حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
رئیس گروه سینمایی ارشاد استان یزد مطرح کرد:

یزدی‌ها کمدی‌‌پسند هستند/ سینماهای یزد سوددهی ندارند

یزدی‌ها کمدی‌‌پسند هستند/ سینماهای یزد سوددهی ندارند

رئیس گروه سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: استقبال مردم از فیلم‌های با مضمون کمدی نسبتاً خوب و تعداد تماشاگر یزد در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بیشتر بوده است.

فهیمه سهیلی‌راد در گفتگو با یزدرسا به مناسبت روز ملی سینما گفت:  در حال حاضر استان یزد دارای ۱۳ سالن فعال در شهرهای یزد، میبد و بافق است که در مجموع ۲ هزار و ۶۲۴ صندلی دارند و بر اساس اطلاعات منتشر شده سازمان سینمایی در سال ۹۹، یزد در نسبت صندلی به تماشاگر، دارای رتبه سوم کشور بوده است.

رئیس گروه سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تاکید کرد: استان یزد از نظر زیرساخت مشکلی ندارد و سینماهای استان از نظر درجه کیفی در سطوح بالای جدول درجه‌بندی سینماها هستند.

 سهیلی‌راد افزود: سالن‌های فعال پردیس سینمایی نگار میبد و سینما قدس آهنشهر بافق، شرایطی مشابه سایر سالن‌های سینمای کشور دارند؛ سایر سالن‌های نمایش فیلم شهرستان‌های مهریز، تفت، ابرکوه، اشکذر، اردکان و یک سینما در میبد، مالکیت دولتی دارند و یا سالن‌های مجتمع‌های فرهنگی هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند یا در مالکیت آموزش‌وپرورش هستند این سالن‌ها به‌خاطر شرایط تعطیلی بلندمدت ناشی از کرونا، غیرفعال شده و هنوز مورد بهره داری قرار نگرفته‌اند و پس از بهسازی و طی مراحل قانونی، چگونگی کاربری آنها مشخص خواهد شد.

 افزایش دو برابری مخاطبان سینما در یزد در سه ماهه نخست امسال

 وی با اشاره به وضعیت استقبال مردم یزد از سینما عنوان کرد: استقبال مردم از فیلم‌های با مضمون کمدی نسبتاً خوب است و تعداد تماشاگر یزد در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، بیشتر بوده، اما در مجموع به دلایل متعددی از جمله شرایط اقتصادی و افزایش قیمت بلیت سینماها، در سراسر کشور حضور بیشتر مردم در سینماها و به دنبال آن سینماداران را دچار چالش می‌کند.

 سهیلی‌راد با بیان اینکه مضمون فیلم‌های روی پرده سینماها ملاک بسیار مهمی در استقبال تماشاگران داشته است، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰ هزار نفر و سال ۱۴۰۱، بیش از ۸۰ هزار نفر تماشاگر در استان داشتیم. در سه‌ماهه  نخست ۱۴۰۲ نیز  حدود ۴۰ هزار نفر به تماشای فیلم در سینماهای استان نشستند که نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریباً دوبرابر بیشتر بوده است.

 پرفروش‌ترین فیلم‌ها در استان یزد

 رئیس گروه سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم‌ها در استان یزد گفت: فیلم‌های انفرادی، سگ‌بند، بخارست، پسر دلفینی در سال گذشته و در سال جاری، تا الان فیلم‌های فسیل، بخارست، ملاقات خصوصی، خط استوا و غریب رکورد بیشترین فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

 وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای رونق سینماهای استان و استقبال مردم یزد از سینما اختصاص بلیت نیم‌بها یا رایگان برای فیلم‌هایی که محتوای اجتماعی و فاخر دارند با هماهنگی سازمان سینمایی، بهبود کیفی و گهگاه تعویض تجهیزات سینماها با همکاری مؤسسه سینماشهر سازمان سینمایی برای احترام به مخاطب جهت تماشای باکیفیت فیلم‌های روی پرده، برگزاری جشنواره‌های فیلم در سطح ملی و نمایش برترین تولیدات مستند و داستانی کشور و ... را از جمله این اقدامات نام برد.

 چالش کمبود مخاطب و عدم سوددهی مناسب سینماها

 سهیلی‌راد با بیان اینکه چالش‌های سینماها بیشتر جنبه سراسری دارد و مختص استان یزد نیست، ادامه داد: عدم سوددهی مناسب سینماها برای تأمین هزینه‌های نمایش، سالن‌ها و کارکنان آنها، قیمت بالای حامل‌های انرژی باتوجه‌به مصرف بالای برق به دلیل ماهیت کار سینماها و تجهیزات آنها، کاهش استقبال مردم به دلایل مختلف از جمله چالش‌های سینما در کشور و استان ماست که به‌مرور می‌تواند باعث رکود و حتی ورشکستگی صاحبان سینما شود.

 وی تصریح کرد: از آنجا که در استان برنامه‌هایی برای احداث چند سالن سینما توسط بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، همکاری همه جانبه مسئولان استان برای جذب مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی جهت تقویت زیرساخت‌ها و همچنین حمایت از تولید فیلم توسط فیلمسازان یزدی، می تواند چشم‌انداز روشنی برای حوزه سینمایی استان ترسیم کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از