حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی استان یزد:

گرمای یزد رکورد 50 سال گذشته را شکست

گرمای یزد رکورد 50 سال گذشته را شکست

رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی استان یزد گفت: استان یزد امسال گرمترین سال خود را در طول 50 سال گذشته پشت سر می‌گذارند و میانگین دمای استان از ابتدای مهرماه تاکنون نسبت به شرایط نرمال 2.6 درجه افزایش داشته‌ است.

محمدرضا شیرغلامی در گفتگو با «یزدرسا» با اشاره به وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری در استان یزد گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون میانگین بارش استان  11.4 میلیمتر بوده که این میزان در بلند مدت مشابه 33.2 میلیمتر بوده است و نشان می‌دهد استان یزد نزدیک به 65 درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش بارش داشته است.

وی ادامه داد: میزان بارش در استان یزد در مدت مشابه سال گذشته یعنی چهار ماهه ابتدایی سال آبی 1401، 38.6 میلیمتر بوده است که کاهش بارش 85 درصدی امسال استان یزد در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد و شهرستان یزد نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 67 درصدی بارش مواجه بوده است.

رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی استان یزد با اشاره به کاهش بارش در تمام شهرستان‌های استان یزد نسبت به شرایط نرمال اضافه کرد: در بین شهرستان‌ها، بیشترین کاهش بارش نسبت به شرایط بلندمدت در چهار ماهه گذشته مربوط به شهرستان‌های اشکذر با 78 درصد، مروست و خاتم با 76 درصد و میبد 75 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه استان یزد امسال گرمترین سال خود را در طول 50 سال گذشته پشت سر می‌گذارند، تصریح کرد: میانگین دمای استان از ابتدای مهرماه تاکنون 15 درجه بوده که نسبت به شرایط نرمال 2.6 درجه افزایش دما داشته‌ است.

شیرغلامی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی فصلی در فصل پاییز چشم‌انداز چندان روشنی در خصوص بارش باران برای ماه‌های آینده وجود ندارد، گفت: قطعا با این شرایط، کمبود بارش در استان جبران نمی‌شود و مهم‌ترین اقدام در این زمینه مدیریت منابع آب در حوزه‌های مختلف خانگی، کشاورزی، صنایع و ... است.

وی در خصوص وضعیت خشکسالی در استان یزد گفت: در  دوره 10 سال منتهی به پایان آذرماه امسال 100 درصد پهنه استان یزد دچار درجات مختلف خشکسالی از خفیف تا بسیار شدید است و در یک سال گذشته منتهی به پایان آذرماه تقریبا بیش از 99 درصد استان متأثر از درجات مختلف خشکسالی و تقریبا 89 درصد پهنه استان یزد تحت تأثیر خشکسالی شدید یا بسیار شدید است.

  انتهای خبر/ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از