حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403

میانگین سن نمایندگان ادوار مختلف مجلس چقدر است؟

میانگین سن نمایندگان ادوار مختلف مجلس چقدر است؟

سن یکی از شاخصه‌هایی است که در انتخاب فردی که قرار است به مجلس راه یابد، اهمیت دارد و تلفیق تجربه و جوان‌گرایی به کارآمدی مجلس کمک خواهد کرد.1 دوره گذشته نتایج جالبی به دست می‌آید.

به گزارش «یزدرسا»، سن نمایندگان مجلس در بیشتر کشورها یکی از موارد مهم در قانون است. هر کشور ممکن است دارای شرایط مختلفی از جمله سن مطلوب برای انتخاب به‌عنوان نماینده، برای انتخاب اعضای مجلس خود باشد. اهمیت سن در نمایندگان مجلس می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تجربه، بهره‌وری و قدرت تصمیم‌گیری باشد. در ایران، ب اساس قانون، داوطلب باید در هنگام ثبت‌نام حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال هجری شمسی داشته باشد. در ادامه گزارش میانگین سنی نمایندگان مجلس در دوره‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم

میانگین سن نمایندگان ادوار مختلف مجلس چقدر است؟

*** دوره‌ اول مجلس

انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یک سال پس از پیروزی انقلاب، در روز ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد. اولین دوره‌ مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۵۹ آغاز به کار کرد. در این دوره فاصله سنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ۲۵ تا ۷۵ سال بود. یدالله سحابی نماینده تهران با ۷۵ سال سن پیر‌ترین نماینده و مهدی بازرگان دیگر نماینده تهران با ۷۳ سال دومین نماینده‌ مسن مجلس اول بودند.

مجتبی استکی نماینده‌ شهرکرد، محمدعلی خسروی نماینده‌ میاندوآب، سید محمدتقی آل سید غفور نماینده‌ی شوشتر، غفور گرشاسبی نماینده‌ بندرلنگه و سید مجتبی عرفانی نمایندگان جوانی بودند که در دور اول مجلس شورای اسلامی ۲۵ سال داشتند.

 از لحاظ سنی بیشترین فراوانی در دور اول مجلس شورای اسلامی مربوط به سن ۳۲ سالگی بود و میانگین کلی این دوره از مجلس ۴۰ سال بوده است.

شهید سید رضا پاک‌نژاد، نماینده حوزه انتخابیه یزد در این دوره از مجلس با ۵۵ سال سن به مجلس راه یافته بود.

 *** دوره‌ دوم مجلس

انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ برگزار و در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۶۳ اولین جلسه مجلس دوم برگزار شد. در این دوره فراوانی سنی اکثر نمایندگان مجلس ۳۱ تا ۳۵ سال و میانگین کلی آن ۳۹٫۶ بود.

سعید امانی، همدانی نماینده‌ همدان، با ۶۹ سال سن، پیرترین نماینده‌ مجلس بود.

عبدالمجید شرع‌پسند نماینده‌ کرج، با ۲۵ سال سن، جوان‌ترین نماینده‌ مجلس در دور دوم بود.

سن ۳۶ سالگی بیشترین فراوانی را در این دوره به خود اختصاص داده بود.

مرحوم آیت‌الله سید جلیل صدر طباطبایی نماینده مردم یزد در دوره دوم مجلس شورای اسلامی، با ۴۱ سال سن در مجلس حضور داشت.

میانگین سن نمایندگان ادوار مختلف مجلس چقدر است؟

محمد مختاری، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» در رابطه با ضرورت جوان‌گرایی در رده‌های مختلف نظام اظهار کرد: تأثیر جوانی اعضای مجلس شورای اسلامی می‌تواند در افزایش نوآوری و دیدگاه‌های تازه به مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

وی ادامه داد: جوانان معمولاً با انرژی و انگیزه بیشتری به کارها می‌پردازند و می‌توانند با ارائه پیشنهادهای جدید و خلاقانه به راه‌حل‌های بهتری برای مشکلات جامعه برسند. همچنین، حضور جوانان در مجالس تصمیم‌گیری می‌تواند به تنوع نظرات و نگرش‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری کمک کند و به حل مسائل با رویکرد‌های جدید و جذاب کمک کند.

میانگین سن نمایندگان ادوار مختلف مجلس چقدر است؟

*** دوره‌ سوم مجلس

 انتخابات سومین دوره مجلس در روز ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۶۷ اولین جلسه مجلس برگزار شد. بیشتر نمایندگان در دسته‌ سنی ۳۱ تا ۳۵ سال قرار داشتند و میانگین کلی مجلس ۴۰ سال بود.

بیشترین فراوانی سن در این دوره مربوط به سن ۳۵ سالگی است.

