حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403

مروری بر مصوبات مهم مجلس در ادوار مختلف

مروری بر مصوبات مهم مجلس در ادوار مختلف

مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۵۹ تاکنون قوانین مختلفی را برای بهبود هرچه بیشتر اوضاع کشور در زمینه‌های مختلف به تصویب رسانده است.

به گزارش «یزدرسا»؛ مجلس در نظام اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد چنانکه حضرت امام (ره) آن را «خانه ملت» و «در رأس همه امور» می‌دانستند.

انتخابات به روزهای داغ خود نزدیک می‌شود و با اوج‌گرفتن تبلیغات رسمی کاندیداهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شور و شوق و فضای انتخاباتی در اغلب شهرهای کشور حاکم شده است.

در این گزارش مروری بر مهم‌ترین قوانینی که در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، می‌پردازیم.

مروری بر مصوبات مهم مجلس در ادوار مختلف

علی منصوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» در رابطه با مهم‌ترین قوانین تصویب‌شده در مجالس مختلف شورای اسلامی، اظهار کرد: روز هفتم خرداد ۱۳۵۹ اولین دوره مجلس شورای اسلامی افتتاح شد. انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یک سال پس از پیروزی انقلاب، در روز ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد. از جمله اقدامات مهم مجلس اول تصویب عدم کفایت سیاسی سید ابوالحسن بنی‌صدر بود.

 

این کارشناس سیاسی گفت: قانون اداره صداوسیما، قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها، قانون تأسیس وزارتخانه‌هایی چون صنایع، اطلاعات و ...، تصویب اساس‌نامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قانون انتخابات، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، نهضت سوادآموزی، نظارت بر صداوسیما، عضویت در مجمع بین‌المجالس اسلامی از جمله دیگر قوانین مصوب در دور اول مجلس بوده است.

 

وی با بیان اینکه انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ برگزار و در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۶۳ اولین جلسه مجلس دوم برگزار شد، ادامه داد: مسئله اصلی کشور در مجلس دوم جنگ و اداره آن و هم‌چنین تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

 

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: تصویب کلیات قانون مطبوعات، قانون مجازات اسلامی و قانون مالیات‌ها، قانون تعیین حدود و وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری، قانون ارتش جمهوری اسلامی، قانون خدمت وظیفه عمومی و آغاز به کار شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مهم‌ترین مصوبات دوره دوم مجلس بود.

 

وی  با بیان اینکه انتخابات سومین دوره مجلس در روز ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۶۷ اولین جلسه مجلس برگزار شد، ادامه داد: طرح تضمين خريد محصولات كشاورزی، طرح تثبيت آب‌بهای زارعين و طرح حمايت از توليد دام داخلی از جمله قوانینی بوده است که در مجلس سوم شورا به تصویب رسیده بود.

 

منصوری گفت: حمایت مجلس از تصمیم امام (ره) دال بر پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و اعلام آتش‌بس در جنگ تحمیلی عراق به ایران، تصویب قانون ضدآمریکایی «تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا» و قانون ضد اسرائیلی «حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین»، تصویب اولین قانون برنامه پنج‌ساله، تصویب قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، تصویب قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی و قانون تشکیل سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی، تصویب نهایی قانون کار و بیمه بیکاری از جمله مهم‌ترین اقدامات و مصوبات سومین دوره مجلس بود.

 

وی با اشاره به اینکه انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی ، ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار و در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۷۱ اولین جلسه آن برگزار شد، ادامه داد: در این دور از مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش‌های مجلس تأسیس شد و هم‌چنین قوانینی چون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره، قانون اختیارات و وظایف رئیس قوه قضائيه، تصویب قانون مقررات صادرات و واردات، قانون رسیدگی به تخلفات اداری تصویب شد.

