قصه پرغصه گرانی میوه برای یزدیها تمامی دارد؟
میدانداری شهرداری یزد برای کاهش قیمتها
قصه پرغصه گرانی میوه و مواد خوراکی در یزد آنقدر خستهکننده شده که دیگر فردی حوصله شنیدن طرح جدید شهرداری یزد در زمینه تلاش برای کاهش قیمتها را ندارد ولی همه امیدوارند سرنوشت این طرح به مانند مابقی طرحهای گذشتگان عقیم نماند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، قیمت بالای میوه در استان یزد همواره یکی از چالشها و معضلاتی بوده که در بازههای زمانی مختلف موردتوجه شهروندان یزدی واقع شده و به واسطه آن انتقاداتی را به مسئولان وارد کردهاند و به همین دلیل، کاهش قیمت میوه تبدیل به یک مطالبه عمومی در سطح جامعه یزد شده و این مطالبه در سالهای اخیر بهقدری، شدت پیدا کرده است که اگر مدیری بتواند با این گرانی مقابله کند بهطورقطع یک موفقیت بزرگ اجتماعی را میتواند در پرونده خود ثبت کند.
*تأیید و تکذیب قیمت بالای میوه در یزد تمامی ندارد
مدیران دولتی به همین علت در سالهای اخیر بارها بهصراحت از بالابودن قیمت میوه در استان یزد نسبت به دیگر استانها خبر دادهاند؛ اما مسئولان اتحادیه میوه و ترهبار با صراحتی بیشتر از مسئولان، موضوع بالابودن قیمت میوه در یزد را تکذیب کردهاند، در کنار این تأیید و تکذیبیهها، طرحهایی نیز از سوی مسئولان دولتی در سطح استان یزد اجرا شد تا مثلاً قیمت میوه در یزد کاهش یابد؛ ولی شرایط امروز بازار میوه بهترین گواه آن است که هیچکدام از این طرحها به نتیجه نرسیده است.
*طرحهایی بیفایده برای کاهش قیمت میوه
شاید تنها عده محدودی از مردم این طرحها را یادشان باشد، طرحهایی مانند عرضه میوه در نقاطی از شهر توسط وانتبارها و طرح عرضه میوه بهصورت مستقیم توسط شهرداری یزد، بازارچههای عرضه مستقیم میوه و... از جمله آخرین طرحهای اجرایی بود که مردم نجیب یزد هیچوقت نفهمیدن این طرحها، پیشنهاد چه افراد و جریاناتی بود و سرنوشت آن به کجا انجامید.
مدیران اقتصادی دولت سیزدهم در یزد نیز بهمانند مدیران قبلی خود، بالابودن قیمت میوه در یزد را بارها تکرار کردند؛ اما طرح پیشنهادی آنها با مدیران قبلی خود یک تفاوت داشت و آن این نکته بود که آنها قیمت بالای میوه را تافتهجدابافتهای از قیمت بالای اکثر مواد خوراکی در یزد نمیدانستند و طرح آنها فراتر از کاهش قیمت میوه بود و شامل بسیاری از مواد خوراکی میشد.
*دولت سیزدهم طرحی جدید رو کرد
طرح سکوهای تنظیم بازار، با معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با محوریت مدیرکل وقت امور اقتصادی استانداری یزد پیگیری شد و به نتایج مقدماتی نیز رسید؛ اما فرایند مذاکرات و صحبتهای مسئولان در جلسات ستاد تنظیم بازار استان یزد در دولت سیزدهم این را نشان میداد که این طرح چند ایراد دارد که مسئولان به آن اذعان دارند، اولین موضوع این بود که شهرداری وظیفه و نقش مؤثری در این طرح ایفا نمیکرد و آنگونه که باید وارد میدان نشده بود و نکته دوم نیز تا حدودی شهرداری درگیر بود و آن اینکه، تعداد سکوهای تنظیم بازار در یزد باید بهمراتب بیشتر میبود؛ ولی به علت کمبود مکان این امکان فراهم نبود.
*شهرداری یزد میداندار کاهش قیمت مواد خوراکی میشود
اما در چند ماه اخیر شهرداری یزد با طرح و مدلی جدید این طرح را در سطح استان یزد در حال پیگیری است که دراینرابطه محمدرضا پاکدل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، با اشاره به اقدامات شهرداری یزد در راستای کاهش قیمت میوه در استان گفت: مطابق قانون یکی از حوزههایی که شهرداریها میتوانند به آن ورود کنند حوزه تنظیمگری و مداخله در بازار به جهت بهبود معیشت خانوادهها است که در برخی استانها با تلاش بیشتر و در برخی استانها متناسب بوم استان، با تلاش کمتری انجام شده است.
