
آیا یزد برای سرمایهگذاری جذاب است؟
استانی با نقاط قوت و ضعف در سرمایهگذاری
بر اساس گزارش پایش امنیت سرمایهگذاری مرکز پژوهشهای مجلس، استان یزد در شاخص فرهنگ وفای به عهد و صداقت، با وجود صعودی جزئی نسبت به سال گذشته، همچنان با وضعیت مطلوب فاصله دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با توجه به گزارش پایش امنیت سرمایهگذاری در استانها که توسط مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده، وضعیت استان یزد در بین شاخصها و مولفههای تعیینکننده این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.
استان یزد با صعود یک پلهای نسبت به تابستان سال گذشته، در شاخص عملکرد دولت به رتبه سوم دست یافت و در شاخص ثبات اقتصاد کلان نیز با حفظ رتبه اول، به ترتیب موفق به کسب ارزیابیهای ۶/۵۳ و ۵/۱۲ شد که نشاندهنده عملکرد بهتر و مناسبتر این استان نسبت به سایر مناطق کشور است.
در شاخص عملکرد دولت، استانهای کردستان و زنجان به ترتیب در رتبههای اول و دوم قرار دارند. میانگین کشوری این شاخص در شاخص عملکرد دولت ۶/۹۰ و در شاخص ثبات اقتصاد کلان ۶/۴۹ ارزیابی شده است.
مولفههای اصلی تشکیلدهنده شاخص عملکرد دولت شامل سهولت احقاق حقوق قانونی شهروندان در ادارات، اختلال در کسبوکار به دلیل تحریمهای جدید خارجی و حمایت واقعی مقامات استانی از سرمایهگذاران است.
ثبات اقتصاد کلان نیز در استان یزد به معنای کنترل تورم، ثبات نرخ ارز و سیاستهای مالی و پولی پایدار است. این عوامل نقش مهمی در ایجاد محیطی امن و جذاب برای سرمایهگذاری ایفا میکنند. با توجه به اهمیت این شاخص، استان یزد توانسته است محیطی باثبات برای فعالیتهای اقتصادی فراهم کند که میتواند منجر به جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی بیشتری به این منطقه شود.
یزد، سومین استان برتر در تضمین حقوق مالکیت
استان یزد در تابستان ۱۴۰۳ با کسب نمره ۵/۶۴ از ۱۰ در شاخص تعریف و تضمین حقوق مالکیت، موفق به کسب رتبه سوم در میان استانهای کشور شد. این موفقیت پس از استانهای خراسان جنوبی و خراسان شمالی به دست آمده و نشاندهنده وضعیت مناسب یزد در این بخش است. میانگین کشوری این شاخص ۶/۲۲ ارزیابی شده است.
در تابستان سال گذشته، استان یزد با نمره ۵/۸۰ در جایگاه هفتم قرار داشت و حالا این صعود چهار پلهای، نشاندهنده بهبود نسبی شرایط سرمایهگذاری در استان است.
یزد و وعدههای ناپایدار
استان یزد با کسب نمره ۶/۳۲ از ۱۰ در شاخص فرهنگ وفای به عهد و صداقت، در رتبه ۲۴ کشوری قرار گرفت. این رتبه، اگرچه نسبت به سال گذشته دو پله صعود داشته، اما همچنان نشاندهنده فاصله قابل توجه با میانگین کشوری ۶/۰۶ است. این آمار، گویای آن است که در این زمینه چالشهایی در این استان وجود دارد که نیازمند توجه و اصلاح است.
صعود دو پلهای یزد در این شاخص، شاید نشاندهنده گامهای مثبتی باشد، اما با توجه به ظرفیتهای این استان، انتظار میرود که یزد در این زمینه رتبهای بهمراتب بالاتر را کسب کند. فرهنگ وفای به عهد و صداقت، نهتنها در معاملات اقتصادی، بلکه در روابط اجتماعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و ارتقای آن، میتواند به بهبود فضای کسب و کار و افزایش اعتماد عمومی منجر شود.
