حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یادداشت؛

بازی تلخ ثروت و سیاست در جاده مرگ

بازی تلخ ثروت و سیاست در جاده مرگ

جاده یزد – طبس محوری پرتردد و مهم در استان یزد که به جاده مرگ معروف شده اما متأسفانه معروف‌تر از نام این جاده و تعداد فوتی‌های این جاده، اسم شرکت‌های ثروتمند حاشیه آن است که هرکدام اهداف خود را در تکمیل آن دنبال می‌کنند.

به گزارش یزد رسا، محمد کلماتیان* جاده یزد - طبس محوری 360 کیلومتری است که ماهیانه به‌ طور متوسط 1.8 نفر جان خود را در آن از دست می‌دهند و به جاده مرگ معروف است؛ اما این جاده از میان معادن متعددی عبور می‌کند که هریک به‌تنهایی توان تکمیل ده‌ها جاده نظیر آن را دارند.

 

قصه تکمیل این جاده مربوط به دیروز و امروز نیست؛ سال‌ها قبل و در دولت نهم اولین مصوبه برای دوبانده کردن جاده یزد - طبس اخذ شد اما ساخت آن تا به امروز ادامه دارد.

 

دولت‌های مختلفی  آمده‌اند و هریک اعتبارات ریز و درشتی را به آن اختصاص دادند؛ اما به‌قول‌معروف این تق‌ها به این توق‌ها نخورده و بخش بزرگی از آن همچنان تک بانده است.

 

 این جاده همیشه مطالبه مردم محلی و افرادی که از این مسیر تردد دارند بوده که تکمیل آن را با شدت و ضعف‌هایی پیگیری کرده‌اند؛ اما یک اتفاق در دولت سیزدهم این موضوع را در صدر اخبار قرار داده است.

 

دولت سیزدهم که همانند دولت‌های قبل تکمیل این جاده را  وظیفه خود می‌دانست و البته اعتبار لازم را در اختیار نداشت ساخت بخش‌هایی از آن را به چند شرکت بزرگ و ثروتمند حاشیه جاده محول کرد که قسمتی از  جاده  را در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود تکمیل کنند؛ اما این موضوع بار دیگر جاده یزد - طبس را تیتر یک رسانه‌ها کرد.

 

یکی از شرکت‌ها خود را مردمی نشان می‌دهد و مدعی است وظیفه‌اش را  انجام داده و شرکت مقابل به فکر مردم نیست و به تعهدات خود عمل‌نکرده، این شرکت با استفاده از روش‌های مختلف موضوع عدم تکمیل جاده را در صدر خبرها نگه داشته و با این روش دولت را برای فشار بیشتر به شرکت معدنی طرف مقابل تحت‌فشار قرار داده است.

 

  شرکت معدنی طرف مقابل نیز با بهانه‌ بورسی بودن و بالارفتن هزینه‌های مسئولیت اجتماعی تاکنون از انجام این وظیفه شانه خالی کرده است. این شرکت نیز از تیتر یک بودن جاده یزد - طبس بدش نمی‌آید؛ چراکه با این روش مدام لیست هزینه‌های مرتبط با  مسئولیت اجتماعی خود را به مردم یزد یادآوری می‌کند.

 

البته سیاسی‌شدن این جاده نیز در تیتر یک بودن آن بی‌تأثیر نیست، برخی جریان‌های خاص سیاسی قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و این موضوع را به بی‌کفایتی و ناکارآمدی دولت سیزدهم و به‌صورت خاص مدیران ارشد دولت در استان ربط دهند به همین دلیل با معدن داران همراه شده و سعی می‌کنند این جاده را از طریق صفحات مجازی در صدر خبرها نگه دارند.

 

این جاده ابعاد پشت پرده دیگری هم دارد بااین‌وجود مردم محلی و برخی افراد دلسوز بدون اطلاع، مدام در آتش این تنور می‌دمند درحالی‌که سیاسی‌شدن این جاده به نفع مردم نیست و کمکی به تکمیل آن نمی‌کند کمااینکه اکنون نیز نشانه‌های آن نمایان شده است.

 

در پایان بحثی نیست که دولت‌ها وظیفه تکمیل این جاده را داشته‌ و دارند و هرچه سریع‌تر و به هر روشی که خود می‌دانند باید آن را تکمیل کنند.

محمد کلماتیان- فعال رسانه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از