حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رئیس سازمان آتش‌نشانی یزد:

نمای کامپوزیت ساختمان‌های یزد حادثه‌ساز است

نمای کامپوزیت ساختمان‌های یزد حادثه‌ساز است

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: ساختمان‌های زیادی در یزد وجود دارند که دارای نمای کامپوزیت هستند که احتمال وقوع حادثه را بالا می‌برد و خطرزاست.

سعید پاک‌سرشت در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا»، با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران و تأثیر نمای کامپوزیت این ساختمان در این حادثه گفت: ساختمان‌های زیادی در یزد وجود دارند که دارای نمای کامپوزیت هستند که احتمال وقوع حادثه را بالا می‌برد و خطرزاست و همچنان نیز برخی از ساختمان‌ها در حال استفاده از این نما هستند.

وی ادامه داد: معمولا نمای کامپوزیت که ما در کشورمان برای ساختمان‌ها استفاده می‌کنیم ضد حریق نیست و در هر مترمربع بین 5 تا 6 کیلوگرم مواد اشتعال‌زا تولید می‌کند که با پنج تا 6 لیتر بنزین برابری می‌کند و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: بیمارستان رهنمون، ساختمان مخابرات، ساختمان حمل و نقل شهرداری یزد و... از جمله ساختمان‌های شهر یزد هستند که نماد کامپوزیتی دارند، البته بیمارستان رهنمون در این زمینه دارای شرایط ویژه‌تری است چرا که به غیر از نمای کامپوزیت، یک سری ایرادات و نواقص در سیستم اعلام و اطفای حریق و مسائل ایمنی دارد که چندین نوبت هم در این زمینه با این بیمارستان مکاتبه شده اما اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت آماری که در داخل بیمارستان رهنمون تردد دارند و بیمارانی که در داخل بیمارستان بستری هستند، همچنان با توجه به شرایط محدوده این بیمارستان که خیابان‌های عریض و طویلی وجود ندارد و خیابان‌ها باریک است چنانچه حادثه‌ای رخ دهد مشکل بسیار بزرگی را رقم می‌‌زند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: با وجود اینکه معمولا برای ساختمان‌های یزد، نمای سنتی به کار برده می‌شود و نمای کامپوزیت در دستور کار نیست اما ساختمان‌های زیادی در یزد وجود دارند که نمای کامپوزیت برای آنها به کار برده می‌شود و برای تک به تک آنها اخطار تنظیم و ارسال می‌شود تا در این زمینه چاره‌اندیشی کنند ضمن اینکه مسئولان ما باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند که نمای کامپوزیت در ساختمان‌ها استفاده نشود.

پاک‌سرشت وضعیت ساختمان‌های یزد افزود: ساختمان‌های جدیدی که طی مدت سه تا چهار سال گذشته در یزد ساخته شده‌اند معمولا در آن‌ها نکات ایمنی و دستورالعمل‌ها رعایت دشمن است و وضعیت خوبی دارند و سازمان آتش‌نشانی طی سه نوبت، قبل از ساخت و ساز به صورت بازدید از نقشه ساختمان، در حین و نیمه‌های ساخت و در مرحله پایانی ساخت از ساختمان بازدید می‌کند و براساس طبقات و نوع کاربری آنها، دستوالعمل‌ها و نکات لازم از جمله الزام به داشتن خاموش‌کننده‌ها، سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، پله‌های فرار و... به آنها اعلام می‌شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه ساختمان‌های قدیمی یزد ایمنی خوبی را ندارند البته برخی از ساختمان‌ها مانند بیماستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز تجاری و... برای اینکه بتوانند پروانه کاربری خود را تمدید کنند به آنها مهلت داده می‌شود و ایرادات را برطرف  و دستورالعمل‌های ایمنی را اجرایی کردند اما برخی ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها همچنان نسبت به اخطارها بی‌اعتنا بودند که احتمال وقوع حوادث را بسیار بالا می‌برد و نیاز به تذکرات جدی مسئولان در این زمینه است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از