حالت تاریک
یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403
به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی منتشر شد؛

رد پای بسیج سازندگی از محرومیت‌زدایی تا خانواده

رد پای بسیج سازندگی از محرومیت‌زدایی تا خانواده

گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که اکنون حضور آن را در عرصه‌های مختلف از محرومیت‌زدایی، عمران و آبادانی، بهبود مسائل فرهنگی و اجتماعی، تحکیم خانواده و... می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و ابزارهای انقلابی در زمینه محرومیت‌زدایی در کشور است، مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی دارند و در بیاناتی فرموده‌اند: «آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد، فرهنگ جهادی بود. فرهنگ جهادی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها به‌کار می‌آید و در زمینه کارهای زیربنایىِ کشاورزی و دامداری و امثال اینها هم از اوّل انقلاب، روح و فرهنگ جهادی وارد میدان شد... خودِ انقلاب دستگاه‌هایی را به‌وجود آورد که در ذاتشان حرکت و جوشش انقلابی و سریع و جهادی وجود داشت... ».

معظم‌له ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ در دیدار جهادگران بسیج سازندگی فرمودند: «بسیج سازندگی و این اردو‌های هجرت را قدر بدانید. شما که خودتان محور‌های اصلی این حرکت عظیم هستید، این را قدر بدانید؛ از خدای متعال شاکر باشید. مسئولان، دیگران، مدیران و کسانی که دست‌اندرکار امور هستند، آن‌ها هم این حرکت عظیم را قدر بدانند. این کارِ اردو‌های هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیون‌ها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند. از لحاظ مادی، از لحاظ امور روزمره‌ زندگی، از لحاظ معنوی و هدایت، بهره‌مند می‌شوند. شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه‌ روستائی، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‌ قرآن است؛ آن‌ها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق می‌دهد.»

بسیج سازندگی تلاش دارد با تفکر جهادی در عرصه‌های مورد نیاز و حساس انقلاب اسلامی همچون زدودن چهره محرومیت از مناطق محروم کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد، همچنین در مواقع بحرانی و وقوع حوادث طبیعی  از جمله سیل و زلزله حضور خودجوش گروه‌های جهادی و کمک به حادثه‌دیدگان را شاهد هستیم.

*فعالیت یک هزار و 100 گروه جهادی در یزد

سردار حسین زارع‌کمالی، فرمانده سپاه الغدیر استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا»، با اشاره به سالروز تشکیل بسیج سازندگی گفت: در استان بیش از یک هزار و 100 گروه جهادی و  بیش از 580 گروه تخصصی جهادی در عرصه‌های مختلف مورد نیاز در سطح استانی فعالیت دارند و با توجه به نیاز مردم به خدمت‌رسانی به آنها می‌پردازند.

وی ادامه داد: بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود که با فرمان رهبر معظم انقلاب در 17 اردیبهشت‌ماه سال 1379 تشکیل شد، با اطاعت از فرامین ولی امر مسلمین و با ورود به میدان‌‌های سازندگی، خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و عرصه‌هایی مورد نیاز کشور از جمله عمرانی و آبرسانی، نهضت کمک مؤمنانه، اقتصاد مقاومتی، نهضت ساخت مسکن برای محرومان، کمک به مردم در حوادث غیرمترقبه کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشته است.

زارع‌کمالی  ادامه داد: انتظار داریم در گام دوم انقلاب که تجلی عزت‌مداری،  اقتدار و پیشرفت انقلاب و اسلام در مسیر تمدن سازی برای ظهور منجی عالم بشریت است و با اعتقاد این باور که رفع محرومیت با توکل به خدا و اطاعات از رهبری و همین روحیه جهادی و انقلابی امکان‌پذیر است  در میدان‌های سازندگی،  خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی است قدم برداریم و همچنین تمام توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را برای تحقق شعار امسال که توسط رهبری جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است به کار گیریم.

 

*افتتاح 20 پروژه در هفته بسیج سازندگی در یزد

 

وی عنوان کرد: در هفته بسیج سازندگی بیش از 20 پروژه که حاصل دست‌رنج و اقدامات جهادی بسیجیان یزدی در سطح استان است افتتاح یا بهره‌برداری می‌شود که افتتاح مخزن 500 میلیون‌مترمکعبی ولایت یک، افتتاح 260 نیروگاه 50 کیلوواتی، افتتاح واحد پرورش بلدرچین، افتتاح تعدادی واحدهای مسکونی ساخته شده برای محرومان و... از جمله این پروژه‌هاست.

 

در زمینه محرومیت زدایی و کمک به نیازمندان، گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی عموماً برنامه‌ها و پروژه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند که به کمک به نیازمندان و محرومان جامعه کمک کنند. این اقدامات بیشتر شامل فعالیت‌هایی مانند توزیع کمک‌های مالی و مواد غذایی، ساخت و ساز و بازسازی مناطق فقیر و محروم، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به نیازمندان، ارتقای سطح آموزش و پرورش در مناطق محروم و غیره است.

