مشاور فرماندهی معظم کل قوا عنوان کرد:
عدالت بستری پایدار و مستحکم برای صلح است
مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور ارتش گفت: در تاریخ پرافتخار انبیا الهی بعد از توحید و پرستش خدای یگانه، ظلمستیزی برای برقراری صلح عادلانه جهانی، بهعنوان مهمترین مؤلفه مشاهده میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، امیر سرتیپ امیر حاتمی، در آئین افتتاحیه ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب صلح و دفاع که صبح امروز در دانشگاه دافوس ارتش برگزار شد، اظهار کرد: این مناسبت را با هفته وحدت به فال نیک میگیریم. پیامبر اسلام نهتنها پیامبر صلح، بلکه پیامبر وحدت، برادری و برابری است. امامان ما همواره تاکید میکنند که باید با هم متحد باشیم. این یک پیام برای همه مسلمانان است که متفکرین و بزرگان ما بر آن تأکید دارند.
وی افزود: متأسفانه، شیاطین و دشمنان میخواهند این یگانگی را تضعیف کنند؛ اما باقدرت خداوند و به برکت وجود پیامبر عظیمالشأن اسلام و قرآن کریم که دارای بیش از شش هزار آیه راهنما برای زندگی بشر است، ما به روح صلح و برادری اعتقاد داریم.
مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور ارتش با بیان اینکه صلح یک آرزوی دیرینه برای بشر است و یکی از مفاهیم بنیادین در ادبیات سیاسی و اجتماعی بشریت به شمار میرود که همواره موردتوجه اندیشمندان و رهبران بوده و خواهد بود، گفت: تاریخ تاکنون ۸۰۰ هزار جنگ را ثبت کرده و در طی ۳۴۰۰ساله گذشته، جهان حدود ۲۰۰ سال را بدون جنگ گذرانده است؛ بنابراین جلوگیری از وقوع جنگ و تلاش برای برقراری صلح از آغاز زندگی جمعی بشر، دغدغهای اصلی و مهمی در اذهان رهبران و متفکران بوده است.
وی با بیان اینکه گسترش جنگها و پیامدهای دردناک آن موجب شد ادبیات و مفهوم صلح، رنگ سلبی گرفته و نبود جنگ به مفهوم صلح تلقی شده است، تصریح کرد: گسترش تسلیحات و پیمانهای نظامی در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم نتیجه این نوع نگرش بود، لیکن بازهم تجربه تلخ جنگهای مستمر گویای آن است.
امیر سرتیپ حاتمی تأکید کرد: اگر بشریت خواهان پاکشدن چهره جهان از خشونت و جنگ است، باید بهجای ادبیات سلبی به ادبیات ایجابی در حوزه صلح تأکید کند و به دنبال الگوهایی برای ایجاد صلح واقعی در جهان باشد.
وی با بیان اینکه ادیان آسمانی بهعنوان مؤثرترین مکاتب فکری، الگوهایی را برای ایجاد صلح واقعی معرفی میکنند، عنوان کرد: در این میان قرآن کریم رهنمودهای ارزشمندی در جهت نیل به صلح واقعی ارائه میدهد، در رویکرد اسلامی، دین اسلام، دین زندگی مسالمتآمیز جهانی است و حکم اصیل آن، صلح و زندگی مسالمتآمیز است و حقیقت جهاد ابتدایی نیز دفاع از حقوق انسانی محرومان و مستضعفان است.
امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه در اسلام قاعده اصلی و پایهای، صلح است و در قرآن و سنت، جنگ به جز در شرایط خاص و استثنایی تجویز نشده است، یادآور شد: سیره نبی مکرم اسلام (ص) در تمامی دوران رسالتشان بیانگر صلحخواهی اسلام عزیز است و رفتار کریمانه آن رسول مهربانی در فتح مکه یک نمونه برجسته در تاریخ است، البته صلح اسلامی، متفاوت از دیدگاههای معمول بهویژه غربی است.
وی با بیان اینکه عدالت بستری پایدار و مستحکم برای صلح است، ادامه داد: صلح با متوقف کردن جنگ به هر قیمتی و یا دلیلی نهتنها حاصل نمیشود، بلکه میتواند موجبات رشد عوامل تهدیدکننده صلح را فراهم بیاورد، اگر بهجای ستاندن حق ستمدیده از ستمگر به هر قیمتی او را وادار کنند تا از حقش صرفنظر کند، این کار ممکن است موجب خاموشی آتش جنگ بشود، ولی موجب صلح نخواهد شد، چرا که صلح غیرعادلانه، همان سوزش جانکاه است نه سازش آرامبخش.
