حالت تاریک
چهارشنبه, 11 مهر 1403
فرمایشات اخیر رهبری در حکم جهاد است
امام جمعه بخش مرکزی یزد:

فرمایشات اخیر رهبری در حکم جهاد است

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: مقام معظم رهبری در جمع پیشکوستان دفاع مقدس وهمچنین در پیام خود در هفتم مهرماه در پی حوادثی که بر لبنان عارض شد دو عبارت دارند که از هر دوی آن‌ها حکم جهاد استفاده می‌شود.

آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری و قضایای اخیر لبنان گفت: مقام معظم رهبری در جمع پیشکوستان دفاع مقدس و  در پیامی که در هفتم مهرماه در پی حوادثی که بر لبنان عارض شد دو عبارت دارند که از هر دوی آن‌ها حکم «جهاد» استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس می‌فرمایند «حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمان‌ها و به صاحبان اصلی‌اش برگردانند»، در پیام خود نیز کمک به مردم لبنان و حزب‌الله را یک «فریضه» دانسته‌اند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد تصریح کرد: فریضه در اصلاح فقهی به معنای واجب است و این واجب اگر در رابطه با مسائل حکومتی باشد و از جانب ولی امر مسلمین باشد به عنوان حکم استفاده می‌شود و تفاوت آن با فتوا این است که فتوا فقط برای مقلدان همان مرجع حجت است و بر سایر مقلدان واجب نیست تا از آن تبعیت کنند اما حکم نه تنها بر مقلدان همان مرجع تقلید و مقلدان سایر مراجع نافذ است زیرا حکم حاکم اسلامی بر مجتهدان تقلید و سایر مراجع تقلید هم نافذ است.

وی ادامه داد: مبنای حکم مقام معظم رهبری نیز کاملا روشن است، امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً، همیشه با ستمگران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومین عالم خواهیم بود»، امروز چه ظالمی ظالم‌تر از رژیم غاصب صهیونیستی و این غده سرطانی و چه مظلومی ظالم‌تر از مردم مظلوم غزه و لبنان سراغ داریم، لذا باید به انواع و اقسام به کمک‌های خود را آماده کنیم و از آن‌ها حمایت کنیم.

مدرسی افزود: همه طبقات مختلف اجتماعی، سیاسیون که در قدرت هستند، دولت، مجلس، قوه قضائیه، طبقات متمکن، مرفه و بازاریان و همچنین طبقات فرهنگی اعم از کسانی که در آموزش و پرورش هستند یا خارج از این دایره هستند، کسانی که در فضای مجازی صاحب قدرت هستند همه در این زمینه وظیفه دارند که بیانات رهبری را تشریح کنند و همه برای یاری مظلوم فلسطین و لبنان قدم بردارند. البته وظایف نیروهای نظامی و امنیتی هم براساس مصالح نظام، امکانات و قدرت تشخیص انجام می‌شود.

وی با اشاره به شبهاتی که در خصوص حکم مقام معظم رهبری وجود دارد، گفت: اولا چون مسلمانان مورد تعرض و تجاوز قرار گرفتند این موضوع در حکم دفاع است و دفاع در هر زمانی مشروع و واجب است ضمن اینکه ما قائل به ولایت مطلقه فقیه هستیم و براساس مبانی فقهی، همه اختیاراتی که حاکم اسلامی در عرصه حکومتی دارد در زمان غیبت حاکم اسلامی و امام معصوم یعنی امام زمان(عج) به ولایت فقیه منتقل می‌شود و از جمله اختیاراتی که ولی عصر(عج) دارند حکم جهاد است که به ولی فقیه زمان منتقل شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از