حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس یزد:

مدفن شهدای گمنام با شرایط خاص تعیین می‌شود

مدفن شهدای گمنام با شرایط خاص تعیین می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد گفت: جانمایی محل دفن هریک از شهدا در استان بنا به شرایط و ملاک‌های خاص انجام می‌شود.

منصور زارع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» در رابطه با معیارهایی که برای جانمایی محل دفن شهدای گمنام در استان یزد لحاظ شده است، اظهار کرد: این جانمایی بر اساس درخواست‌های مردمی و نهادهایی چون شهرداری یا نهادهایی که ظرفیت بالایی دارند، انجام و محل درخواستی جزو مکان‌های موردنظر برای دفن شهید قرار می‌گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در رابطه با ملاک‌هایی که برای دفن شهید گمنام موردبررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: جانمایی، تشییع و تدفین شهدای گمنام در استان یزد توسط کمیته‌ای تصمیم‌گیری و انجام می‌شود.

زارع ادامه داد: این کمیته متشکل از نهادهایی چون نماینده شورای اسلامی شهر، نماینده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده سپاه پاسداران و زیر نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد است و درخواست‌های ارسالی برای تدفین شهدا در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته و تأیید یا رد می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولاً جاهایی که دسترسی عمومی بیشتری داشته باشد، در اولویت قرار می‌گیرند، عنوان کرد: محیطی که قرار است شهید در آن دفن شود، باید مکان مناسب و در شأن شهید باشد؛ همچنین در دسترس عموم مردم قرار داشته باشد تا شهید غریب واقع نشود و  ظرفیت‌های برگزاری مراسم فرهنگی در آن مکان محیا باشد.

زارع عنوان کرد: بوستان‌هایی که جمعیت خوبی را در خود جای می‌دهند و احتیاج است که فعالیت‌های فرهنگی متعددی در آنجا انجام گیرد، در مکان نمایی محل دفن شهید گمنام نیز مدنظر است؛ تا بتوان به‌واسطه حضور شهید مراسم فرهنگی مختلف را در آنجا رونق داد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد تصریح کرد: هر درخواستی که به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد ارائه می‌شود، به‌منزله تأیید دفن شهید نیست؛ مکان‌های درخواستی مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرد و کار روال قانونی خود را طی می‌کند.

زارع تأکید کرد: تعداد درخواست‌ها مردم برای تدفین شهدا زیاد ولی تعداد شهدای گمنام کم است؛ درخواست‌ها را بررسی می‌شود تا به نتیجه مطلوب رسیده و جانمایی انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل چند شهید گمنام در جاهایی دفن شده‌اند که مردم برای زیارت آن‌ها با مشکل مواجه‌اند؛ مثلاً شهیدی در حسینیه مسقف دفن شده که در ساعات مشخصی می‌توان به زیارت شهید رفت، گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته دفن شهید در حسینیه‌های مسقف، گلزار شهدا و مساجد ممنوع شده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از