
در حوزه حمل و نقل کالا نیز اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد با وجود چندین شرکت حمل و نقل کالا و با ساماندهی و توسعه زیرساختها، ظرفیت حمل و نقل سالانه بیش از 40 میلیون تن کالا در استان یزد را برای خود به ثبت رسانده است.
ایجاد ۱۸ مجتمع بین راهی در استان یزد
در حوزه مجتمعهای بین راهی قبل از انقلاب مجتمع بین راهی به شکل امروزی نداشتیم و اکنون بالغ بر 16 مجتمع بین راهی در استان یزد وجود دارد که تا پایان سال جاری دو مجتمع دیگر به این مجموعه اضافه میشوند و تعداد مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی در استان یزد به ۱۸ مجتمع خواهد رسید.
سامانه هوشمند جادهای در استان یزد نیز یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی است به گونهای که پیش از انقلاب اسمی از این سامانه وجود نداشت اما امروز مشاهده میکنیم که در استان یزد بیش از ۲۰۰ مورد سامانه هوشمند در جادههای استان نصب شده است و اینها تنها نمونهای از ارمغان و دستاوردهایی است که در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای در بعد از انقلاب در استان شاهد بودهایم.
در استان یزد دو شهرک حمل و نقلی در شهرستانهای اردکان و مهریز احداث شده است که موجب افزایش کارآفرینی، توسعه زیرساختها و اقتصاد حمل و نقل در استان میشوند.
ثبت رکورد بیسابقه در خطکشی جادهها
یزدرسا: در حوزه راهداری و ارتقای ایمنی راهها در استان پس از انقلاب اسلامی تاکنون چه اقداماتی انجام گرفته است؟
رستگاری: خطکشی یکی از بارزترین علائم ارتقای ایمنی در جادههاست که وجود آن رانندگی ایمنی را به دنبال دارد و موجب آرامش خاطر رانندگان است که در این زمینه در سال جاری تقریباً رکود بیسابقه در خطکشی در شبکههای جادهای استان ایجاد شده است که از ابتدای سال تا امروز برای بیش از 9 هزار و 500 کیلومتر از شبکه جادهای خطکشی انجام شده است و هدفگذاری ما این است که تا یکی دو ماه آینده و در واقع تا پایان سال جاری این عدد را به 12 هزار کیلومتر برسانیم که رکود بیسابقهای محسوب میشود.
در بحث روکش و نگهداری شبکه جادهای استان یزد نیز به همین میزان شاخصهای خوبی داریم و در سال جاری بالای 350 هزار تن آسفالت در سال جاری در شبکه جادهای استان پخش شده است که خود عدد قابل توجهی است.
در خصوص رفع نقاط حادثه خیز استان نیز با پایشی که در سال ۱۴۰۱ انجام شد ۱۴ نقطه حادثهخیز سهم استان و در محدوده استان یزد بود که با تلاشهایی که انجام شد در شرایط فعلی هیچ نقطه پرحادثه و مصوبی در استان یزد نداریم و تقریباً تمام نقاط حادثهخیز مصوب استان رفع شد و نقاط پرحادثه و مستعد حادثه نداریم و اقدامات پیشگیرانه و آشکارسازی در محدودههای حادثهساز را نیز در دست اقدام داریم.
ثبت ۱۲ میلیون تردد در محورهای یزد
یزدسا: میزان تردد خودروها در جادههای استان یزد هم اکنون چقدر است؟
رستگاری: بر اساس آخرین آماری که از مرکز مدیریت راهها استخراج شده است برای دیماه سال جاری بیش از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان یزد به ثبت رسیده است که نسبت به آذرماه سال جاری ۶ درصد کاهش داشته است و نسبت به دیماه سال گذشته نیز کاهش ۹.۶ درصدی تردد و کاهش ۳۵ درصدی تردد وسایل نقلیه غیربومی را به ثبت رسانده است
محورهای پرتردد استان یزد نیز در دیماه سال جاری یزدـمهریز، مهریز-یزد و یزد-تفت بودهاند و اصفهان، فارس و کرمان استانهایی بودند که یزدیها بیشترین سفر را به آنها در دیماه داشتهاند.