صلح عادلانه صلح از مجرای عدالت است
امیر سرتیپ حاتمی افزود: صلح عادلانه صلح از مجرای عدالت است که البته نهتنها الگوهای صلح بلکه صورتبندی جامعه بینالمللی را نیز با تحول و دگرگونی اساسی مواجه میکند.
وی با بیان اینکه عدالت میتواند صلح پایدار را استمرار بخشد، خاطرنشان کرد: در تاریخ پرافتخار انبیا الهی بعد از توحید و پرستش خدای یگانه، ظلمستیزی برای برقراری صلح عادلانه جهانی، بهعنوان مهمترین مؤلفه مشاهده میشود؛ لذا در همین رابطه به دو نمونه تاریخی اشاره میکنم.
امیر حاتمی افزود: بیست و یکم سپتامبر که بهعنوان روز جهانی صلح نامگذاری شده مقارن با ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹، شروع جنگ تحمیلی صدام و حزب بعث علیه ایران است، جنگ صدام علیه ایران که با حمایت همهجانبه قدرتهای شرق و غرب در آن جهان دوقطبی اتفاق افتاد، یکی از سختترین و درعینحال برجستهترین نمادهای ستمگری و ظلم در حق دو ملت ایران و عراق بود.
وی تأکید کرد: روحیه جنگطلبی صدام و حقد و کینه قدرتهای بزرگنسبت به حقخواهی و ظلمستیزی و استقلالخواهی ملت ایران که منجر به وقوع انقلاب بزرگ اسلامی در ایران شده بود، جنگی پرهزینه را بر دو ملت ایران و عراق تحمیل کرد و برای سالها زیست همسایگی و قوام با صلح را از دو ملت گرفت و صدها هزار انسان بیگناه از دو ملت همسایه را به کشتن داد یا مصدوم و مجروح کرد؛ دو ملتی که از نظر فرهنگی، تاریخی و به لحاظ باورهای عمیق مذهبی با یکدیگر درهمتنیده هستند و در شرایط عادلانه بیشترین امکان همزیستی صلحآمیز را دارند.
امیر حاتمی اضافه کرد: مهمترین درس این جنگ برای ملت ایران آن بود که جهان به دلیل نبود الگوهای صلح عادلانه و وجود حاکمان خودکامه و جنگطلب راه درازی تا رسیدن به صلح در پیش دارد و گذر به حفاظت از صلح، داشتن استقلال و قدرت واقعی است که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی دو ملتی که از نظر فرهنگی، تاریخی و به لحاظ باورهای عمیق مذهبی با یکدیگر درهمتنیده هستند و در شرایط عادلانه بیشترین امکان همزیستی صلحآمیز را دارند.
امیر حاتمی اضافه کرد: مهمترین درس این جنگ برای ملت ایران آن بود که جهان به دلیل نبود الگوهای صلح عادلانه و وجود حاکمان خودکامه و جنگطلب راه درازی تا رسیدن به صلح در پیش دارد و گذر به حفاظت از صلح، داشتن استقلال و قدرت واقعی است که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی بر اساس همین درسآموخته، امروز از یک قدرت واقعی دفاعی برخوردار شده است، بهنحویکه در عین پایبندی به صلحطلبی بهعنوان سیاست رسمی خود اجازه هیچگونه محاسبه نادرست و طمع، تعدی و تجاوز را نمیدهد و بااقتدار از صلح و امنیت ملت خود محافظت و حراست میکند.
وی تأکید کرد: نمونه دوم جنگ بین ملت فلسطین و رژیم صهیونیستی است، درحالیکه رژیم صهیونیستی و حامیان او با ارتکاب جنایتهای مستمر در دورهای بیش از ۷۰ساله اشغال، نتوانستند از جنگ و درگیری ممانعت کنند، امروز جهان شاهد زیر پا گذاشتن حقوق و امنیت مردم بیدفاع فلسطین بهویژه مردم غزه در جنایتی آشکار است.
امیر سرتیپ حاتمی تصریح کرد: کشتار مردم غزه و نسلکشی در این منطقه نهتنها موجب جلوگیری از استمرار جنگ و تحمیل صلح غیرعادلانه به ملت فلسطین و غزه نشده؛ بلکه صلح و امنیت منطقه را به مخاطره انداخته و روح و جان هر انسان صاحب وجدانی را در اقصینقاط جهان فارغ از هر دین، آئین، مذهب و گرایش متأثر ساخته است.
