حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
سهم صنایع در ایمنی شهرک صنعتی چقدر است؟

شهرک صنعتی آتشی خفته در دل یزد

شهرک صنعتی آتشی خفته در دل یزد

حادثه آتش‌سوزی در شهرک صنعتی یزد تلنگری برای مسئولان و صاحبان صنایع بود تا در زمینه ایمنی و تأمین اقلام و و تجهیزات مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، شهریورماه سال جاری سردخانه  8 هزار و 500 تنی طراوت یکی از واحدهای واقع در شهرک صنعتی یزد دچار حریق بزرگی شد که به دلیل حساسیت بالای این رخداد و وجود مخزن آمونیاک در این واحد، چندین خودروی آتش‌نشانی از بیشتر ایستگاه‌های آتش‌نشانی یزد به محل این حادثه اعزام شدند و حتی از تیم‌های آتش‌نشانی شهرستان‌های مهریز، میبد، اشکذر، زارچ و تفت و نیز شرکت فولاد آلیاژی و همچنین خودرو‌های تخصصی اطفای حریق فرودگاه یزد و دیگر بخش‌ها نیز برای اطفای این حریق کمک گرفته شد.

پس از آن حادثه مهران فاطمی استاندار یزد در کارگروه اجرای نظام عملیاتی مصون‌سازی پدافند شیمیایی در صنایع شیمیایی استان که به منظور بررسی تهدیدات شیمیایی و رفع خطرات مرتبط برگزار شد، به ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی صنایع و کارخانجات خطرزا اشاره و بر تهیه این بانک اطلاعاتی در استان یزد تأکید کرد.

لزوم تقویت تجهیزات حوزه آتش‌نشانی یزد

وی با بیان این که کلیه واحدهای صنعتی موظف به همکاری کامل برای ارائه اطلاعات مربوط به نگهداری مواد و تجهیزات اشتعال‌زا شیمیایی هستند، تصریح کرد: هدف از تهیه بانک اطلاعاتی در این حوزه، «ارائه آموزش‌های لازم»، «تکمیل طرح حفاظت فردی» و «تأمین اقلام و تجهیزات مورد نیاز» است.

فاطمی به حادثه آتش‌سوزی اخیر شهرک صنعتی یزد اشاره و افزود: در صورت نشر گاز شیمیایی آمونیاک یا انفجار مخزن آمونیاک واحد مربوطه، این حادثه می توانست ابعاد دیگری داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت تجهیزات آتش‌نشانی و اطفای حریق استان، افزود: یکی از اقدامات مورد پیگیری در استان باید «تقویت تجهیزات حوزه آتش‌نشانی» و «تجهیزات خاص مقابله با آتش‌سوزی شیمیایی» باشد.

شهرک صنعتی آتشی خفته در دل یزد

 حادثه آتش‌سوزی در شهرک صنعتی یزد تلنگری برای مسئولان بود تا نظارت جدی در خصوص چنین اماکنی داشته باشند، و در این زمینه سامانه اطلاعات واحد‌های تولیدی برای تسهیل در دستیابی به اطلاعات دقیق از شرکت‌های شهرک صنعتی راه‌‌اندازی شد و از طرفی کمبود تجهیزات آتش‌نشانی یزد در زمینه وقوع حریق در صنایع و کارخانجات در یزد به عنوان یک استان صنعتی موضوع مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

 

۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای مدیریت بحران در شهرک صنعتی یزد

 

سعید پاک‌سرشت، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد نیز در این زمینه با یادآوری حادثه خطرناک آتش‌سوزی شهرک صنعتی در ماه‌های اخیر، اعتبار مورد نیاز برای مدیریت بحران در شهرک صنعتی را حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

 

وی با اشاره به افزایش حوادث و حریق در شهرک صنعتی یزد در سال جاری عنوان کرد: خرید تجهیزات مورد نیاز مدیریت بحران در شهرک صنعتی ضروری است و با توجه به تأکید استاندار باید هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

 

پاک‌سرشت با اشاره به بالا بودن تبعات حوادث و حریق در شهرک صنعتی با توجه به بافت منطقه و تراکم جمعیتی، خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز از جمله خودرو هزمت را مهم برشمرد.