 

حسن ابوالآقا، سرگروه جهادی شهید اسلام‌پور پایگاه مقاومت حر شاهدیه یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به اقدامات گروه‌های جهادی گفت: تعدادی گروه جهادی در بسیج سازندگی سپاه الغدیر یزد تشکیل شده است که این گروه‌های جهادی حول سه محور اصلی فعالیت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: فعالیت‌های جهادی که بر مبنای محرومیت‌زدایی و کمک به اقشار کم‌برخوردار جامعه است محور اصلی فعالیت گروه‌های جهادی را تشکیل می‌دهد، کمک‌ و خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی در زمان حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله و همچنین فعالیت در محورهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از دیگر محورهای فعالیت  گروه‌های جهادی است.

رد پای بسیج سازندگی از محرومیت‌زدایی تا خانواده

این جهادگر یزدی عنوان کرد: گروه‌های جهادی در مورد محرومیت‌زدایی و کمک به اقشار کم برخوردار جامعه فعالیت‌های زیادی  از جمله کارهای عمرانی و ساخت و ساز و مرمت‌سازی واحد مسکونی برای نیازمندان و محرومان جامعه به خصوص مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و بیماران جسمی حرکتی انجام می‌دهند.

 

وی ادامه داد: جهادگران بسیجی در حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله نیز به محض اینکه آماده باش زده شود و ستاد بحران اعلام آمادگی کنند به کمک حادثه‌دیدگان می‌شتابند.

 

*حضور میدانی گروه‌های جهادی و خدمت‌ رسانی به حادثه‌دیدگان

 

ابوالآقا عنوان کرد: گروه جهادی شهید اسلام‌پور در در سیل آق‌قلا در استان گلستان، همچنین سیل روستای بابازید در شهرستان پل دختر در لرستان حضور پیدا کرد و کمک‌رسانی و خدمت‌‌رسانی به مردم سیل زده این مناطق داشت همچنین در سیلی که دو سال پیش در یزد رخ داد این گروه جهادی حضوری فعال داشت و فعالیت‌ها و خدمات متعددی را ارائه داد.

 

وی افزود: در حادثه زلزله نیز در روستاهایی مثل سی‌سخت در یاسوج، پل ذهاب  گروه جهادی شهید اسلام‌پور حضور داشتیم و در منطقه سی‌سخت تعهد کردیم که چند واحد مسکونی را برای مردم این منطقه بسازیم و فعالیت عمرانی داشته باشیم.

 

سرگروه جهادی شهید اسلام‌پور با اشاره به اقدامات این گروه جهادی در زمینه محرومیت‌زدایی گفت: در این زمینه در روستاهای اطراف شهرستان خاتم و همچنین روستاهای اطراف خضرآباد خانواده‌های نیازمند را شناسایی کردیم و تعداد قابل توجهی واحد مسکونی را در این مناطق تعمیر، مرمت و بازسازی کردیم و مسائل و مشکلات آنها را حل کردیم.

رد پای بسیج سازندگی از محرومیت‌زدایی تا خانواده

*ساخت مدرسه‌ای که دانش‌آموزان 16 روستا را پوشش داد

 

ابوالآقا افزود: در زمینه فرهنگی و کمک به بخش آموزش و پرورش نیز گروه جهادی شهید اسلام‌پور در تعمیر، مرمت و ساخت و ساز بیش از پنج مدرسه فعالیت داشته است و ساخت یک مدرسه از ابتدا در روستای بامکان خضرآباد توسط این گروه جهادی صورت گرفت که تا ساخت سقف آن را متعهد شده بود و مابقی ساخت آن توسط نوسازی مدارس انجام شد که اخیرا به بهره‌برداری رسید و دانش‌اموزان 16 روستا برای تحصیل از این مدرسه بهره‌مند شدند.

 

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی در زمینه مسائل و مشکلات فرهنگی، جتماعی در جامعه می‌توانند به عنوان یک حلقه میانی ببین مردم و مسئولان عمل کنند، ادامه داد: گروه جهادی اسلام‌پور نیز در زمینه خانواده، پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، ترویج فرزندآوری، ارائه تسهیلات اشتغالزایی و... فعالیت داشته و دارد.

 

این فعال جهادگر گفت: با توجه به نقش گروه جهادی به عنوان حلقه میانی مردم و مسئولان ادارات و سازمان‌ها، گروه جهادی شهید اسلام‌پور با ارتباط گرفتن با مسئولان و ادارات برای حل مسائل و مشکلات محلات و مردم قدم برمی‌دارد و روند حل مشکلات را تسهیل می‌کند و مسائل را به گوش مسئولان می‌رساند.

 

*فعالیت 50 جهادگر در گروه جهادی مشکات یزد

 

گروه‌های جهادی نه تنها در حوزه‌های عمرانی و کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان فعالیت دارند بلکه در امر حمایت و تحکیم خانواده و افزایش فرزندآوری و جمعیت نیز حضوری فعال دارند.