وی با تأکید بر اینکه رژیم خونخوار صهیونیستی در مقابل دیدگان همه سازمانها و دولتهای مدعی دموکراسی و حقوق بشری هیچ حد و مرزی را برای خود قائل نیست، یادآور شد: مدارس، مساجد، بیمارستانها، اردوگاهها، درمانگاهها، معابد و نهادها و سازمانهای بینالمللی هیچ یک از آسیب و خطر بمبها و موشکهای رژیم صهیونیستی مصون و در امان نیستند.
امیر سرتیپ حاتمی عنوان کرد: مدعیان دروغین صلحطلبی و منادی آزادی بهویژه رژیم آمریکا بهجای ممانعت از نسلکشی و محکومکردن این جنایتهای مستمر جنگی، در کشتار مظلومانه بیش از ۴۰ هزار کودک، زن و انسان بیگناه و آواره نمودن صدها هزار انسان دیگر در نمایشی عوامفریبانه با سفرهای مکرر و مداوم در تلاشند با کمکهای مالی و تسلیحاتی صلحی را که سوزناکتر از هر جنگی خواهد بود به ملت مظلوم فلسطین تحمیل کنند، غافل از آنکه اگر چنین ظلمهایی میتوانست موجب جلوگیری از تکرار جنگ شود در ۷۰ سال گذشته اتفاق میافتاد.
وی تصریح کرد: استقامت و صبر تاریخی مردم غزه در مقابل جنایتهای رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل آمریکا و غرب انجام میشود، بیانگر آن است که فقط یک راهکار عادلانه میتواند به صلحی پایدار منجر شود، یکی از ابعاد این راهکار عادلانه رسیدگی و جلوگیری از ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است که از سوی رژیم صهیونیستی شاهد آن هستیم و این جنایت بهصراحت مورد تأیید سازمانهای بینالمللی نیز هست.
امیر سرتیپ حاتمی با تأکید بر اینکه الگوهای فعلی ایجاد و توسعه صلح در جهان عملکرد موفقیتآمیزی نداشته و ضرورت دارد دلایل این عدم موفقیت بهطورجدی موردتوجه اندیشمندان و رهبران صلحطلبان در جهان قرار گرفته و مورد آسیبشناسی قرار گیرد، یادآور شد: متقابلاً الگوی مورد تأکید ادیان الهی بهویژه قرآن کریم که مبتنی بر ایجاد صلح بر مبنای عدالت و صلح پایدار عادلانه است بهطورجدی موردتوجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران که صلحطلبی در رأس سیاستهای آن بوده، توانسته مبتنی بر الگوی اسلامی، صلحطلبی را بهعنوان سیاست قطعی و دائمی خود اعمال کند، خاطرنشان کرد: با مرور تاریخ انقلاب اسلامی مشاهده میکنیم که نظام جمهوری اسلامی ایران همواره بر صلح و دوستی و حسن همجواری شهره و پایبند بوده و هیچ کشوری را مورد حمله قرار نداده است؛ ولی در همین حال در دهه ۸۰ میلادی یعنی سال ۱۳۵۹ که این روزها در سالگرد جنگ تحمیلی هستیم، رژیم جنایتکار صدام با حمایت غرب و شرق به کشورمان حمله کرد که البته با دفاع جانانه مردم و نیروهای مسلح ایران مواجه شدند و بهطورکلی در دستیابی به تمام اهدافشان ناکام ماندند؛ این در حالیست که در چنین دورهای شاهد بودیم، آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایتهای کشورهای غربی چندین بار به عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان غزه و مردم فلسطین به وحشیانهترین شکل ممکن حمله کردند و موجب جنگافروزی مکرر در این مناطق شدند.
امیر سرتیپ حاتمی افزود: معتقدیم توسل به خشونت و لشکرکشیهای نظامی و به خاک و خون کشیدن مردم بیدفاع و مظلوم در اقصینقاط جهان بهویژه مردم بیدفاع غزه، توسل به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت بهویژه در غزه، اشغال کشورها، خشونت بر علیه ملتها، فشارها و تحریمهای ظالمانه علیه ملت بزرگ ایران، بزرگترین مانع صلح، پیشرفت و توسعه است و بر این باوریم که در روزهایی که به شکل نمادین بهعنوان روز صلح نامگذاری شده، حداقل وظیفه تکتک ما و آحاد جوامع در دنیا آن است که قاطعانه با اینگونه جنایتها مخالفت کرده و خواهان مقابله با آن باشیم؛ به امید روزی که با رویآوردن همه اندیشمندان و رهبران صلحطلب به الگوی صلح پایدار و عادلانه، شاهد گسترش روزافزون صلح در جهان بوده و زمینه طلوع خورشید ولایت عظمی و استقرار کامل عدالت را فراهم آوریم.
منبع: راه دانا
انتهای خبر/