حالت تاریک
شنبه, 29 اردیبهشت 1403
رئیس‌کل سابق دادگستری استان یزد:

استان یزد بر امنیت سایر استان‌ها اثر دارد

استان یزد بر امنیت سایر استان‌ها اثر دارد

رئیس‌کل دادگستری سابق استان یزد با بیان اینکه حاکمیت باید نگاه ویژه‌ای به استان یزد داشته‌ باشد، گفت: دایره نفوذ و اقدام استان یزد در دیگر استانها به‌عنوان مراقب امنیتی اثر دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، غلامعلی دهشیری در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید دادگستری استان یزد که صبح امروز در محل سالن اجتماعات شهید عباسپور برق منطقه‌ای یزد برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره اولین فرمانده سپاه استان یزد شهید محمد منتظر قائم که در واقعه شکست حمله نظامی آمریکا در طبس به شهادت رسید، اظهار کرد: یزد سرمایه ماندگار نظام است و باید به آن به دیدگاه پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران نگریست.

وی با تأکید بر اینکه باید نگاهها نسبت به استان یزد عوض شود، ادامه داد: استان یزد یک ظرفیت مثبت امنیت‌بخش برای حاکمیت محسوب میشود؛ ازاین‌رو ضرورت دارد حاکمیت نیز نگاه ویژهای به این استان داشته باشد.

رئیس‌کل دادگستری سابق استان یزد تصریح کرد: از آنجایی که استان یزد، استانی بدون حاشیه است، به همین دلیل کمتر به این استان توجه میشود؛ درصورتی‌که باید نیازهای استان، از سوی نهادهای تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز در کشور بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

وی با اشاره اینکه تاریخ نشان داده است که یزدیها اهل معامله با اصل حاکمیت نبوده و پایبند نظام و ولایت هستند، ادامه داد: در نگاه کلان کشوری و توجه‌دهی به استان‌ها، نباید صرفاً به وسعت جمعیت و امکانات یک استان توجه شود.

 دهشیری بیان کرد: اگر بخواهیم استانهای کشور را به مدل امنیتی تقسیم کنیم، به چهار دسته تقسیم میشوند، استانهای فرصت امنیتی، استانهای شبه فرصت امنیتی، استانهای فرصت تهدید امنیتی و استانهای شبه فرصت تهدید امنیتی؛ استان یزد جزو دسته اول بوده که در واقع پهنای این استان به مرز خود محصور نمیشود؛ بلکه دایره نفوذ و اقدام استان یزد در دیگر استانها نظیر زاهدان، بندرعباس، جنوب کرمان و حتی شهرهای مرکزی کاملاً به‌عنوان مراقب امنیتی اثر دارد؛ یعنی استان یزد روی امنیت سایر استانهای کشور اثرگذار است.

وی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب در نهم بهمن ۱۴۰۲ در بازدید از غرفه پیشگامان استان یزد در نمایشگاه بین‌المللی توانمندیهای تولید داخلی مبنی بر اینکه «ما به یزدیها اعتماد کامل داریم»، اظهار کرد: هماهنگی، تعامل، مسئولیت‌پذیری و وجدان کاری یزدیها باعث شده تا رهبر انقلاب در مورد یزدیها این چنین بگویند.

دهشیری با اشاره به اینکه استان یزد، استانی برخوردار در زمینه سرمایه انسانی است، تصریح کرد: این سرمایه انسانی در استان یزد میتواند مشکلات سایر استانها را نیز حل کند؛ ضرورت دارد به این سرمایه انسانی توجه ویژه‌ای معطوف شده و ادبیات رفتاری و گفتاری مسئولان و مدیران به‌گونه‌ای باشد که مایه جذب بیشتر مردم به نظام باشد.

وی در رابطه با اقدامات پنج‌ساله اخیر دستگاه قضایی استان یزد عنوان کرد: طی پنج سال اخیر حوادث و رویدادهای تلخ گوناگونی از جمله شیوع بیماری کرونا، فتنه سال ۱۴۰۱ و ... رقم خورد که مسئولان قضایی شرایط سختی را گذراندند.

رئیس‌کل دادگستری سابق استان یزد ادامه داد: سیاست تیم مدیریتی قضایی استان یزد طی پنج سال اخیر به‌گونه‌ای بود که قوه قضاییه را به سمت مردمیسازی ببرد و در این زمینه از تمام ظرفیت‌ها از جمله نخبگان مختلف بهره گرفت.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی در استان یزد تلاش کرد رضایتمندی مردم را جلب کرده و بر اساس سند تحول بنیادین و راهبردهای رئیس قوه قضاییه در تعهد رضایتمندی مردم و همچنین اجرای عدالت عمل کنند.

این مقام قضایی با تأکید بر اینکه توانستیم با اقدامات جهادی وضعیت دستگاه قضایی را در حد بضاعت خود ارتقاء دهیم، گفت:  ارتقاء اتقان آرا، افزایش آرای جایگزین حبس به میزان ۳۵ درصد، کسب رتبه سوم رضایتمندی مردم به میزان ۸۵ درصد که به‌صورت سیستمی در کشور انجام میگیرد، کسب رتبه دوم ارجاع کارشناسی هوشمند کسب رتبه سوم صلح و سازش در سطح کشور به میزان ۵۲ درصد، کسب رتبه چهارم عملکردی زندان استان در شاخصهای هجده‌گانه در سطح کشور، کسب رتبه چهارم کمترین زمان پاسخ‌دهی در ترتیب اثر دادن به پروندهها، کسب رتبه نخست در تحقق برنامههای عملیاتی سازمان ثبت اسناد و املاک در سال ۱۴۰۲ و همچنین اجرای ۱۰۰ درصدی کاداستر در حوزه اراضی ملی و ۷۶ درصدی اراضی کشاورزی و گره‌گشایی از مشکلات ثبتی و ملکی چند ده ساله این استان از جمله اقدامات صورت گرفته طی پنج سال اخیر است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از