حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
پول برای پروژه‌های فرهنگی آمد ولی هزینه نشد؛

ردپای دولت گذشته در عدم تکمیل پروژه‌های فرهنگی‌یزد

ردپای دولت گذشته در عدم تکمیل پروژه‌های فرهنگی‌یزد

یکی از مهمترین دلایل عدم تکمیل پروژه بزرگ مجتمع فرهنگی هنری امام علی(ع) یزد عدم اختصاص اعتباری بوده است که در دولت گذشته برای آن تعیین شد ولی از سوی دولت‌مردان یزدی در مکان دیگر و پروژه‌ای دیگر هزینه شد.

به گزارش پایگاه خبری «یزد رسا»، مجتمع فرهنگی هنری امام علی (ع) که از سال ۸۶ عملیات اجرایی آن اغاز شد، قرار بود ۲ ساله تکمیل و تبدیل به یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین مجتمع های فرهنگی هنری جنوب شرق کشور شود ولی نه تنها در مدت ۲ سال تکمیل نشد بلکه حتی امروز که بیش از ۱۶ سال از آن تاریخ می گذرد افتتاح نشده و همچنان نیز مشخص نیست که چه زمانی به صورت کامل افتتاح ‌شود و شاید این موضوع یکی از بهترین مثال‌هایی باشد که بتوان از طریق آن اثبات کرد که موضوع فرهنگ برای برخی از مسئولان تنها در شعار اولویت اول است ولی در عمل اینگونه نبوده است.

گواه این حرف اینکه در طول ۱۶ سالی که از عمر آغاز عملیات اجرایی پروژه فرهنگی هنری امام علی(ع) می گذرد وزرا، مدیران کل، نمایندگان مجلس، فرمانداران و... از این پروژه بازدید کرده اند و هرکدام بر اهمیت تکمیل هرچه سریعتر این پروژه تاکید داشتند اما چه شد که امروز نه تنها این پروژه تکمیل نشده است و حتی بحث هایی در میان مدیران و تصمیم گیران استان مطرح شده است که مدیریت این مجتمع بزرگ فرهنگی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد پس گرفته شده و به بخش غیر دولتی واگذار شود.

برای رسیدن به جواب این سؤال باید سابقه اظهار نظرات مطرح شده در این زمینه را بررسی کرد.

ردپای دولت گذشته در عدم تکمیل پروژه‌های فرهنگی‌یزد

* مدیریت مجتمع فرهنگی امام علی(ع) یزد فعلا با اداره کل ارشاد

زمزمه‌های این پیشنهاد را چند روز قبل حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدناصر حیدری رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر یزد به صفحات رسانه‌ها کشاند و با قطعیت خبر از واگذاری مدیریت مجتمع فرهنگی هنری امام علی (ع) به شهرداری یزد داد و گفت: بهره‌برداری کامل این مجموعه حداقل به ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، لذا به پیشنهاد ارگان‌های دولتی و باهدف تکمیل این طرح، این پروژه به شهرداری یزد تحویل می‌شود.

اما این صحبت در کمتر از ۲۴ ساعت از سوی روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تکذیب شد.

روابط‌عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در بیانیه کوتاه خود اظهارنظر سید ناصر حیدری را تکذیب و از عدم‌قطعیت واگذاری مدیریت این مجموعه به شهرداری یا هر ارگان دیگری سخن گفت و در پایان اعضای شورای اسلامی شهر یزد را به خویشتن‌داری دعوت کرد.

اما این پایان ماجرا نبود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد پس از ۴۸ ساعت از اظهار نظر سید ناصر حیدری، مدیران رسانه های استان یزد را به بازدید از دو پروژه مهم خود در سطح شهر یزد که اتفاقا یکی از آنها مجتمع فرهنگی هنری امام علی(ع) بود برد تا در عمل نشان دهد که به صورت جدی علاقه مند به نگه داری این مجتمع فرهنگی هنری است و با واگذاری آن کاملا مخالف است.

