حالت تاریک
سه‌شنبه, 16 اردیبهشت 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری یزد رسا هستید؟
بررسی وضعیت عرضه لاستیک در استان یزد؛

چرخش بازار لاستیک یزد بر مدار آرامش

چرخش بازار لاستیک یزد بر مدار آرامش

توزیع لاستیک با نرخ مصوب از طریق سامانه جامع تجارت امکان دلال‌بازی را به حداقل رسانده و به نظر می‌رسد روند توزیع لاستیک در استان یزد مطلوب است.

به گزارش «یزدرسا»؛ از اوایل شهریورماه تاکنون سامانه فروش اینترنتی لاستیک که سامانه ستکا بود، متوقف شده است. گویا این سامانه مشکلاتی داشته و اکنون متقاضیان لاستیک با نرخ مصوب فقط می‌توانند به صورت حضوری از نمایندگی‌های مجاز اقدام به دریافت تایر کنند.

ناصر صادقیان، رئیس اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: در حال حاضر امکان ثبت‌نام و اخذ لاستیک از طریق سامانه ستکا میسر نیست؛ از ششم شهریورماه ثبت‌نام به‌صورت حضوری و در محل نمایندگی‌های مجاز فروش لاستیک صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ نمایندگی در مرکز استان و ۱۴ نمایندگی فروش لاستیک در شهرستان‌های استان یزد لاستیک با نرخ مصوب عرضه می‌کنند، تصریح کرد: روال کار به این شکل است که مصرف‌کنندگان به‌صورت حضوری مراجعه کرده و وسیله نقلیه آن‌ها مورد بازدید و اگر نیاز به لاستیک داشته باشند، در صف انتظار قرار می‌گیرند.

رئیس اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان افزود: وقتی لاستیک در نمایندگی‌ها موجود شود به ترتیب با ثبت‌نام کنندگان تماس گرفته می‌شود تا برای تحویل لاستیک مراجعه کنند.

صادقیان در رابطه با حسن این شیوه عرضه لاستیک با نرخ مصوب عنوان کرد: در سامانه ستکا هر کسی که حتی نیازی به لاستیک جدید نداشت هم می‌توانست خرید انجام دهد؛ کسانی که نیاز واقعی نداشتند، خرید لاستیک را انجام داده و در انبار خانگی نگهداری می‌کردند؛ در این شرایط مصرف‌کنندگان واقعی متحمل زمان انتظار طولانی برای دریافت لاستیک می‌شدند.

وی گفت: با فروش لاستیک با نرخ مصوب در سامانه جدید، افرادی که نیازمند واقعی لاستیک هستند، مدت‌زمان کمتری را در صف انتظار قرار دارند.

رئیس اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان در رابطه با اینکه ممکن است افرادی سوءاستفاده کرده، لاستیک ماشین را تعویض کرده و خودروی خود را با لاستیک کهنه به نمایندگی بیاورند، گفت: در سامانه مدت‌زمان بین مراجعه قبلی و کنونی برای تحویل لاستیک مشخص است؛ حداقل مدت‌زمان فاصله بین دو خرید ۱۰ ماه است و به هر خودرو هر ۱۰ ماه یک‌بار دو حلقه لاستیک تعلق می‌گیرد.

صادقیان با بیان اینکه به‌طور متوسط هر لاستیک برای ۱۱۰ هزار کیلومتر می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد، عنوان کرد: قیمت مصوب در همه نمایندگی‌ها یکسان است.

وی با بیان اینکه مردم در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی و تخلف، مراتب را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند، گفت: خوشبختانه نسبت به استا‌ن‌های دیگر هم درزمینهٔ توزیع و هم درزمینهٔ نحوه دریافت لاستیک از تولیدکنندگان وضعیت مطلوبی دارد.

صادقیان تصریح کرد: شرکت یزد تایر طی ماه‌های گذشته سبدهای ویژه‌ای را به استان یزد اختصاص داده و نقش مؤثری در تأمین لاستیک استان یزد داشت.

رئیس اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان اظهار کرد: در حال حاضر هر ۶ شرکت تولیدکننده تایر، لاستیک‌های با کیفیت بوده و خدمات پس از فروش هستند؛ لذا از شهروندان می‌خواهیم در مورد برند با نمایندگان عرضه لاستیک چانه‌زنی نکرده و تایر را دریافت کنند؛ در صورتی که فردی انصراف دهد، از لیست انتظار حذف و با ثبت‌نام، مجدد در صف انتظار قرار می‌گیرد.

صادقیان با بیان اینکه قیمت‌های مصوب لاستیک در سامانه ۱۲۴ ثبت شده است، ادامه داد: البته این قیمت‌ها به اتحادیه فروشندگان لاستیک هم اعلام شده و مردم می‌توانند با مراجعه به واحدهای صنفی لاستیک خرید خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه به‌طور متوسطه ماهانه ۱۰ هزار حلقه لاستیک با نرخ مصوب در نمایندگی‌های عرضه لاستیک در سطح استان عرضه می‌شود، ادامه داد: برای برخی سایزهای لاستیک مانند سایز ۱۴ و ۱۵ صف انتظار برای دریافت لاستیک نداریم؛ برای لاستیک سایز ۱۳ معمولاً بیشتر از سایر سایزهای لاستیک صف انتظار داریم و در حال حاضر ۴ هزار و ۸۰۰ نفر در صف انتظار برای اخذ لاستیک دولتی سایز ۱۳ در استان یزد وجود دارد.

صادقیان بیان کرد: از ششم شهریورماه تا امروز ۲۰ هزار و ۵۰۰ حلقه لاستیک از طریق ۴۲ نمایندگی فروش لاستیک به نرخ مصوب در استان یزد به متقاضیان عرضه شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: سامانه فروش لاستیک با نرخ مصوب تحت نظارت سازمان صمت به فعالیت می‌پردازد و با دقیق بودن اطلاعات لازم برای دریافت لاستیک، دست سودجویان کوتاه شده است.

  به نظر می‌رسد، توزیع لاستیک با نرخ مصوب از طریق سامانه جامع تجارت امکان دلال‌بازی را به حداقل رسانده است؛ هر چند امکان دارد عده‌ای از شگردهای جدید استفاده کنند، ولی بازار تحت کنترل و در آرامش است. موضوع عرضه لاستیک‌ و صف‌های طولانی خرید برای مشتریان دردسرساز شده است که عرضه بیشتر لاستیک و به حداقل رسیدن مدت‌زمان صف انتظار می‌تواند رضایتمندی هرچه بیشتر شهروندان را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!