حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رئیس جامعه هتل‌داران یزد عنوان کرد:

حداقل ۱۰ سال زمان برای رشد گردشگری استان

حداقل ۱۰ سال زمان برای رشد گردشگری استان

رئیس جامعه هتل‌داران یزد گفت: گردشگری رشد نمی‌کند مگر اینکه نگاهی ویژه حداقل به مدت یک دهه به این صنعت استان داشته باشیم تا گردشگری استان بتواند از زمین بلند شود و بر پای خود بایستد.

سید امیرناصر طباطبایی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به تاثیر گردشگری در GDP استان یزد اظهار کرد: در سال گذشته تقریبا ۷ تا ۷/۵ درصد از GDP استان در صنعت گردشگری بوده که نسبت به سایر استان‌های کشور این عدد بالایی است.

وی افزود: تاثیر گردشگری در اقتصاد تنها تاثیر مستقیم نیست بلکه دارای سه نوع تاثیر مستقیم، غیرمستقیم و القایی است و رونق گردشگری باعث هموارتر شدن مسیر در سایر کسب و کارهای وابسته و غیروابسته می‌شود.

رئیس جامعه هتل‌داران یزد با بیان اینکه هزینه‌کرد گردشگر به صورت غیرمستقیم و یا القایی در اقتصاد تاثیر دارد، گفت: زمانی که گردشگری یک منطقه توسعه و رونق پیدا کند از عدد مستقیم خود میزان زیادی از مبالغ را به اقتصاد آن منطقه کمک می‌کند و این مورد را در سایر نقاط جهان و در کشورهایی که گردشگری آن‌ها توسعه یافته است مشاهده خواهیم رفت.

طباطبایی با اشاره به آمار اقامتگاه‌ها و هتل‌های موجود در یزد عنوان کرد: در استان یزد ۷۴ هتل، ۱۷ مهمان‌پذیر، ۲۰۰ بومگردی، ۷۴ سفره‌خانه سنتی، ۳۸ مجتمع گردشگری و تفریحی و ۴۰ مجتمع بین‌راهی وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش بومگردی‌ها در بافت تاریخی تصریح کرد: همیشه گردشگری یک شهر یا مکان براساس بهترین و بیشترین جاذبه آن شهر رشد پیدا می‌کند و در استان یزد نیز به دلیل ثبت جهانی بافت تاریخی گردشگران خارجی اقامت در هتل‌ها و بومگردی‌های این مکان را به هتل‌های مدرن در سایر نقاط شهر ترجیه می‌دهند.

طباطبایی ادامه داد: متاسفانه در دوران کرونا به دلیل عدم حمایت کامل و مشکلات پیش آمده در آن زمان بخشی از بدنه گردشگری و بومگردی‌ها نتوانستند به سلامت از این بحران عبور کنند و دچار مشکلات زیادی شدند.

رئیس جامعه هتل‌داران یزد تصریح کرد: برخی از این بومگردی‌ها همچنین در سرویس‌دهی دچار مشکل هستند ، اما بخش عمده‌ای از این بومگردی‌ها سرویس‌دهی قابل قبولی دارند و این را در نظرات گردشگران در فضای مجازی می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: اقامتگاه‌هایی که در سرویس‌دهی ضعیف عمل می‌کنند به مرور از جریان ارائه خدمت حذف خواهند شد.

طباطبایی با بیان اینکه برای هتل‌داران و صاحبان بومگردی کلاس‌های آموزشی از سوی موسسات آموزشی تحت حمایت میراث فرهنگی برگزار می‌شود، گفت: این کلاس‌ها برای صاحبان کسب و کار در زمینه هتلداری برگزار می‌شود اما کلاس‌ها اجباری نیست و خود صاحب کسب و کار باید علاقه‌مند به بهبود خدمات‌دهی و پیشرفت خود باشد.

وی ادامه داد: در استان یزد با راه‌اندازی هنرستان هتل‌داری تلاش شد تا آموزش‌های این حوزه از پایه برای تربیت نیروی انسانی موثر در صنعت هتل‌داری و گردشگری انجام شود.

رئیس جامعه هتل‌داران یزد عنوان کرد: یزد به دلیل داشتن مزیت‌های بسیار مانند ثبت جهانی، فرهنگ بالای مردم یزد، مهمان‌نوازی، جاذبه‌های گردشگری و معایبی همچون نداشتن آب کافی و آلودگی‌های هوا ناشی از صنعت، باید گردشگری جزو سه اولویت اول استان یزد باشد.

وی با اشاره به میزان اهمیت صنعت گردشگری در استان یزد ادامه داد: علیرغم میزان اهمیت صنعت گردشگری برای استان یزد متاسفانه آنگونه که باید به این صنعت نگاه نشده است.

طباطبایی عنوان کرد: ما سال‌های زیادی کشور خود را با منابع طبیعی همچون نفت و گاز اداره کردیم و به همین دلیل تاکنون نیازی به درآمد حاصل از صنعت گردشگری را حس نکردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری یک سری نگاه‌های غیرکارشناسی شده وجود دارد، گفت: در حوزه گردشگری نگاه‌های غیرکارشناسی شده وجود دارد که در بخشی از بدنه جامعه ایجاد ترس می‌کند و باعث می‌شود تا آنگونه که نیاز است به گردشگری توجه نشود.

رئیس جامعه هتل‌داران یزد ادامه داد: در راستای بهبود این صنعت باید قوانین حمایتی و ضمانت اجرایی برای این قوانین حمایتی در حوزه گردشگری وجود داشته باشد و حاکمیت باید موضع خود را در مورد گردشگری شفاف کند زیرا رفتار دوگانه در مورد گردشگری جواب نمی‌دهد، زیرا گردشگری به مانند کارخانه نیست که صبح روشن شود و محصول دهد.

وی بیان کرد: گردشگری یک اقتصاد پیوسته است که طی سال‌ها باید در این حوزه کار شود تا به نتیجه برسد، زیرا این صنعت با کوچکترین اتفاقی قابلیت زمین خوردن شدید را دارد و راه‌اندازی مجدد آن بسیار سخت است.

طباطبایی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت گردشگری و هتل‌داری تصریح کرد: مشکلات زیادی پس از کرونا گریبان این دو صنعت را گرفت، اما رفتار نادرستی که بسیاری از مجموعه‌ها به ویژه حامل‌های انرژی با این دو صنعت داشتند و افزایش شدید تعرفه و عدم پایبندی به بخش‌نامه‌های تصویب شده از سوی دولت توسط این مجموعه‌ها باعث شده تا در این دو صنعت مشکلات زیادی برای صاحبان کسب و کار به وجود آید.

وی ادامه داد: بخش گردشگری و هتل‌داری تاب این میزان نامهربانی را ندارد و نگاه کلی در استان به مقوله گردشگری باید نگاهی حمایتی باشد و در غیر این صورت این صنعت رشد نخواهد یافت؛ گردشگری رشد نمی‌کند مگر اینکه نگاهی ویژه حداقل به مدت یک دهه به این صنعت استان داشته باشد تا گردشگری استان بتواند از زمین بلند شود و بر پای خود بایستد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از