استاندار یزد عنوان کرد:
ابطال مجوز ۹ طرحفولادی در ۲ سال گذشته
استاندار یزد از ابطال مجوز ۹ طرح فولادی در ۲ سال گذشته در اردکان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا» به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، مهران فاطمی در نشست هماندیشی با جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاههای استان که به منظور بهرهگیری از نظرات آنها در حوزههای مختلف برگزار شد، بر تغییر مسیر صنایع استان به سمت بهرهوری و بهروزرسانی ماشین آلات تاکید کرد و گفت: کاهش صدور مجوزهای خرد، متوسط و کلان برای صنایع آلاینده، ابطال ۹ مجوز طرحهای فولادی در شهرستان اردکان و تشکیل تیم رصد و پایش جهت شناسایی و برخورد با تخلفات صنایع از نتایج مصوبات شورای برنامهریزی محیط زیست استان در ۲ سال اخیر بوده است.
استاندار یزد با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص آلودگی هوای برخی نقاط استان افزود: این موضوع نتیجه سالها سیاستگذاری و توسعه نامتوازن به صورت غیر کارشناسی، غیرآمایشی و ناعادلانه و هدایت همه تسهیلات و منابع به سمت یک محور خاص است.
وی با بیان اینکه در سیاستگذاریهای استان در سالهای اخیر از ظرفیت علمی، فنی و دانشگاهی استفاده نشده است، اظهار کرد: به عنوان مثال فاضلاب شهر یزد در بدترین نقطه در مسیر باد، در اراضی درجه یک و ۲ کشاورزی و اطراف سکونتگاهها مکان یابی شده و جابجایی آن امروز نیازمند سه هزار میلیارد تومان منابع است.
استاندار یزد در ادامه با اشاره به طراحی مدلی برای حوزه فناوری در سند یزد نوین بر اساس سیاستهای وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: تولید ارزش از تولید اندیشه و فکر آغاز میشود و حلقه های این زنجیره به ترتیب دانش، فناوری، نوآوری، تولید و بازار و بازرگانی هستند.
وی با بیان اینکه سیاستگداری استان در حوزه علم و فناوری متمرکز بر سه رکن «دانشگاه های حکمت بنیان»، «شرکتهای فناور و دانشبنیان» و «صنایع نوآور و فناور» است، گفت: در اکوسیستم و زیست بوم علم و فناوری استان باید به طور خاص روی این سه رکن برنامهریزی شود.
استاندار یزد در ادامه بر تلاش بیشتر برای حفظ مرجعیت علمی دانشگاه و نقشآفرینی آن در نظام مسائل استان و همچنین برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه برای به نتیجه رسیدن بسیاری از مسائل این حوزه تاکید کرد.
وی عنوان کرد: معاون اول رئیس جمهور در نشست با استانداران بر مسئله استفاده از توان ظرفیت دانشگاهها با ارائه یک مدل منسجم جهت مشارکت مستقیم اعضای هیئت علمی در تصمیمگیریهای استانی تاکید کردند.
فاطمی مشارکت دانشگاهیان و نخبگان در تصمیمسازیهای استان را بخشی از پروژه مردمیسازی دولت برشمرد و گفت: در عالیترین سطح نسبت به استقرار این مدل و انطباق آن با بخشهای مختلف دولتی و غیر دولتی رایزنی و برای آن اعتبارات مشخصی در نظر خواهیم گرفت.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش مسئله فرهنگ را رکن و اساس و اولویت اصلی استان دانست و اظهار داشت: با این وجود اقتصاد فوریت امروز کشور است و ریشه بسیاری از نابسامانیهای فرهنگی نیز مسائل اقتصادی و معیشتی است.
وی نتیجه عدم تبیین مسائل توسط دانشگاهیان را شایعه پراکنی و انتشار نامناسب مباحث مهم در رسانههای غیر تخصصی دانست و عنوان کرد: بسیاری از اساتید در حوزه تخصصی خود دارای مرجعیت علمی هستند اما باید مرجعیت اجتماعی را از طریق طرح دغدغههای روز جامعه در رسانهها کسب کنند.
عالیترین مقام اجرایی استان یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات زیرساختی و فرسودگی و فقدان تجهیزات آزمایشگاهی در اکثر دانشگاهها، بر لزوم چارهاندیشی جهت حل این مسئله با کمک صنایع استان تاکید کرد.
وی در پاسخ به موضوع مطرح شده در خصوص معیشت اعضای هیات علمی دانشگاه گفت: با توجه به اینکه دانشگاهها دستگاههای ملی هستند، نمیتوان در سطح استانی به مسئله حقوق و مزایا و حق التدریس اساتید ورود کرد اما پیگیری این موضوع از مسئولان وزارتخانه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
فاطمی ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینه خانوارها را مربوط به اجارهبها و مسکن دانست و افزود: حل مسئله مسکن در قالب مدل اقتصادی گام بزرگی در بهبود وضعیت معیشتی اعضای هیئت علمی دانشگاهها خواهد بود، لذا روسای دانشگاهها برای پیگیری این موضوع اقدام کنند.
وی در پاسخ به سوال یکی از اساتید در خصوص مسائل دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: ارتباط مستقیم و معناداری میان پیشرفت و توسعه کشور و رشد حوزه آموزش و پرورش وجود دارد بنابراین مسائل مربوط به دانشگاه فرهنگیان با جدیت دنبال میشود.
استاندار یزد اجرای طرح بورسیه شغلی صنعت را در راستای تحقق «ارتباط دانشگاه و صنعت» برشمرد و تصریح کرد: علاوه بر دریافت حقوق و بیمه، دانشجویان حدود ۵۰ واحد درسی را بر اساس سرفصلهای مشخص گذرانده و خدمت سربازی را در قالب سرباز فناور در واحد صنعتی طی خواهند کرد.
فاطمی با بیان اینکه مدل بورسیه شغلی صنعت پس از طراحی و پیگیری به عنوان استان هدف در یزد اجرا شده است، افزود: در سال اول اجرای این طرح ۹۰ دانشجو و با عمومی شدن آن در سال گذشته ۵ هزار بورسیه در سطح کشور جذب شد.
وی با تاکید بر لزوم طراحی مدل عملیاتی جهت به نتیجه رسیدن پیشنهادات اساتید در حوزههای مختلف تصریح کرد: اکنون پیشنهاد طرح «مهارت یار» با برگزاری جلسات مکرر در استان پیگیری شد، لذا نوآوری و کارهای خلاقانه در دل همه محدودیتها خلق میشود.
انتهای خبر/