حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
یزدرسا بررسی می‌کند؛

ضرورت داشتن برنامه برای نماینده مجلس چیست؟

ضرورت داشتن برنامه برای نماینده مجلس چیست؟

این سوال مطرح می‌شود که وظیفه یک نماینده چیست و حدود اختیارات وی تا کجاست؟

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، در ایام داغ انتخابات که تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شروع شده است شاهد تبلیغات داوطلبان و در این میان شنیدن وعده‌هایی همچون اشتغالزایی، عزل فلان مسئول و نصب فلان مسئول، واگذاری زمین به زوج‌ها و ... هستیم تا این نامزدها با این تبلیغات بتوانند حداکثر آراء را برای خود دریافت کنند. 

*حدود و اختیارات یک نماینده چیست؟ 

حال این سوال مطرح می‌شود که وظیفه یک نماینده چیست و حدود اختیارات وی تا کجاست؟  

مطابق با قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شامل قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دولت است، اما داشتن یک برنامه و برنامه‌ریزی می‌تواند به نماینده کمک کند تا به شیوه‌ای مؤثرتر در اجرای وظایف خود عمل کند.  

به عنوان مثال، یک برنامه می‌تواند شامل اولویت‌ها، اهداف، و راهبردهایی برای حل مسائل مختلف مردم و کشور باشد، این برنامه می‌تواند شامل مواردی مانند سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و حقوقی باشد که نماینده معتقد است باید در آن زمینه‌ها فعالیت کند. 

با داشتن یک برنامه، نماینده می‌تواند مسائل مهم را شناسایی کرده، به اولویت بندی و انتخاب مواردی که باید پیگیری شوند، بپردازد و به این ترتیب، به شکلی سازمان‌یافته‌تر و اثربخش‌تر در فعالیت‌های خود عمل کند. 

بنابراین، هرچند که لزومی برای داشتن برنامه در قوانین تعیین نشده است، اما بسیاری از نمایندگان این موضوع را مورد توجه خود قرار داده و با داشتن برنامه سعی می‌کنند تا به بهترین نحو ممکن خدمت کنند. 

*آیا نماینده حق ورود به مسائل کشوری و استانی را دارد؟ 

برنامه‌های نماینده می‌توانند شامل مسائل مختلفی شامل هم مسائل استانی و هم مسائل ملی و کشوری باشند که این برنامه‌ها بسته به نیازها و اولویت‌های مردمی که نماینده آن‌ها را نمایندگی می‌کند، شکل می‌گیرد. 

به عنوان نمونه، یک نماینده ممکن است برنامه‌ای داشته باشد که شامل مسائل مهم استانی مانند توسعه اقتصادی منطقه، ایجاد شغل، بهبود بخشی از زیرساخت‌ها، حفظ منابع طبیعی محلی و... باشد، همچنین، ممکن است در برنامه خود به مسائل ملی مانند سیاست‌های اقتصادی کلان، امنیت ملی، آموزش و پرورش، بهبود وضعیت سلامت و... نیز توجه کند. 

بنابراین، برنامه یک نماینده می‌تواند شامل هر دو نوع مسئله استانی و کشوری باشد و معمولاً بر اساس نیازها و اولویت‌هایی که او و مردمی که او را انتخاب کرده‌اند، تدوین می‌شود. 

در مسائل استانی توسعه اقتصادی استان که شامل ایجاد فرصت‌های شغلی، پشتیبانی از کسب و کارهای محلی، تقویت صنایع محلی و... است را می‌توان یکی از برنامه‌های نماینده مجلس دانست. 

سلامت و آموزش شامل بهبود خدمات بهداشتی، توسعه زیرساخت‌های آموزشی، ارتقاء سطح آموزش و ...، مدیریت منابع طبیعی شامل حفظ و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی مانند آب و خاک، حفاظت از محیط زیست و ...، توسعه زیرساخت‌ها شامل ساخت و بهبود بخش‌های مختلف از زیرساخت‌های شهری و روستایی، ایجاد و بهبود برقراری ارتباطات و ...، حمایت از فرهنگ و هنر محلی شامل حفظ و ارتقاء فرهنگ و هنرهای محلی، حمایت از رویدادها و جشنواره‌های محلی، ترویج هویت فرهنگی استان و ... را می‌توان از برنامه‌های نماینده در زمینه مسائل استانی دانست. 

