حالت تاریک
سه‌شنبه, 08 آبان 1403
مسمومیت‌هایی که خود را دیر نشان می‌دهند
رئیس اداره نظارت بر موادغذایی یزد تشریح کرد:

مسمومیت‌هایی که خود را دیر نشان می‌دهند

رئیس اداره نظارت بر صادرات و واردات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان یزد گفت: یک سری مسمومیت‌ها هستند که ممکن است ناخواسته به آن دچار شویم و در دراز مدت خود را نشان می‌دهند.

مسعود حبیبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها از یکم تا هفتم آبان‌ماه گفت: زمانی که صحبت از مسمومیت می‌شود ذهن ما بیشتر به سمت مسمومیت میکروبی و غذایی می‌رود، این نوع مسمومیت که مشکلات گوارشی را به همراه دارد شایع است و خود را بیش‌تر نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یک سری مسمومیت‌ها ممکن است ناخواسته به آن دچار شویم و در دراز مدت خود را نشان می‌دهند، افزود: در کشاورزی از سمومی برای دفع آفات نباتی استفاده می‌شود اگر این سموم به طور صحیح استفاده نشود و  زمان انتظار برای تجزیه آن‌ها در داخل مواد غذایی طی نشود ممکن است ناخواسته وارد بدن ما شوند و در دراز مدت در بدن ما مسمومیت ایجاد کند.

رئیس اداره نظارت بر صادرات و واردات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان یزد اضافه کرد: در محصولات غذایی نیز از که از مواد اولیه مختلف از جمله مواد دامی و کشاورزی استفاده می‌شود، باید به این نکته توجه شود و مسئولان فنی در کارخانجات مواد غذایی با نظارت‌هایی که بر مواد اولیه دارند باقی‌مانده سموم بر روی مواد غذایی را کنترل می‌کنند.

وی ادامه داد: برای محصولات کشاورزی نیز در سطح عرضه نظارت بر محصولات وجود دارد و به صورت ماهانه از محصولات کشاورزی پر مصرف نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا از نبود باقی‌مانده سموم بر روی محصولات کشاورزی اطمینان حاصل شود.

حبیبی در خصوص نظارت بر صادرات محصولات کشاورزی نیز گفت: کشورهایی که محصولات کشاورزی را از استان ما تهیه می‌کنند نیز باقی‌نماندن سموم بر محصولات برایشان اهمیت دارد و این موضوع را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: برای اطمینان از سلامت محصول یا یک ماده غذایی، باید محصولاتی را تهیه کنیم که دارای پروانه ساخت از سازمان غذا و داور باشند، از وزارت بهداشت مجوز داشته باشند و تحت کنترل باشند.

رئیس اداره نظارت بر صادرات و واردات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان یزد افزود: محصولات غذایی، آشامیدنی و بهداشتی دارای لوگو یا نشان سازمان غذا و دارو با درج شماره‌ای در زیر آن هستند که مردم برای اطمینان از تقلبی نبودن این شماره پروانه می‌توانند آن را در سامانه استعلام پروانه‌ها قرار دهند و اطلاعات محصول و مشخصات آن را دریافت کنند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از