محمدحسین چهره‌گانی نماینده‌ تبریز با ۶۸ سال سن در این دوره مسن‌ترین نماینده‌ مجلس و جوان‌ترین نمایندگان مجلس در این دوره ۲۷ سال سن داشتند که نشان از بالا رفتن سن نمایندگان مجلس داشت. حبیب برومند داشقاپور نماینده‌ مغان، یوسف بسنجیده نماینده‌ کردکوی و بندر ترکمن، احمد حسین پودینه نماینده‌ زابل، داوود توحیدی نماینده‌ بروجن، اسدالله جامی نماینده‌ تربت‌جام، بخش‌علی رحیم‌نژاد نماینده‌ ماکو، کریم شامخی نماینده‌ تبریز، میرعلی عبدالله‌پور حسینی نماینده‌ تبریز و سید احمد موسوی نماینده‌ اهواز از نمایندگان جوان و ۲۷ ساله در دوره‌ سوم مجلس بودند.

سید محمد رضوی یزدی نماینده مردم یزد و صدوق در این دوره بود که سن وی در زمان راه یافتن به مجلس ۳۶ سال بوده است.

 *** دوره‌ چهارم مجلس

انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار و در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۷۱ اولین جلسه آن برگزار شد. در این دوره از مجلس نمایندگانی با ۳۹ سال سن بیشترین کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دادند.

در مجلس چهارم شورای اسلامی بیشتر نمایندگان در دوره سنی ۳۶ تا ۴۰ سال قرار داشتند.

در این دوره سید علی غیوری نجف‌آبادی نماینده‌ تهران و سید عباس پاک‌نژاد نماینده‌ یزد مسن‌ترین نمایندگان مجلس بودند که هر دو ۶۲ سال سن داشتند و احمد مرادی نماینده‌ چناران و طرقبه، با ۲۷ سال سن جوان‌ترین نماینده‌ مجلس بودند.

میانگین کلی سن نمایندگان مجلس در این دوره ۴۲٫۲ بوده است که نشان از افزایش میانگین سنی نمایندگان مجلس داشت.

سید عباس پاک‌نژاد، نماینده مردم در حوزه انتخابیه یزد، در این دور از مجلس بود که در آن زمان ۶۲ سال سن داشته است.

 *** دوره‌ پنجم مجلس

انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴  و در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۷۵ نخستین جلسه مجلس پنجم برگزار شد.

در این دوره که سن نمایندگان با یک رشد مواجه شده بود، بیشتر آن‌ها در دوره‌ سنی ۳۶ الی ۴۰ قرار داشتند.

جوان‌ترین نمایندگان مجلس در این دوره، حیدر ابراهیم‌بای سلامی نماینده‌ خواف و حسن الماسی نماینده‌ مغان و همین‌طور ابراهیم کریمی نماینده‌ لردگان با ۳۱ سال سن بودند و محمدعلی شیخ نماینده شوشتر نیز مسن‌ترین نماینده‌ مجلس بود که ۶۹ سال سن داشت.

در این دوره میانگین سنی نمایندگان  ۴۳٫۷ بوده است. بیشترین فراوانی سن در این دوره نیز مربوط به سن ۴۰ سالگی است.

سید عباس پاک‌نژاد، نماینده مردم یزد و صدوق در این دوره بود که سن وی در زمان راه یافتن به این دور از مجلس ۶۶ سال بوده است.

 *** دوره‌ ششم مجلس

انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، در دو دور در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ و ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۹ برگزار شد و در نهایت هفتم خرداد ۱۳۷۹ اولین جلسه این دور از مجلس تشکیل شد.

  غلامعلی کوهساری نماینده‌ رامیان در این دوره جوان‌ترین نماینده‌ مجلس با ۲۹ سال سن و محمدعلی شیخ نماینده شوشتر با ۷۱ سال سن به‌عنوان مسن‌ترین نماینده‌ مجلس بوده است.

این دوره‌ مجلس میانگین سنی نمایندگان ۴۴٫۷ بود که بیشترین فراوانی مربوط به ۴۰ سال بوده است.

سید محمد رضوی یزدی نماینده مردم یزد و صدوق در این دوره بود که سن وی در زمان راه یافتن به این دوره از مجلس ۴۸ سال بوده است.

 *** دوره‌ هفتم مجلس

 انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۱ اسفند ۱۳۸۲ خورشیدی، برگزار و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۳، اولین جلسه مجلس هفتم برگزار شد.

 در این دوره هوشنگ حمیدی نماینده‌ سنندج، فخرالدین حیدری نماینده‌ سقز و بانه و پیمان فروزش نماینده‌ زاهدان جوان‌ترین نمایندگان مجلسی بودند که ۳۲ سال سن داشتند و سید عباس پاک‌نژاد نماینده‌ یزد مسن‌ترین نماینده مجلس بود که ۷۵ سال سن داشت.

در این دوره میانگین سنی نمایندگان ۴۷ سال بود. در این دوره نیز نمایندگانی که ۴۶ سال سن داشتند، توانستند بیشترین کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دهند.

سید عباس پاک‌نژاد، نماینده مردم در حوزه انتخابیه یزد، در این دور از مجلس بود که در آن زمان ۷۴ سال سن داشته است.

