حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد:

استان‌ها اجازه خروج دام زنده را نمی‌دهند

استان‌ها اجازه خروج دام زنده را نمی‌دهند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: تأمین و فراوانی گوشت اولویت اول ما در استان یزد است اما به دلیل برخی مشکلات استان‌های تولیدکننده دام اجازه خروج دام زنده را نمی‌دهند.

محمدرضا پاکدل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به وضعیت بازار گوشت در یزد گفت: در حال حاضر بازار گوشت در سراسر کشور دچار چالش شده است و شرایط سه تا چهار سال گذشته از جمله خشکسالی‌های متعدد باعث تأثیر بر مراتع شده است و همین موضوع باعث نوساناتی در حوزه تأمین نهاده‌های دامی در کشور شد و همچنین شرایط ارزی در تأمین نهاده‌های دامی و  جهش قیمت در این نهاده‌ها و قاچاق و خروج دام‌های مولد از کشور ذخیره کشور از محل دام تحت‌الشعاع قرار گرفت.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد ادامه داد: در شرایط فعلی نیز تولید دام برای دامداری‌ها با توجه به ثبات بازار و بالا رفتن قیمت گوشت تولید دام باصرفه است و کمتر دامداری‌ وجود دارد که بخواهد دام خود را به فروش برساند و بیشتر قصد پرواربندی دام دارند و در نتیجه میزان عرضه دام در کشور پایین آمده است.

وی گفت: یزد جزو استان‌هایی است که دام مورد نیاز و عمده گوشت قرمز مصرفی خود را از استان‌های دیگر از جمله استان‌های فارس، چهار محال بختیاری، خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان وارد می‌کند اما با توجه به شرایط فعلی بازار گوشت، بسیاری از این استان‌ها نیز در این زمینه دچار مشکل و چالش شدند و اجازه خروج دام خود به استان‌های دیگر از جمله یزد را نمی‌دهند.

پاکدل عنوان کرد: واردات دام زنده از خارج کشور نیز به دلیل سویه‌های جدید تب برفکی و تهدیداتی که در این حوزه وجود دارد بسیار خطرناک است و پیچیدگی‌های خود را دارد  و خیلی کنترل شده باید انجام گیرد چرا که اگر دام آلوده به کشور وارد شود به نابودی کل دام کشور و خسارت جبران‌ناپذیر در این حوزه می‌انجامد.

 وی با بیان اینکه واردات گوشت منجمد و گوشت گرم از جمله اقدامات کشور در تنظیم بازار گوشت است، ادامه داد: برای تنظیم بازار گوشت در یزد واردات گوشت منجمد از مغولستان، استرالیا و قرقیزستان در حال انجام است و برای واردات گوشت گرم نیز سهمیه استان یزد برای هر هفته 26 تن است که در این زمینه محدودیت وجود دارد و امکان تخلیه بیش از سهمیه برای استان وجود ندارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با بیان اینکه طی دو هفته اخیر قیمت گوشت تقریبا در 90 درصد استان ها افزایشی بوده است، عنوان کرد: قیمت مصوب گوشت در یزد 515 هزار تومان است اما اکنون در بازار تا 530 هزار تومان هم به فروش می‌رسد چرا که در برخی موارد فاکتور خرید و قیمت تمام شده آن مشخص است و نمی‌توان امکان اجازه فروش نداد، البته قیمت گوشت در سایر استان‌ها از جمله خراسان، فارس و تهران تا 600 هزار تومان هم می‌رسد.

پاکدل با بیان اینکه تأمین و فراوانی گوشت اولویت اول ما در استان یزد است، تصریح کرد: بعد از فراوانی گوشت، مدیریت قیمت گوشت و اینکه گوشت از مسیرهای ارزانتر به دست مصرف‌کننده‌های یزدی برسد اولویت دوم استان یزد است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با بیان اینکه خبرهای خوب در حوزه بازار گوشت برای یزد داریم، افزود: در صددیم حجم بالایی از دام زنده با شرایط سلامتی که دارند از یک یا دو کشور همسایه وارد کنیم که موجب افت زیاد قیمت گوشت استان یزد می‌شود، همچنان علاوه بر اینکه پیگیر واردات نامحدود گوشت منجمد برای مصارف عمده در استان یزد هستیم، افزایش سهمیه واردات گوشت گرم برای استان نیز دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از