 

وی اظهار کرد: شهرداری یزد از سال گذشته تاکنون ۶۴ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات تخصیص داده اما این اعتبار هرگز پاسخگوی نیاز شهر نیست و باید در سطح کلان تر تامین شود.

 

آنچه مسلم است در صورتی می‌توان تجهیزات متناسب با وضعیت واحدهای صنعتی یزد درموقع رخدادها و حوادث تهیه کرد که اطلاعات کاملی از واحدهای صنایع یزد و تجهیزات و لوازم پیدا و پنهای آنها در دسترش باشد و سامانه اطلاعات واحد‌های تولیدی در یزد به همین منظور راه‌اندازی شده است که همکاری جدی واحدهای صنعتی را می‌طلبد.

 

حبیب راهی، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد در این خصوص در گفتگو با یزدرسا گفت: پس از حادثه‌ حریق در سردخانه طراوت در شهرک صنعتی یزد جلسه‌ای با حضور استاندار برگزار شد و مقرر شد مسئله ایمنی، اطفای حریق و خطرات ناشی از حوادثی که برای واحدهای صنعتی ممکن است رخ دهد و همچنین کمبودها در این زمینه احصا شود.

شهرک صنعتی آتشی خفته در دل یزد

وی ادامه داد: ذیل آن جلسه کارگروهی به دبیری سازمان صمت و به عضویت مدیریت بحران استانداری، اداره پدافند غیرعامل، سازمان آتش‌نشانی یزد، شرکت شهرک‌های صنعتی یزد، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد و دانشگاه علوم پزشکی یزد تشکیل شد و مقرر شد که دستگاه‌های خدمات‌رسان و دستگاه حاکمیتی حسب تخصص خود نیازهای استان را احصا و در مورد آن تصمیم‌گیری شود و جلسات تخصصی در این زمینه تشکیل شد. 

 

نیاز یزد به تهیه بانک اطلاعاتی از واحدهای صنعتی 

 

راهی افزود: مقرر شد ابتدا یک بانک اطلاعاتی از واحدهای صنعتی تهیه شود و با توجه به بانک اطلاعاتی سازمان آتش‌نشانی نیازها و کمبودها را مشخص کند و این کمبودها با توجه به وضعیت واحد‌ها و صنایع مستقر در شهرک صنعتی و بیرون ازآن، برحسب نوع فعالیت، تولید، مواد اولیه، مخازن سوخت و... آنها احصا شود تا با کمک دولت و صنایع نیازها تأمین شود. 

 

وی گفت: طبق برآوردی که سازمان آتش‌نشانی یزد داشته است چنانچه بخواهیم متناسب با صنایع شهر یزد، تجهیزات استاندارد و کاملی برای حوادث و رخدادها داشته باشیم تقریبا به 200 میلیارد اعتبار در یزد نیاز است، با تشکیل کارگروه مقرر شد قدر سهم واحدهای صنایع یزد با توجه به وضعیتی که دارند مشخص و این تجهیزات خریداری شود. 

 

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد افزود: با شروع به کار این کارگروه سامانه‌ای طراحی شد تا اطلاعات موجود از صنایع در این سامانه بارگذاری شود و همچنین مابقی اطلاعات صنایع از طریق خوداظهاری آنها جمع‌آوری شود و پس از تکمیل این بانک اطلاعاتی برای تأمین اعتباری که مورد نیاز آتش‌نشانی است، برنامه‌ریزی شود تا بخشی از آن از صنایع و بخشی از محل اعتبارات استان تأمین شود و تجهیزات کاملی برای صنایع موجود در یزد خریداری شود. 