وی با اشاره به اقدامات شورای اسلامی شهر و حمایتهای استاندار در راستای اجرای طرحی باهدف بهبود وضعیت معیشت مردم در شهر یزد گفت: با مداخله جدی سازمانهای ذیربط از جمله شهرداری، پروژهای تحت عنوان شبکه میادین تنظیم بازار در شهر یزد کلید خورده که این پروژه را میتوان راهحلی ریشهای برای بهبود معیشت و کنترل قیمت اقلامی همچون میوه در استان یزد دانست.
*پروژه احداث شبکه میادین تنظیم بازار به کدام مرحله رسید؟
سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل و فراوردههای کشاورزی شهرداری یزد افزود: گامهای اولیه این پروژه در ماههای اخیر برداشته شده و در این پروژه قرار است مراکزی با طراحی، فضا و دکوراتیو کاملاً یکسان در چهار گروه کالایی میوه و ترهبار، لبنیات، غلات و حبوبات و بهطورکلی ۵۰ قلم کالای تخصصی، اساسی و پرمصرف با شرایط ویژهای به شهروندان یزدی عرضه شود.
*شرایط ویژه عرضه کلاً در میادین تنظیم بازار چیست؟
وی تصریح کرد: شرایط ویژه عرضه اقلام در این میادین شامل عرضه کالا باقیمت عمده است بدین صورت که کالا بهصورت خردهفروشی و با اعمال تخفیفات ویژه برای شهروندان به فروش میرسد که این اتفاق با رایزنی شهرداری با تولیدکنندگان داخل و خارج از استان امکانپذیر است.
پاکدل با اشاره به هدف ایجاد شبکه میادین میوه و ترهبار در استان یزد اظهار کرد: هدف اصلی این پروژه ایجاد یک شبکه تخصصی برای تنظیم بازار در سطح شهرستان یزد است که در مراحل بعدی امکان گسترش آن به سایر نقاط استان نیز وجود دارد که علاوه بر این برنامههایی برای ایجاد سامانههای الکترونیکی و خرید اینترنتی در نظر گرفته شده است تا دسترسی مردم به کالاها تسهیل شود.
وی عنوان کرد: همچنین با اجرای این طرح و احداث یک بستر نرمافزاری واحد تلاش میشود تا اقلام و قیمتها کنترل و هرزمان که بازار در یکی از اقلام مثلاً گوشت قرمز و... دچار نوسان شد این شبکه تنظیم بازار بتواند با مداخلات خود با کمترین قیمت، کالای موردنیاز مردم را تأمین کند.
این مقام مسئول گفت: همچنان در تلاش هستیم تا دسترسی عموم مردم به این شبکه با بهترین شکل انجام شود و با نگاه محلهمحوری و تمرکز بر روی مراکز مختلف شهری پراکندگی مطلوبی برای شبکههای میادین تنظیم بازار در شهر یزد برای دسترسی آسانتر شهروندان داشته باشیم.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامههای این پروژه استفاده از ظرفیت سامانه یزد من و فعالکردن کارتهای شهروندی و اعتباری برای شهروندان یزدی و ایجاد بستر شبکههای فروش اینترنتی است.
پاکدل افزود: همچنین در حوزههای مختلف با استفاده از ظرفیت تمام افراد توانمند چه در داخل و چه در خارج از استان برای مدیریت بازار استفاده خواهد شد.
وی گفت: این طرح بهصورت مرحلهای اجرا خواهد شد که در فاز اول آن سهنقطه از شهر برای افتتاح فروشگاههای تنظیم بازار تا پایان سال ۱۴۰۳ هدفگذاری شده است.
*کاهش ۳۰ الی ۴۰ درصدی قیمت میوه به زودی
پاکدل ادامه داد: با مداخله شهرداری در تأمین و واردکردن کالا تأثیر عمیقی در گروههای کالایی مختلف خواهد گذاشت که بهعنوان نمونه اجرای این پروژه در بازار میوه حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت در مراکز نسبت به سطح شهر ایجاد میکند که با این کاهش، قیمت عمومی میوه در سطح شهر نیز میتواند تحتالشعاع قرار بگیرد.
حال باید منتظر ماند و دید وقتی چرخ روزگار گشته است و محمدرضا پاکدل که مدیرکل اقتصادی استانداری یزد در دولت سیزدهم بود و محوریت اجرای طرح سکوهای تنظیم بازار با وی بود از استانداری به شهرداری نقلمکان کرده است و دقیقاً وظیفهای را عهدهدار شده که مخاطب، بایدهای وی در جلسات ستاد تنظیم بازار استان بود آیا میتواند کام مردم یزد را نهایت با کاهش قیمت مواد خوراکی شیرین کند یا خیر؟
کاهش قیمت مواد خوراکی در یزد به معنی کاهش تورم، بهبود وضعیت معیشت مردم و... است که همه این اتفاقات باعث میشود این طرح زیر ذرهبین کارشناسان متعدد باشد و همه منتظر نتایج آن باشند.