حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
امام جمعه بهاباد:

واقعه عاشورا مسائل بنیادین اسلام را نجات داد

واقعه عاشورا مسائل بنیادین اسلام را نجات داد

امام جمعه بهاباد گفت: قیام امام حسین (ع) باعث شد تا بسیاری از مسائل به جای اصلی خود بازگردند و انحرافات ثابت شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ابراهیمی بشکانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به فلسفه و اهداف قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در سال ۱۳۷۳ بیان فرموده بودند که اگر دو نقطه تاریخ تبیین نشود، اصل قیام عاشورا مغفول می‌ماند.

وی افزود: اگر بخواهیم فلسفه قیام امام حسین (ع) را بدانیم بدون تنش‌های قومی، سیاسی، مذهبی باید به حوادث رخ داده در پیش از این قیام نگریست.

امام جمعه بهاباد با بیان اینکه پیش از قیام عاشورا بسیاری از مسائل اسلامی و دینی جابه‌جا شده بود، عنوان کرد: یزید نقطه جوش و غلیان این جریان بود که پیش از قیام عاشورا باعث رقم خوردن این حوادث پیش از عاشورا بود.

وی افزود: تغییر سنت‌های اصلی و جایگزینی برخی از سنت‌های ساخته شده به جای سنت‌های اصلی اسلام یکی از مواردی است که توسط یزید و اطرافیانش رقم خورد.

بشکانی تصریح کرد: در آن دوران تلاش زیادی شد تا آثار حضرت علی (ع) همچون سنت پیامبر اکرم(ص) و روش‌های قرآنی ابطال شود، بنابراین اگر بخواهیم فلسفه قیام امام حسین (ع) را بدانیم باید اقدامات انجام شده در راستای از بین بردن آثار پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه اگر امام حسین (ع) قیام نمی‌کردند و طرفداران آن بزرگوار آن تبعات سخت را متحمل نمی‌شدند، هیچ آثاری به جز ظواهری از دین باقی نمی‌ماند.

امام جمعه بهاباد بیان کرد: در اخلاق، سیاست، فرهنگ و اسلام در آن زمان همه چیز جابه‌جا شد، اما قیام امام حسین (ع) باعث شد تا بسیاری از مسائل به جای اصلی خود بازگردند و انحرافات ثابت شود.

وی در پایان با اشاره به امر به معروف ونهی از منکر تصریح کرد: قیام امام حسین (ع) به عنوان قیامی برای امر به معروف و نهی از منکر بود، اما این امر به معروف و نهی از منکر برای مسائل شخصی نبود بلکه مسائل بنیادین جهان اسلام را در بر داشت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از