 

لزوم خوداظهاری و همکاری واحدهای صنعتی یزد

 

وی با اشاره به ضرورت همکاری صنایع در زمینه خوداظهاری گفت: همراهی و همکاری واحدهای صنعتی در خوداظهاری کمبود امکانات با توجه به هدفی که دنبال می‌شود اهمیت بالایی دارد چرا که جدای از مسئله کمبود امکانات، اطلاعات دقیقی از صنایع استان وجود ندارد و این موضوعی وقتی خود را نشان می‌دهد که حادثه‌ای رخ دهد. 

 

راهی اضافه کرد: زمانی که سردخانه طراوت در شهرک صنعتی یزد آتش گرفت هیچ‌کس به فکر مخازن آمونیاک نبودند و همه به فکر خاموش کردن آتش بودند و مطمئناً صنایع دیگری هم وجود دارند که بسیاری از تجهیزات آن‌ها پنهان و خطرزاست و خودشان فکر می‌کنند اهمیت آنچنانی ندارد و  اتفاقات مهمی را نمی‌تواند رقم بزند بنابراین خوداظهاری صنایع اهمیت بالایی دارد. 

 

وی گفت: پس از تکمیل خوداظهاری، دستگاه‌های نظارتی از واحدها و صنایع یزد بازدید می‌کنند تا راستی‌آزمایی انجام شود و آموزش‌های لازم در این زمینه به واحدها داده شود. 

شهرک صنعتی آتشی خفته در دل یزد

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد عنوان کرد: شهرک صنعتی یزد یک شهرک عمومی برای صنایع و دارای استاندارد مشخصی است و میزان گاز مورد نیاز صنایع مشخص است و نیازهای عمومی باید برای آنها تأمین شود اما برخی واحدها و صنایع یزد میزان گاز مصرفی آنها یا برای نمونه فاضلاب آنها خاص است که این واحدها سیستم اعلام حریق متناسب با وضعیت خودشان داشته باشند. 

 

واحدهای صنعتی برای ایمنی خود سرمایه‌گذاری کنند

 

راهی گفت: در منطقه ویژه یزد یک سری واحدهای مینی پالایشگاهی و یا هیدروکربن خاص داریم که از سال 95 آنها را ملزم کردیم که یک سری استانداردها را رعایت وسیستم‌های اعلام اطفای حریق متناسب با وضعیتشان داشته باشند و تا تأییدیه از سازمان آتش‌نشانی یا شرکت‌های مورد اعتماد سازمان آتش‌نشانی ارائه ندادند پایان کار را نتوانستند دریافت کنند مابقی واحدهای قدیمی استان نیز که چند هزار میلیارد برای واحد خود سرمایه‌گذاری کردند باید برای ایمنی خود نیز سرمایه‌گذاری داشته باشند. 

 

وی یادآور شد: موضوع صیانت از سرمایه‌گذاری‌های استان نیز در دستور کار است و تمام واحدهای صنعتی که تخلف ساختمانی داشته باشند در موقع پایان کار، تأییدیه سازمان آتش‌نشانی یا شرکت‌های مورد تأیید سازمان را ارائه دهند به هیچ وجه پایان کار به آنها داده نمی‌شود. 

 

 یکی از وظایف دولت و واحد‌های تولیدی، حفظ سرمایه و موجودیت واحدهای تولیدی و صنعتی است چرا که کوتاهی و سهل‌انگاری در این خصوص، با کوچکترین رخدادی نه تنها هزارها میلیارد سرمایه را در استان یزد به باد می‌دهد بلکه زندگی عموم مردم را نیز تهدید می‌کند بنابراین هم مسئولان استان باید در این زمینه باید دغدغه داشته باشند و به تأمین اعتبار در صدد رفع نیازهای و کمبودها برآیند و بر تأمین ایمنی در صنایع یزد نظارت داشته باشند و هم واحدهای صنعتی یزد خود را ملزم به ایمن‌سازی داخل مجموعه‌ صنعتی خود کنند.

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از