 *** دوره‌ هشتم مجلس

 در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۶ انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و از سال ۸۷ آغاز به کار کرد. در این دوره محمدتقی رهبر نماینده‌ اصفهان با ۱۳۷۳ سال سن مسن‌ترین نماینده‌ مجلس شناخته می‌شود.

همچنین سید احمدرضا دستغیب نماینده‌ شیراز و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز جوان‌ترین نماینده این دوره است که در ابتدای ورود به مجلس ۳۲ سال سن داشت.

بیشتر نمایندگان مجلس در دسته سنی ۴۶ تا ۵۰ سال قرار دارند و میانگین سنی آن‌ها نیز ۴۸٫۸ بوده است.

در این دوره از مجلس علی‌اکبر اولیاء با ۵۲ سال سن نماینده مرد حوزه انتخابیه یزد بوده است.

 *** دوره نهم مجلس

نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۷ خرداد ۱۳۹۱ آغاز به کار کرد. میانگین سنی نمایندگان این دوره از مجلس ۵۱ سال بود که می‌توان گفت پیرترین مجلس از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است.

در این دوره ابوالقاسم جراره، نماینده بندرعباس و محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا با ۳۱ سال سن جوان‌ترین نمایندگان و علیرضا مرندی نماینده تهران با ۷۳ سال سن مسن‌ترین نماینده این دوره مجلس بودند.

نماینده مردم یزد در این دوره از مجلس شورای اسلامی محمدصالح جوکار با ۵۵ سال سن بود.

میانگین سن نمایندگان ادوار مختلف مجلس چقدر است؟

علی ابراهیم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» در رابطه با تأثیر تجربه داشتن اعضای مجلس شورای اسلامی بر تصمیم‌گیری‌ها گفت: حضور افراد با تجربه در مجلس باعث می‌شود تا قوانین با توجه به نیازها و مصالح عمومی ارائه شود و در مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تصمیم‌گیری بهتری صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: افراد با تجربه به‌واسطه تجارب گذشته خود می‌توانند الگوهای موفقیت را شناسایی کرده و بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنند. از طرفی، تجربه زمینه‌ای و شناخت اعضا به مدت طولانی از فرصت‌ها و تهدیدها منجر به افزایش کارایی در جلوگیری و مدیریت بحران‌ها می‌شود.

میانگین سن نمایندگان ادوار مختلف مجلس چقدر است؟

 *** دوره دهم مجلس

در این دوره از مجلس شورای اسلامی که در خرداد ۹۵ آغاز به کار کرد، عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران با ۷۲ سال سن مسن‌ترین و سیده فاطمه حسینی دیگر نماینده تهران با ۳۱ سال سن جوان‌ترین نماینده مجلس دهم بودند.

میانگین سنی وکلای ملت در این دوره ۵۰ سال بود.

سید ابوالفضل موسوی بیوکی با ۵۳ سال سن نماینده مردم یزد در این دوره از مجلس شورای اسلامی بود.

 *** دوره یازدهم مجلس

 در دور یازدهم مجلس شورای اسلامی که در تاریخ دوم اسفندماه ۱۳۹۸ برگزار شد، سید رضا تقوی منتخب مردم تهران با ۷۴ سال مسن‌ترین نماینده مجلس و روح‌الله نجابت منتخب مردم شیراز با ۳۰ سال سن نیز جوان‌ترین نماینده مجلس یازدهم هستند. میانگین سنی منتخبین مجلس یازدهم ۵۱ سال بوده است.

نماینده مردم یزد در این دوره از مجلس شورای اسلامی محمدصالح جوکار با ۶۲ سال سن بود.

میانگین سن نمایندگان ادوار مختلف مجلس چقدر است؟

علی‌اکبر عزیزی، معاون سیاسی استاندار یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» گفت: مجلسی کارآمد خواهد بود که تلفیقی از جوان‌گرایی و تجربه باشد.

وی تصریح کرد: شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند صرفاً برای شنیدن نیست؛ بنابراین چه‌بهتر که افراد در انتخابات آتی با بررسی‌ای‌هایی که انجام می‌دهند، افرادی انتخاب کنند که شاخصه‌هایی چون کارآمدی، تعهد، ارزشی بودن، مسئله محوری، توجه به مردم، مردم‌گرایی، مردم‌داری، جوانی و ... را داشته باشند.

میانگین سن نمایندگان ادوار مختلف مجلس چقدر است؟

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده میانگین سن نمایندگان مجلس از دوره‌ی اول تا یازدهم افزایش یافته است. میانگین سن نمایندگان مجلس در اولین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی ۴۰ سال بوده است که این میزان در دوره‌ی یازدهم مجلس به ۵۱ سال رسیده است.

بیشترین میانگین سنی در ادوار مختلف مجلس مربوط به دوره‌ی نهم و یازدهم با میانگین سن ۵۱ سال و کمترین میانگین سنی مربوط به مجلس دوره‌ی دوم با میانگین ۳۹٫۶ سال بوده است.

 در حال حاضر مطابق قانون حداقل سن لازم برای یک نماینده مجلس شورای اسلامی، ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از