حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
معاون حفاظت شرکت آب منطقه‌ای یزد خبر داد:

شناسایی بیش‌از ۸ هکتار از تصرفات رودخانه‌ای یزد

شناسایی بیش‌از ۸ هکتار از تصرفات رودخانه‌ای یزد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: میزان تصرفات شناسایی‌شده در حریم رودخانه‌ها در سال ۱۴۰۲ به میزان ۸/۶ هکتار بوده است.

جواد منصوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» در رابطه با وضعیت رودخانه‌های استان یزد گفت: در سال گذشته ۸/۶ هکتار از تصرفات حریم رودخانه در استان یزد شناسایی و طی یک سال گذشته دو هکتار از آن رفع تصرف شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۷۸۶ کیلومتر رودخانه در سطح استان یزد وجود دارد، تصریح کرد: بخشی از رودخانه شهر یزد و رودخانه شهر تفت سند دارند و در حال حاضر و به‌تدریج، اقدامات لازم جهت ثبت سند رودخانه‌های استان در حال انجام است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد بیان کرد: بررسی و شناسایی تخلفات و دادن اخطار به موارد شناسایی‌شده و در صورت نیاز شکایت به مراجع قضایی از جمله اقداماتی است که برای رفع تصرفات حریم و بستر رودخانه انجام شده است.

منصوری گفت: استفاده از بنرهای اطلاع‌رسانی در سطح روستاهای استان، اطلاع‌رسانی از طریق گزارش‌های خبری و انتشار مطالعات سراسری رودخانه‌های استان در رسانه‌های استانی از جمله کارهایی است که در راستای جلوگیری از بروز تخلفاتی چون تصرف حریم رودخانه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند در صورت مشاهده تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها با سامانه شکایات مردمی شرکت آب منطقه‌ای استان یزد به شماره تلفن ۳۱۰۷۷ اطلاع دهند، اظهار کرد: به‌منظور حفظ و حراست از بستر رودخانه‌ها در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۷ کیلومتر از رودخانه‌های استان یزد، تعیین حد حریم و بستر شده است.

منصوری تصریح کرد: در سال گذشته ۳۴ کیلومتر از رودخانه‌های استان یزد لایروبی و در دو سوم کیلومتر از آن‌ها با همکاری متولیان امر، دیواره ساحلی احداث شده است.

این مقام مسئول گفت: رسالت اصلی بخش حفاظت رودخانه‌ها و سواحل، تثبیت رودخانه‌ها و آزادسازی مناسب آن‌ها برای عبور ایمن سیلاب‌ها و جلوگیری از بروز خسارت به مردم است.

وی ادامه داد: در سیلاب‌های با دوره بازگشت‌های ۲۵ و ۵۰ ساله عبور ایمن سیلاب را داریم. در دوره بازگشت‌های بالا می‌بایست لایروبی و ساماندهی صورت گیرد که این اقدامات در حال انجام هست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد در تعریف رودخانه بیان کرد: رودخانه به مجرایی اطلاق می‌شود که سیلاب با دوره بازگشت ۲۵ ساله از آن عبور می‌کند و برای سیلاب‌های بالاتر دیگر اطلاق رودخانه نداریم و پهنه سیلابی است؛ برای ایمن‌سازی آن قانون‌گذار برای دیگر نهادها وظایفی را تعیین کرده است.
 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از