حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد:

استان یزد قریب به ۱۳۳ هزار سالمند دارد

استان یزد قریب به ۱۳۳ هزار سالمند دارد

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد گفت: تعداد سالمندان استان یزد ۱۳۲ هزار و ۳۸۶ نفر است که از این تعداد ۶۹ هزار و ۶۱۴ نفر سالمند در شهر یزد زندگی می‌کنند.

محسن صباغی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به جمعیت سالمندان استان یزد اظهار کرد: تعداد سالمندان استان یزد ۱۳۲ هزار و ۳۸۶ نفر است که از این تعداد ۶۹ هزار و ۶۱۴ نفر سالمند در شهر یزد زندگی می‌کنند و شهرستان تفت با ۲۱.۷ درصد، به ازای هر ۵ نفر یک سالمند، بیشترین جمعیت سالمندی استان را دارد.

وی با اشاره به روند پذیرش سالمندان در مراکز شبانه‌روزی ویژه این افراد افزود: حداقل سن پذیرش سالمندان ۶۰ سال است، اما پذیرش افراد ۵۰ تا ۵۹ سال سن دارای اختلالات و بیماری‌های زودرس و شایع سالمندی بلامانع است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد ادامه داد: ابتدا خانواده سالمند به واحد مددکاری که پرونده فرد سالمند را در اختیار دارد، مراجعه می‌کنند و مددکار پرونده پس از ارزیابی اولیه با کارشناس ستادی بهزیستی استان برای پذیرش سالمند هماهنگی‌های لازم را به عمل می آورند و مدارک لازم جهت پذیرش در مرکز شبانه روزی را در قالب یک پرونده به کارشناس ستادی استان تحویل می دهند. 

وی افزود: در طی یک جلسه در ستاد بهزیستی پذیرش یا عدم پذیرش و نوع شهریه، یارانه‌ای یا آزاد، تعیین می‌شود، سپس صورتجلسه تنظیم و به همراه پرونده مربوطه تحویل مددکار داده می‌شود تا مقدمات پذیرش در مرکز مربوطه انجام و فرد سالمند در مرکز شبانه‌روزی بستری می‌شود.

صباغی‌نژاد با بیان اینکه تعداد سالمندان تحت پوشش بهزیستی استان یزد ۱۸ هزا رو ۸۰ نفر هستند، گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر زن و ۷هزار و ۴۰۱ نفر مرد هستند که در ۱۷ مرکز روزانه، ۶ مرکز شبانه و ۹ مرکز خدمت در منزل به سالمندان خدمات دریافت می‌کنند.

وی افزود: تعداد مراکز روزانه سالمندی تحت نظارت بهزیستی استان یزد ۱۷ مرکز بوده که از این تعداد ۲مرکز در شهرستان اشکذر، شهرستان‌های تفت، بهاباد و میبد هرکدام دارای یک مرکز، شهرستان مهریز ۴ مرکز و شهرستان یزد دارای ۸ مرکز هستند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد با بیان اینکه ۹ مرکز خدمت در منزل سالمندی در استان یزد به بیش از ۳۸۰ سالمند خدمات ارائه می‌دهند، گفت: این مراکز خدمات تخصصی مثل فیزیوتراپی، ویزیت پزشک، کاردرمانی، پرستاری و خدمات غیرتخصصی شامل کمک به افراد سالمند در انجام فعالیت روزانه و... را توسط پرسنلی که از طرف این مراکز به منزل سالمند ارجاع داده می‌شود، ارائه می دهند.

صباغی‌نژاد در پایان به تعداد مراکز شبانه‌روزی اشاره و عنوان کرد: ۶ مرکز شبانه‌روزی در استان به ۲۹۹ سالمند خدمات ارائه می دهند که از این تعداد ۱۰۰ نفر در یزد، ۲۳ نفر در ابرکوه، ۳۶ نفر در اردکان ، ۶۹ نفر در مهریز و ۷۱ نفر سالمند در تفت خدمات دریافت می‌کنند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از