 

منصوری با یادآوری برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ ادامه داد: قانون خدمت نیمه‌وقت بانوان، قانون رسیدگی به صلاحیت قضات و دادگستری، قانون دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی، قانون صدور چک، قانون تأمین بودجه برای کنترل مرزها و انسداد مرز شرق کشور، تشکیل شورای عالی اشتغال، اصلاح قانون کار، الزام فراگیری آموزش‌های فنی ـ حرفه‌ای و اصلاح قانون واگذاری سهام دولتی به کارگران از جمله مهم‌ترین اقدامات و قوانین این دور از مجلس بود.

 

وی گفت: انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ برگزار شد. ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، رفع محدودیت اعزام دانشجویان دختر به خارج از کشور، قانون‌ تشویق‌ و حمایت‌ از سرمایه‌گذاری‌ خارجی‌، قانون‌ پول‌شویی، تجمیع عوارض و مالیات‌های مستقیم، قانون تجارت الکترونیک و قانون سختی کار برای مشاغل سخت و زیان‌آور از جمله مهم‌ترین قوانین مصوب این دوره از مجلس شورای اسلامی بود.

 

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در مجلس هفتم شورای اسلامی که انتخابات آن در تاریخ یکم اسفند ۱۳۸۲ برگزار شد،  انتقال ساختمان مجلس به بهارستان و الکترونیکی شدن رأی‌گیری در مجلس طرح تثبیت قيمت‌ها، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، قانون سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین و فروش بنزین آزاد، قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.

 

وی بیان کرد: در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۶ در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۶ انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در این از مجلس قوانینی چون  قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، قانون وزارت نفت، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، کسب‌وکار و سرمایه، برگزاری سؤال از رئیس‌جمهور و اصلاح روند این سؤال، قانون صیانت از دستاوردهای هسته‌ای، تنقیح قوانین و مقررات کشور و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، قانون نظارت بر نمایندگان، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، قانون تجارت و قانون گمرک، قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر صنایع، قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد و قانون حمایت از مشاغل خانگی به تصویب رسید.

 

 منصوری با بیان اینکه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آدینه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد، تصریح کرد: قانون تأمین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب‌پذیر، قانون اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، قانون تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادث غیرمترقبه، قانون اصلاح قانون نظام صنفی کشور، قانون تعیین تکلیف تأمین اجتماعی اشخاصی که ۱۰ سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند از جمله قوانین مهمی است که در این مجلس به تصویب رسیده است.

 

وی گفت: انتخابات دهمین دوره در هفتم اسفند ۱۳۹۴ برگزار شد. مجلس دهم قوانینی را از لوایح مربوط به FATF تا تخفیف مجازات اعدام محکومین مواد مخدر به تصویب رساند. قانون هوای پاک، تعیین سقف دریافتی مدیران، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، قانون اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، لایحه  CFT و قانون اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به‌عنوان «سازمان تروریستی» توسط آمریکا از جمله قوانین این دوره از مجلس شورای اسلامی بود.

 

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در دور یازدهم مجلس شورای اسلامی که در تاریخ دوم اسفندماه ۱۳۹۸ برگزار شد، تاکنون قوانینی چون قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، قانون مانع‌زدایی از صنعت برق با هدف افزایش تولید برق و جلوگیری از کمبود آن، طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای، ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری، معافیت مالیاتی واردات مواد اولیه دارو به تصویب رسیده است.

 

 

مروری بر مصوبات مهم مجلس در ادوار مختلف

 

انتخابات و رأی‌گیری‌ها، فرصتی است که ما به‌عنوان شهروندان در تعیین سرنوشت کشورمان شرکت کنیم. با توجه به اینکه حکومت اهلیت و قدرت خود را از مردم می‌گیرد، رأی ما تعیین کننده‌ی این پرس‌وجویی است که کشور به چه سمتی می‌رود. بنابراین، تاثیر رأی مردم در سرنوشت کشور و خودمان بسیار اهمیت دارد و به این ترتیب مردم باید با آگاهی و دقت به انتخابات شرکت کنند تا بهترین تصمیمات برای جامعه گرفته شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از