حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403

چرا حضور در انتخابات تکلیف و حق است؟

چرا حضور در انتخابات تکلیف و حق است؟

شرکت در انتخابات در قانون اساسی به‌عنوان حقی برای مردم تعریف‌شده و این حق تکالیفی را به دنبال دارد.

به گزارش «یزدرسا»،  ۲۷ دی ۱۴۰۲ بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور در حسینیه امام خمینی (ره) حضور در انتخابات را هم تکلیف و هم حق برای مردم قلمداد کردند.

حضور مردم ایران در انتخابات به‌عنوان یک فرآیند دموکراتیک بسیار اهمیت دارد، زیرا این حضور نشان‌دهنده مشارکت و نقش‌آفرینی اجتماعی مردم است. مردم ایران از حق تعیین سرنوشت خود از طریق شرکت در انتخابات باید استفاده کنند و به این ترتیب نه تنها معیار قدرت نهادهای اجرایی و تصمیم‌گیری رسمی را تعیین می‌کنند، بلکه به دیگر موازین حکومت این کشور، مانند تعهد به رفاه عمومی، احترام به حقوق بشر و حفظ حقوق مدنی و سیاسی نیز توجه می‌کنند. در نتیجه مردم از طریق حضور در انتخابات می‌توانند به ایجاد یک جامعه دموکراتیک و پایدار کمک کنند و ورودی ارزشمندی برای فرآیند تصمیم‌گیری پردازند. از این رو، شرکت فعال مردم در انتخابات نه تنها یک حق بلکه یک وظیفه ملی محسوب می‌شود.

چرا حضور در انتخابات تکلیف و حق است؟

علیرضا محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» در مورد حق و تکلیف بودن حضور در انتخابات گفت: در آستانه یکی دیگر از رویدادهای بزرگ سیاسی در کشور هستیم که ضرورت دارد نسبت به این رویداد حق و وظیفه خود را بدانیم و با آگاهی کامل عکس‌العمل مناسب نسبت به این رویداد داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: رأی دادن، آن‌هم رأی سالم دادن اهمیت بالایی دارد؛ اینکه مقام معظم رهبری بر حضور در انتخابات و انتخاب اصلح و صحیح تأکید دارند، به خاطر آن است که همه مسائل کشور به این رأی‌ها گره خورده است؛ از معیشت و اقتصاد گرفته تا مسائل فرهنگی و امنیتی کشور همه به مشارکت مردم و انتخاب درست ربط دارد.

 

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی، مردم در مواردی متناسب با منافع و مفاسد حق انتخاب دارند؛ یکی از موارد اساسی کشور که در آن به مردم حق داده شده است، مشارکت سیاسی است.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس به مردم این فرصت داده می‌شود که در انتخابات مختلف با توجه به مواضع داوطلبان و گفتمان‌هایی که از خود ارائه می‌دهند، شرکت کرده و تعیین کنند که چه کسی برگزیده شود.

 

محمدی تمام داوطلبان در انتخابات مختلف چه شورا، چه مجلس و چه ریاست جمهوری متعهد می‌شوند تا وظایف تعریف‌شده را به‌خوبی انجام دهند، گفت: مردم با مشارکتی که در انتخابات دارند، انتظار دارند تا به هدف تأمین معیشت و امنیت به بهترین نحو ممکن دست یابند. مردم این حق را دارند تا با بررسی مواضع، گفتمان و شعارهای مختلف داوطلبان، فرد موردنظر را انتخاب کنند.

 

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری حضور مردم در انتخابات را حق و تکلیف عنوان کردند، ادامه داد: افرادی که از حق خود استفاده کرده و به پای صندوق‌های رأی می‌آیند، باید در نظر داشته باشند که دارند کسی را انتخاب می‌کنند که قرار است ریاست جمهوری کشور را بر عهده داشته باشد.

 

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: باید هنگام انتخاب مصالح کشور و جامعه را در نظر داشته باشیم. مشارکت مؤثر، مشارکت مطلوب است.

 

وی ادامه داد: حفظ اقتدار ملی و امنیت و لرزه انداختن بر اندام دشمن در سایه مشارکت مطلوب میسر می‌شود؛ پس این تکلیف ماست که در انتخابات شرکت کنیم.

 

محمدی تصریح کرد: مسلماً هر کجا که حق و مجوزی اعطا می‌شود، مسئولیت‌هایی نیز تعریف می‌شود؛ انتخابات نیز چنین است که ما حق شرکت در انتخابات داریم و نیز تکلیف داریم که از این حق به نحو احسن استفاده کنیم.

چرا حضور در انتخابات تکلیف و حق است؟

به‌عنوان عضوی از این جامعه که حق انتخاب دارد، همه ما وظیفه داریم ضمن شرکت در انتخابات، ملاک‌های اصلح بودن را بدانیم و علاوه بر آنکه به دیگران نیز این ملاک‌ها را معرفی می‌کنیم در انتخاب خود به کار گیریم.

 

حق به معنای آزادی مطلق نیست بلکه باید ضمن گرفتن حق به تکلیف خود نیز عمل کنیم تا با انتخاب درست زمینه را برای حل مشکلات کشور فراهم کنیم. اینکه عده‌ای به خاطر مسائلی چون مباحث اقتصادی و به‌منظور تنبیه مسئولان، بنای شرکت در انتخابات را ندارند، دشمن چنین برداشت می‌کند که مردم با نظام همراه نیستند و بر این اساس به خود اجازه می‌دهد تا به بهانه‌های مختلف به کشورمان دست‌درازی کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از