بااینحال، رتبه ۲۴ یزد در این شاخص، زنگ هشداری برای مسئولان و فعالان فرهنگی این استان است و بیتوجهی به این موضوع، میتواند پیامدهای منفی در بلندمدت برای اقتصاد یزد به همراه داشته باشد.
شفافیت، حلقه مفقوده اقتصاد یزد
بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، استان یزد با دو پله نزول در شاخص شفافیت و سلامت اداری مواجه شده است. این استان در تابستان سال گذشته با ارزیابی 5/31 در رتبه 15 کشور قرار داشت و اکنون با ارزیابی 5/57 به رتبه 17 نزول کرده است، این در حالی است که میانگین کشوری این شاخص نیز 5/55 ثبت شده است.
یکی از عوامل کلیدی مؤثر بر امنیت سرمایهگذاری، ثبات و پیشبینیپذیری مقررات و رویههای اجرایی است. این موضوع برای سرمایهگذاران از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا عدم اطمینان و تغییرات ناگهانی در مقررات میتواند ریسک سرمایهگذاری را افزایش دهد و برنامههای اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.
نزول رتبه استان یزد در این شاخص میتواند نگرانکننده باشد و نیاز به توجه بیشتری به مسائل مرتبط با شفافیت و سلامت اداری را نشان دهد.
ارتقای جایگاه یزد در شاخص پیشبینیپذیری مقررات و رویههای اجرایی
جایگاه چهارم در شاخص ثبات و پیشبینیپذیری مقررات و رویههای اجرایی با ارزیابی ۵/۰۵ به استان یزد تعلق گرفت و استانهای گلستان با ارزیابی ۴/۸۸ و دو استان مازندران و کرمان با ارزیابی ۴/۸۹ به ترتیب در جایگاههای اول و دوم و سوم در این شاخص قرار دارند.
میانگین کشوری این شاخص ۵/۳۹ گزارش شده است که نشاندهنده وضعیت متفاوتی در سایر استانها میباشد. همچنین، استانهای کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بهعنوان نامناسبترین ارزیابیها در این شاخص معرفی شدهاند.
لازم به ذکر است که استان یزد تابستان سال گذشته با ارزیابی ۵/۱۶ در جایگاه ششم قرار داشت و اکنون با ارتقای جایگاه خود میتواند نقش مهمی در جذب سرمایهگذاری و توسعه اقتصادی استان ایفا کند.
یزد، در میان امنترین استانهای کشور
در هفتمین و آخرین شاخص بررسی شده در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، استان یزد پس از استانهای سمنان و گلستان مانند همین بازه مشابه در سال گذشته در جایگاه سوم در شاخص مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض با ارزیابی ۴/۰۷ قرار گرفت و استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بهعنوان نامناسبترین استانها در این شاخص معرفی شدند؛ میانگین کشوری نیز در این شاخص ۴/۸۲ سنجیده شده است.
نتایج این بررسی نشان میدهد که عملکرد استان یزد در برخی از شاخصها بسیار خوب بوده و توانسته است امتیازات قابل توجهی کسب کند. این موفقیتها میتواند بهعنوان یک نقطه قوت در جذب سرمایهگذاری و توسعه اقتصادی استان محسوب شود.
بااینحال، در برخی از شاخصهای دیگر، استان یزد رتبه چندان خوبی ندارد و این موضوع میتواند بر روند توسعه و سرمایهگذاری در این استان تأثیر منفی بگذارد؛ لذا ضروری است که مسئولین و متولیان امر اهتمام بیشتری برای رفع این مشکلات اقتصادی داشته باشند و با اتخاذ تدابیر مناسب، گرههای موجود را باز کنند. توجه به نقاط ضعف و تلاش برای بهبود آنها میتواند زمینهساز رشد پایدار و جذب سرمایهگذاران بیشتر در استان یزد شود.
انتهای خبر/