در مسائل کشوری یک نماینده می‌تواند به صورت کلی در پنج حیطه ورود داشته باشد که این موارد شامل سیاست‌های اقتصادی مانند توسعه اقتصاد ملی، کنترل تورم، ایجاد فرصت‌های اشتغال، ترویج تولید داخلی و ...، سلامت و بهداشت عمومی مانند بهبود سیستم بهداشتی، دسترسی به خدمات پزشکی، پیشگیری از بیماری‌ها و ...، امنیت و امنیت ملی مانند تقویت نظامی و امنیتی، مبارزه با جرم و جنایت، حفظ حقوق انسانی و ...، آموزش و پژوهش مانند ارتقاء سطح آموزش و پژوهش علمی، ارتقاء سطح دانش و فناوری، حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان و ... و در نهایت حمایت از صنایع ملی و کارآفرینی مانند حمایت از تولید داخلی، ایجاد بستر مناسب برای رشد و توسعه کارآفرینی، تسهیل در تأمین اعتبار و ... است. 

بنابراین، برنامه یک نماینده می‌تواند شامل مسائل مختلف استانی و کشوری باشد که بسته به نیازها و اولویت‌های مردمی و ملی مورد توجه قرار می‌گیرد. 

ضرورت داشتن برنامه برای نماینده مجلس چیست؟

*مقام معظم رهبری: مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی مدیریّت کشور است 

مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارم خرداد سال گذشته با اشاره به اهمیت مجلس و ویژگی‌های یک نماینده مردمی و انقلابی تصریح کردند: « و امّا مجلس. خب مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی مدیریّت کشور است؛ یکی از ارکان اصلی مدیریّت کشور مجلس شورای اسلامی است؛ بین چند رکن اساسی و اصلی در اداره‌ی کشور، یکی از این ارکان مهم، مجلس شورای اسلامی است.»

ایشان در ادامه عنوان کردند: « شما اگر حتّی از یک شهر دوردست و کم‌جمعیّت نماینده شده‌اید، انتخاب شده‌اید، آمده‌اید داخل مجلس، باید به مجلس با این چشم نگاه کنید؛ شما در یک چنین جایگاهی قرار دارید، درجایگاه مدیریت کشور، و در یکی از ارکان مهم و درجه‌ی یک این مدیریّت. مدیریّت کشور یک پدیده‌ی چندضلعی است، یک ضلعش مجلس شورای اسلامی است؛ اضلاع دیگری هم دارد ــ حالا سه قوّه یا مثلاً فرض کنید نیروهای مسلّح و امثال اینها ــ لکن یک ضلع مهمّ آن، مجلس شورای اسلامی است. اهمّیّتش این [قدر] است یعنی با این دید بایستی به مجلس نگاه کرد؛ هم بیرون از مجلس، هم داخل خود مجلس باید این نگاه را نسبت به مجلس داشته باشند.» 

 

ضرورت داشتن برنامه برای نماینده مجلس چیست؟

*ویژگی‌های یک برنامه خوب برای نماینده چیست؟ 

با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت مجلس شورای اسلامی  و شناخت آن به عنوان یکی از ارکان مهم و اساسی در اداره کشور باید دید که برنامه‌های یک نماینده باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد. 

در وهله اول برنامه یک نماینده باید دارای شفافیت و صداقت باشد که این یعنی برنامه باید شفاف و قابل فهم برای مردم و باید بر اساس ارزش‌ها و اهداف واقعی نماینده تدوین شده باشد. 

یک برنامه باید پایداری و پیگیری داشته باشد، یعنی برنامه باید دارای اهداف قابل اندازه‌گیری و پایدار باشد و نماینده باید بتواند به مداومت و پیگیری اهداف و برنامه‌های خود اعتقاد داشته باشد. 

برنامه باید با نیازها و مشکلات واقعی مردم همخوانی داشته باشد و باید توانایی حل مشکلات و بهبود وضعیت‌های موجود را داشته باشد، همچنین یک برنامه باید قابل تطبیق با تغییرات محیطی، اقتصادی و اجتماعی باشد و نماینده باید توانایی تغییر و به‌روزرسانی برنامه را داشته باشد. 

یک برنامه مناسب باید با مشارکت مردم تدوین شده و نماینده باید به نظرات و انتظارات مردم گوش داشته باشد و آن‌ها را در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت دهد و نماینده باید بتواند برنامه‌اش را به صورت موثر به مردم ارائه دهد و بتواند از طریق ارتباطات عمومی، اعتماد مردم را جلب کند. 

برنامه باید با اصول و مقررات اخلاقی و قانونی سازگاری داشته باشد و نماینده باید در تمام فعالیت‌های خود از این اصول پیروی کند. 

به طور کلی، برنامه یک نماینده باید به گونه‌ای باشد که بتواند نیازها و امیدهای مردم را درک کند و با استدلال و عملکرد واقعی، به بهبود وضعیت زندگی آن‌ها کمک کند.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از