مشارکت بخش خصوصی در تقویت شبکههای شریانی
یزدرسا: با توجه به معدنی و صنعتی بودن استان یزد، یزد چه وضعیتی دارد و راههای استان چه آسیبهایی می بینند و راهداری برای رفع آسیب از جادهها و راهها چه اقداماتی انجام داده است؟
رستگاری: با وجود اینکه یزد یک استان معدنی است و با حجم بالای حمل و نقل کالا مواجه است، با مشارکت تشکلهای صنفی، شرکتهای حمل و نقلی و رانندگان که تعداد آنها به ۱۲ هزار نفر میرسد، یکی از روانترین سیستمهای حمل و نقل کشور در استان یزد وجود دارد و مدیریت آن نیز به بهترین نحو و با کمترین مشکل در حال انجام است.
طبیعتاً یزد به عنوان یک استان صنعتی و معدنی، بارگذاری بیشتری در شبکه جادهای دارد و به تبع آن هزینههای نگهداری بالاتری نیز دارد بنابراین انتظار هست که از سوی معادن کمک بشود و از مجموعه بخش خصوصی در جهت ایمنسازی و تقویت شبکههای شریانی استان بهخصوص محورهایی که دارای ترددهای معدنی و صنعتی هست که کارهای ویژهای انجام شود.
در این زمینه محور یزد-طبس در محور ساغند مستعد حادثه بود که با مشارکت خیران منطقه و بخش خصوصی ایمنسازی و دو بانده شد و چند روزی است که به بهرهبرداری رسیده و زیر بار حمل و نقل بار و مسافر قرار گرفته است، طلیعه این اقدامات آغاز شده و امیدواریم بتوانیم بیش از پیش از ظرفیت بخش خصوصی برای ایمنسازی، تقویت و ارتقای سطح جادهای استان استفاده کنیم و یکی از هدفگذاریهای جدی مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان نیز همین موضوع است.
هوشمند کردن حمل و نقل کالا اقدام ویژه یزد
یزدرسا: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان نسبت به دیگر استانها چه اقدام ویژهای داشته که در کشور شاخص بوده است؟
رستگاری: یکی از اقدامات شاخص استان یزد الکترونیکی کردن و هوشمند کردن حمل و نقل کالا و سامانه اعلام بار مجازی است که در دستور کار قرار گرفته است و بخشی از آن انجام شده و این فرایند با مشارکت و همراهی بخش خصوصی، صنوف و انجمن شرکت باربری و انجمن رانندگان استان درحال تکمیل است و در واقع این اقدام موضوع ویژهای است که در استان در حال انجام است.
سهولت حرکت رانندگان، توزیع عادلانه بار و پرهیز از هر گونه بیعدالتی و بومیگرایی از مزیتهای ایجاد بستر مجازی در حوزه حمل و نقل است و در واقع با توجه به معدنی بودن یزد، اشتغال زیاد در این حوزه و حجم بسیار زیاد بار، ایجاد ساختارهای قوی در حوزه حمل و نقل رشد و پیشرفت این صنعت و به دنبال آن توسعه اقتصاد استان را به دنبال خواهد داشت.
یزدرسا: برای دهه فجر امسال اداره راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد چه پروژههایی در دست بهرهبرداری دارد؟
رستگاری: در خصوص پروژههای قابل بهرهبرداری دو مجتمع بین راهی تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید، افتتاح چند مورد راه روستایی نیز در دستور کار است که مراسم افتتاحیه آن برگزار خواهد شد.
در خصوص نگهداری راهها و محورها و شبکههای شریانی استان یزد نیز در شرف بهرهبرداری قرار دارند و برای نگهداری شبکههای شهری و روکش آسفالت نیز فرایندهای اداری آن در حال انجام است.
انتهای خبر/