رد پای بسیج سازندگی از محرومیت‌زدایی تا خانواده

محسن دوست گل مسئول گروه جهادی مشکات یزد نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا»، گفت:  این گروه جهادی متشکل از تیم 50 نفره از برادران و خواهران انقلابی و پای کار است که با هدف رفع نیازهای مختلف از خانواده‌های کم برخوردار و محروم تشکیل شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از محورهای فعالیت گروه جهادی برگزاری اردوهای جهادی با هدف ترمیم و ساخت واحد مسکونی برای محرومان است، همچنین این گروه جهادی در هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله در استان یا خارج از استان در مناطق حادثه‌دیده حضور پیدا می‌کند و به خدمت‌رسانی و کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان می‌پردازد.

فعالیت گروه‌های جهادی در امر تحکیم و تسهیل خانواده

 

دوست‌گل عنوان کرد: محور دیگر فعالیت گروه جهادی مشکات بحث تحکیم و تسهیل خانواده است که در این زمینه به صورت ویژه فعالیت دارد و در این زمینه تاکنون 250 پرونده در این گروه جهادی تشکیل شده است و هزار نفر تحت حمایت و مشاوره این گروه جهادی قرار دارند.

 

مسئول گروه جهادی مشکات افزود: یکی از اقدامات اصلی این گره جهادی بحث اشتغال زنان سرپرست خانواده است که تاکنون بیش از 50 بانوی نیازمند وسرپرست خانوار در قالب برگزاری کلاس آموزش دیده‌ و مشغول به کار شده‌اند و با توانمندی که به دست آورند در حال کسب درآمد هستند، همچنین یک کارگاه خیاطی نیز راه‌اندازی شده است که بانوان برای امرار معاش در آن مشغول شده‌اند.

رد پای بسیج سازندگی از محرومیت‌زدایی تا خانواده

اجرای پویش «مهر مادی» و «هوای مادری» توسط گروه جهادی مشکات

 

وی با اشاره به دیگر اقدامات این گروه جهادی گفت: اجرای پویش‌های مختلف جمع‌آوری وجه برای خانواده‌های نیازمند، ایتام و... از اقداماتی است که در طول سال انجام می‌گیرد، همچنین با اجرای پویش «مهر مادری»، اقدام به تهیه سیسمونی برای نوزادان خانواده‌های نیازمند می‌شود.

 

دوست‌گل اضافه کرد: در قالب پویش «هوای مادری» و با توجه به اینکه این گروه جهادی 11 کودک از شیرخوارگاه‌ها و مؤسسات مختلف تحت پوشش دارد، با تعاملی که با این مؤسسات انجام می‌گیرد ماهانه 100 قوطی شیرخشک توسط این گروه جهادی تهیه و به دست نوزازان نیازمند می‌رساند.

 

دوست‌گل همچنین تهیه جهیزیه برای زوج‌های نیازمند را از دیگر اقدامات این گروه جهادی عنوان کرد و افزود: گروه جهادی مشکات با اجرای طرح وصال، اجرای پویش جمع‌آوری وجه و همچنین فراخوانی که برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و کمک‌های خیرین انجام می‌دهد اقدام به تهیه پکیج کاملی از جهیزیه می‌کند و آن را در اختیار زوج‌های نیازمند قرار می‌دهد.

 

وی با اشاره به طرح اطعام مهدوی عنوان کرد: در این طرح، دوازدهم هر ماه بحث طبخ غذا برای خانواده‌های نیازمند انجام می‌گیرد، همچنین در پویش شنبه‌های ام‌البنین‌ نیز که با همکاری یکی از هیئت‌های مذهبی استان اجرا می‌شود به صورت هفتگی شنبه تا شنبه برای دانش‌آموزانی که کم‌توان ذهنی هستند و در مدارس محروم تحصیل می‌کنند صبحانه آماده می‌شود و به دست آنها می‌رسد.

رد پای بسیج سازندگی از محرومیت‌زدایی تا خانواده

اجرای طرح «آیندگان فردا» برای حمایت از دانش‌آموزان نیازمند

 

مسئول گروه جهادی مشکات با اشاره به تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان در قالب پویش سفره مهربانی گفت: این گروه جهادی اقدام به اجرای طرح دیگری به نام «آیندگان فردا» نیز کرده است، تأمین لوازم‌التحریر، روپوش مدارس، ملزومات تحصیل دانش‌آموز کم برخوردار و همچنین تأمین هزینه تحصیل آن‌ها از جمله اقداماتی است که در قالب این طرح انجام می‌گیرد.

 

گروه های جهادی به عنوان حلقه‌های میانی بین مردم و مسئولان نقش بسیار پررنگی در حوزه‌های مختلف عمرانی و آبادانی، کمک به نیازمندان و حمایت از خانواده، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و... دارند و بسیاری از ضعف‌های مسئولان دولت در امور مختلف را پوشش می‌دهند و با توجه به توانایی‌هاو فعالیت‌هایی که دارند باید بیش از پیش مورد حمایت مسئولان و دولتمردان قرار گیرند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از