حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
امام‌جمعه موقت یزد:

نقش زنان در کربلا کمتر از مردان نبود

نقش زنان در کربلا کمتر از مردان نبود

امام‌جمعه موقت یزد با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) در یک‌کلام برای احیای امربه‌معروف و نهی از منکر بود، گفت: نقش زنان در واقعه کربلا کمتر از مردان نبود.

آیت‌الله سید ناصر محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» اظهار کرد: قیام امام حسین (ع) در یک‌کلام برای احیای امربه‌معروف و نهی از منکر بود. این مهم هم در فرمایش امام حسین (ع) است و همچنین در زیارت‌نامه آن حضرت نیز آمده است.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) تلاش کردند تا امربه‌معروف و نهی از منکر به‌تمام‌معنای کلمه اقامه شود، ادامه داد: اقامه کردن حکومت اسلامی و از بین بردن حکومت طاغوت یکی از مهم‌ترین بخش امربه‌معروف و نهی از منکر است.

امام‌جمعه موقت یزد با اشاره به اهمیت زنده کردن فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر تصریح کرد: امام حسین (ع) می‌خواستند حکومت اسلامی را برپا دارند و این به‌قدری ارزشمند است که حتی فدا شدن امام حسین (ع) و یارانشان هم در این راه مانعی ندارد.

محمدی با اشاره به اینکه در قیام اباعبدالله الحسین (ع) همه اعم از مردان و زنان، پیر و جوان و حتی کودکان نقش‌آفرینی کردند، بیان کرد: نقش بانوان در واقعه کربلا، در چندین نقطه از این رویداد پررنگ بوده است.

وی افزود: ترغیب و تشویق مردان از سوی زنان برای حضور در واقعه کربلا و قرار گرفتن در جبهه حق یکی از نقاط عطف نقش‌آفرینی بانوان در نهضت عاشورا است؛ نقش‌آفرینی افرادی چون همسر زهیر بن قین و یا حضرت زینب (س) که فرزندان خود را به میدان جنگ فرستاد، برجسته است.

امام‌جمعه موقت یزد با اشاره به نمونه‌ای دیگر از نقش‌آفرینی بانوان گفت: مادر وهب که شخصی تازه مسلمان بود در روز عاشورا خطاب به فرزندش گفت من شیرم را حلالت نمی‌کنم؛ مگر اینکه باید به یاری امام حسین (ع) بشتابی.

محمدی تحمل مصیبت بزرگ واقعه عاشورا برای بانوان را امتحانی بزرگ بیان کرد و افزود: زنان حاضر در واقعه کربلا فداکاری کرده و با همراهی مردانشان این مصیبت بزرگ را تحمل کردند.

وی با اشاره به اینکه بعد از وقوع مصیبت بزرگ در روز عاشورای سال ۶۱ هجری قمری اسارت بازماندگان این واقعه آغاز شد، اظهار کرد: اسیر شدن زنان و اطفال در دستان دشمنان بی‌رحم خون‌آشام و جنایتکار به‌مراتب از شهادت سخت‌تر بود و تحمل این شرایط برای زنان به‌گونه‌ای که موجب شادی و دست یافتن دشمن به اهدافش نشود، نیز امتحانی بزرگ بود.

محمدی تأکید کرد: این زن‌ها به سفر سخت اسیری رفتند؛ اما ذلیل نشده و مقاومت خود را از دست نداده و شکست نخوردند.

امام‌جمعه موقت یزد با بیان اینکه اگر نگوییم نقش بانوان در واقعه عاشورا پررنگ‌تر از نقش مردان بوده است، کمتر نبوده است، تصریح کرد: سخنرانی و خطبه‌های حضرت زینب (س) که در لباس اسارت بودند، باعث افشاگری شده و باعث شد تا اهداف عاشورا به گوش دیگران برسد.

وی با اشاره به اینکه خداوند دشمنان اسلام را از احمق‌ها آفریده است، افزود: اگر این دشمنان بعد از حادثه عاشورا، افراد بازمانده را رها کرده و رفته بودند، شاید عاشورا در همان‌جا می‌ماند؛ اما می‌بینیم که دشمنان اسیران را ۸۰ منزل از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام حرکت دادند. انگار که خود دشمن تریبون در اختیار اسرا قرار داد.

محمدی با بیان اینکه از نقش زنان همین بس که اهداف عاشورا را به گوش دیگران رساندند، گفت: به‌طورکلی اگر بخواهیم به نقش زنان در عاشورا اشاره کنیم، زنان در ترغیب و تشویق همسرانشان برای حضور در سپاه امام حسین (ع)، در تحمل مصیبت و داغ از دست دادن همسر و فرزندان خود، تحمل مصیبت اسیری و افشاگری و رساندن پیام عاشورا نقش‌آفرینی کردند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از