حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رئیس اداره تبلیغات اداره ارشاد یزد مطرح کرد:

برخورد با نام‌های غیرفارسی در دستور کار ارشاد

برخورد با نام‌های غیرفارسی در دستور کار ارشاد

رئیس اداره تبلیغات و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: با توجه به قانون، استفاده از اسامی بیگانه برای نصب و اکران تابلو سر در اماکن عمومی همه واحدهای تجاری، آموزشی و سایر کسب و کارهای قدیمی و جدید ممنوع است.

احمد شبانی در گفتگو با «یزدرسا»، با اشاره به قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه گفت: این قانون در سال 1375 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که آئین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۸ در هیأت وزیران تصویب شده و اصلاحاتی بر آئین‌نامه نیز در سال ۱۳۹۴ انجام شده است .

رئیس اداره تبلیغات و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: طبق ماده واحده این قانون همه دستگاه‌های قانون‌گذاری، اجرایی، و قضایی و زیر مجموعه‌های آنها و دستگاه‌های عمومی، سازمان‌ها، شرکت‌ها، بخش‌های دولتی و غیردولتی موظف به رعایت مفاد آن هستند.

شبانی اضافه کرد: طبق ماده ۱۲ آئین‌نامه اجرایی این قانون، دستگاه‌های ذیربط پیش از صدور هرگونه مجوز و پروانه تأسیس و یا کسب و کار و تولید و ارائه خدمات و یا ادامه فعالیت در داخل کشور باید به متقاضیان ابلاغ کنند تا نسبت به انتخاب فارسی اقدام کنند.

وی گفت: به منظور پاسداشت زبان فارسی و اجرای قانون ممنوعیت استفاده از لغات و اصطلاحات بیگانه در سر در اماکن عمومی همه واحدهای تجاری، آموزشی و سایر کسب و کارهای قدیمی و جدید برای نصب و اکران تابلو سر در محل کار خود باید از طریق سامانه پاسداشت زبان فارسی به نشانی http://sardarasnaf.ir/  اقدام به ثبت‌نام و اخذ مجوز تأیید کنند.

رئیس اداره تبلیغات و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد افزود: شهرداری‌ها، اداره ثبت، آموزش و پرورش، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، اصناف از جمله ادارات و دستگاه‌هایی هستند که زیاد با مشاغل سر و کار دارند و مجوز صادر می کردند و به نوعی در اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی و عناوین اصطلاحات بیگانه دخیل هستند و شرح وظایف آنها مشخص است.

وی گفت: هر متقاضی و شهروند می‌تواند برای اطمینان از فارسی  بودن نام انتخابی خود برای نصب تابلو، واحد صنفی و... بدون حضور در اداره ارشاد با مراجعه به سامانه پاسداشت زبان فارسی، با بارگذاری پروانه صنفی و درج اسم انتخابی خود در این سامانه طی 24 ساعت از اینکه نام انتخابی فارسی هست یا خیر مطلع شود.

شبانی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری 300 نام در سامانه پاسداشت فارسی برای استان یزد ثبت شده است که تقریبا 180 نام آن مطابق با زبان فارسی تشخیص و تأیید شده و مابقی آنها رد شده است.

وی با بیان اینکه هر شهروند می‌تواند در صورت مشاهده نام بیگانه برای یک واحد صنفی آن را در سامانه به عنوان تخلف به ثبت برساند، اضافه کرد: این تخلف با مشخصات محل و مکانی که به ثبت رسیده است بررسی و پس از 24 ساعت نتیجه اعلام می‌شود و در صورت محرز شدن تخلف نامه اخطاریه به واحد صنفی ارسال می‌شود که در سال جاری تاکنون بیش از 30 تخلف در این زمینه ثبت شده است.

شبانی اضافه کرد: واحد صنفی متخلف در استفاده از اسامی بیگانه تا طی 15 روز باید نسبت به تغییر نام اقدام کند و در صورتی که در این مدت اقدامی نشود سامانه طی 15 روز نامه‌ای به پلیس اماکن ارسال می‌کند که  به دنبال آن پلیس اماکن به این واحد صنفی اخطاریه می‌دهد تا طی 15 روز نسبت به تغییر نام اقدام شود که در صورت عدم اقدام واحد صنفی پلمب خواهد شد تا نام اصلاح شود.

 وی عنوان کرد: در بحث تبلیغات شهری نیز اگر اسم بیگانه به کار برده شود امکان تبلیغ آن در سطح شهر وجود ندارد و در این زمینه نیز نظارت جدی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد وجود دارد و روزانه 10 تا 20 طرح ارسال می‌شود که حاوی اسامی بیگانه است و از طرفی نامه‌نگاری با اصناف یزد انجام شده تا به صنف‌های مختلف اطلاع‌رسانی شود که در تابلوها و تبلیغات از اسامی بیگانه استفاه نشود.

 رئیس اداره تبلیغات و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: با توجه به اینکه تابلوسازان اولین صنفی هستند که با اسامی واحدهای صنفی و ساخت تابلوی آنها سروکار دارند با این صنف جلسه برگزار کردیم و در این زمینه اطلاع‌رسانی به آنها صورت گرفت که واحدهایی صنفی قبل از هر اقدامی به سامانه پاسداشت زبان فارسی مراجعه کنند.

 شبانی با اشاره به ناهماهنگی‌هایی موجود در زمینه ممنوعیت به کارگیری اسامی بیگانه، عنوان کرد: مشکلی که وجود دارد در زمینه درگاه مجوزهاست که متقاضیان درخواست مجوز می‌دهند و طی سه روز مجوز صادر می‌شود که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود که در این سامانه قبل از ثبت درخواست مجوز، تأیید نام انجام گیرد که هم بسیاری از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم از تخلفات جلوگیری می‌کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از