حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 خرداد 1403
ظرفیت گردشگری یزد متناسب با تعداد گردشگران نیست!

کم و کاستی‌های حوزه گردشگری یزد

کم و کاستی‌های حوزه گردشگری یزد

با وجود ظرفیت‌ بالای یزد برای جذب گردشگران، مشگلاتی در این حوزه موجب شده این شهر نتواند متناسب با جایگاه تاریخی و جاذبه‌های فراوانش گردشگران را جذب کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، گردشگری همواره به عنوان یکی از صنایع بزرگ در دنیا معرفی می‌شود که علاوه بر رشد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، ایجاد درآمدهای ارزی برای دولت و اشتغالزایی یکی از ابزارهای مهم در شناساندن هویت ملی و فرهنگی ملت هاست، همچنین گردشگری یکی از صنایع پاک و بدون آلاینده است که می‌تواند جایگزین بخشی از صنایع آلاینده باشد.

مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر 6 گردشگری خارجی که وارد کشور شود یک شغل ایجاد می‌شود، هزینه هر گردشگر در ورود به کشورهای خاورمیانه حدودا یک هزار و 200 دلار است، این در حالی است که ایران تنها با نصف این هزینه میزبان گردشگران خارجی بوده است.

در این میان استان یزد به عنوان یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق ایران رتبه اول کشور را در تعداد مناطق گردشگری دارد ولی با وجود ظرفیت‌ بالای یزد برای جذب گردشگران، امکانات لازم برای خدمات به گردشگران دارای مشکلاتی است که موجب شده این شهر نتواند متناسب با جایگاه تاریخی و جاذبه‌های فراوانش گردشگران را جذب کند.

برای مثال آمارها نشان می‌دهد با وجود ثبت جهانی‌شدن یزد در یونسکو، در سال 1396، هر چند تعداد گردشگران داخلی از حدود 300 هزار نفر در سال 1395 به حدود 830 هزار نفر در سال 1398 افزایش یافته اما تعداد گردشگران خارجی از 128 هزار نفر به 124 هزار نفر رسیده است.

بررسی آمارها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد ورود گردشگران خارجی به استان نه تنها افزایشی نداشته است بلکه کاهش چشمگیری نیز داشته است.

کم و کاستی‌های حوزه گردشگری یزد

یکی از کاستی‌های حوزه گردشگری در یزد معطوف کردن ذهن بیش از 80 درصد گردشگران به بافت تاریخی و هسته مرکزی شهر است به نحوی که تعداد زیادی از گردشگران از سایر جاذبه‌های گردشگری این استان غافل می‌شوند.

 

تبلیغات نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارد و افراد تأثیرگذار و بلاگرها، سازمان‌ها، تشکل‌های مردمی حوزه میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و سفرا و رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند.

 

نبود اطلاعات کامل و جامع از مراکز اقامتی، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و مسیر جاذبه‌های از کمبودهایی است که گردشگرانی که بدون تور به یزد سفر می‌کنند با آن دست به گریبان هستند.

 

تبدیل اغلب خانه‌های تاریخی بافت تاریخی یزد به کافی‌شاپ، به این معناست که متولیان امر هیچ روش دیگری برای احیای خانه‌های تاریخی دارند و به نظر می‌رسد بافت تاریخی یزد، در حال تبدیل شدن به مجموعه‌ای از کافی‌شاپ‌ها، بوم‌گردی‌ها و هتل‌های سنتی است و کارکرد اصلی خود را تقریبا از دست داده است.

 

گردشگری طبیعی یکی از جذابیت‌های سفر به استان یزد است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و شاید تنها به مقوله کویر نوردی پرداخت شده اما استان یزد دارای روستاهایی با جاذبه‌های طبیعی بسیاری است که پرداختن به آنها می‌تواند اقتصادی پویا در روستاها ایجاد کند.

کم و کاستی‌های حوزه گردشگری یزد

صنعت گردشگری سومین صنعت دنیا بعد از نفت و خودرو محسوب می‌شود و نقش مهمی در اشتغال‌زایی و درآمدزایی کشور‌ها ایفا می‌کند. این صنعت می‌تواند موجب رونق اشتغال در بخش‌های خدماتی، هتل‌ها، رستوران‌ها، زائرسراها، مراکز اقامتی و بومیان مناطق شود.

 

با این تفاسیر، یزد دارای پتانسیل‌های قوی و بالقوه‌ای در امر گردشگری است که مدیریت و برنامه‌ریزی درست در این زمینه می‌تواند نظر گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به استان یزد جذب کند و به دنبال آن صنعت گردشگری یزد توسعه یابد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از