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در جریان بازدید خبرنگاران از مجتمع فرهنگی هنری امام علی (ع) سرمنشأ رسوخ این فکر در میان تصمیم‌گیران استان که این پروژه بزرگ فرهنگی هنری را به بخش دیگری واگذار کنند را یک الزام قانونی ذکر و اظهار داشت: بر اساس قانون باید از ظرفیت بخش خصوصی برای اداره اماکن فرهنگی هنری استفاده شود به همین دلیل پیشنهاداتی مطرح شد که تا به این لحظه هیچ‌کدام مورد تأیید قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: تکمیل هرچه سریع‌تر فاز دو این مجتمع فرهنگی هنری می‌تواند مشکل اسکان بسیاری از انجمن‌های هنری و همچنین کمبود سالن نمایشگاهی استان را برطرف کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد افزود: هزینه نگه‌داری این مجتمع پس از تکمیل عدد قابل‌توجهی نمی‌باشد و درعین‌حال بخش قابل‌توجهی از این مجتمع که شامل سالن‌ها است تکمیل شده و قابل‌استفاده است به همین دلیل پیشنهاد داده‌ایم همچنان مدیریت این مجتمع در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باشد.

در مجموع از اظهارنظر سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد و همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد این‌گونه برداشت می‌شود که تعدادی از مدیران استان برای اینکه بار مسئولیت عدم تکمیل این پروژه را از دوش خود بردارند به‌شدت به دنبال واگذاری آن به نهادی دیگر هستند تا این‌گونه دیگر مجبور به هزینه‌کرد برای تکمیل آن نبوده و در قبال عدم تکمیل آن نیز پس از واگذاری دیگر جوابگو نباشند.

 

ردپای دولت گذشته در عدم تکمیل پروژه‌های فرهنگی‌یزد

اما آیا واقعاً دولت‌ها در تمام این ۱۶ سال اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه را اختصاص نداده اند و تکمیل این پروژه اولویت مسئولان نبوده است؟

*پول آمد ولی فرهنگ اولویت آقایان نبود


عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد دراین‌رابطه با تأکید بر اینکه فاز اول این پروژه سال‌هاست که تکمیل شده و در حال استفاده است، گفت: پروژه مجتمع فرهنگی هنری امام علی (ع) یزد به مدت سه سال به علت عدم اختصاص بودجه متوقف بوده است که در سفر اول ریاست دولت سیزدهم به استان یزد برای تکمیل فاز دوم این پروژه که وسعت آن ۱۰ هزار و۵۰۰ متر است ۲۰ میلیارد اختصاص پیدا می کند که باعث می شود پروژه از حالت راکد بودن خارج شود و در سفر دوم ریاست جمهوری به استان نیز ۱۵ میلیارد برای این پروژه و مجتمع فرهنگی مروست اختصاص می یابد که در مجموع باعث شده پیشرفت فیزیکی این پروژه به۷۵ درصد برسد.

وی پس از بیان این صحبت به نکته‌ای اشاره که بسیار قابل‌تأمل است؛ عابدی تصریح کرد: در دولت گذشته برای تکمیل این پروژه اعتباراتی اختصاص‌یافته است؛ اما مدیران استانی در آن زمان به دلایلی این اعتبارات را در محلی دیگر هزینه کرده‌اند که اگر آن اعتبارات به‌صورت کامل صرف این پروژه شده بود به‌طورقطع شاهد تکمیل این پروژه بودیم.

با این توضیحات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به نظر می‌رسد ردپای مدیران ارشد استان در دولت گذشته در عدم تکمیل یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فرهنگی و هنری یزد کاملاً نمایان است و نشان از آن دارد که در نگاه دولت مردان دوازدهم در استان یزد موضوع فرهنگ در حد شعار بوده و در عمل اعتقادی به موضوع فرهنگ و لزوم تکمیل زیرساخت‌های آن نداشته‌اند که متأسفانه چوب این عدم اعتقاد باعث هدررفت سرمایه‌های ملی و عدم استفاده هنرمندان و مردم یزد از این مجموعه بزرگ فرهنگی شده است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از