حالت تاریک
دوشنبه, 09 مهر 1403
یزد پنجمین استان در مهار تورم سالانه
رئیس سازمان مدیریت استان یزد خبر داد:

یزد پنجمین استان در مهار تورم سالانه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: استان یزد با ۱.۸ درصد کاهش نرخ تورم سالانه نسبت به ماه قبل، با شتاب و آهنگ بسیار بیشتری نسبت به سایر استان‌ها و میانگین کشور در حال کاهش نرخ تورم سالانه خود بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، مجید دهقانی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در نشست  شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، به نقش‌آفرینی جدی استان‌ها در تهیه و تدوین لایحه بودجه و اجرای آن به‌عنوان رویکرد جدید سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد و گفت: با استفاده از این ظرفیت امیدواریم اتفاقات خوبی برای تمام استان‌ها رقم بخورد. 

دهقانی‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه به موجب تصمیم‌های شورای عالی راهبری اجرای برنامه هفتم توسعه کشور، آئین‌نامه‌های اجرایی این برنامه نیز در دست تدوین است و این مهم اساس برنامه‌ریزی و تصمیم‌های پنج سال آینده کشور خواهد بود، خواستار مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط از طریق رایزنی با ستاد مرکزی دستگاه‌های اجرایی شد. 

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از سه بخش اصلی اقتصادی است از ضرورت‌ سرشماری عمومی کشاورزی در استان سخن گفت و اظهار کرد: نتایج سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳، مبنای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ده سال آینده استان در این بخش خواهد بود. 

دهقانی‌زاده با تأکید بر اینکه اجرای این طرح در استان با رعایت تخصص، صحت و دقت انجام خواهد شد، تصریح کرد: قطعاً مبنای آمارهای بخش کشاورزی در ده سال آینده نتایج به دست آمده از این سرشماری است. بنابراین ضرورت دارد استان هرچه در توان دارد برای گردآوری داده‎‌های آماری معتبر با حداقل خطای ممکن صرف کند. 

تشکیل نشست کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها با موضوع تشریح و هماهنگی نحوه اجرای سرشماری کشاورزی ۱۴۰۳ ظرف مدت یک هفته، همراهی کامل تمام دستگاه‎های اجرایی استان و شهرستان در تأمین تجهیزات و امکانات موردنیاز اجرای این طرح و اقدامات لازم جهت همراهی و مشارکت همه مردم در سرشماری و کاهش بی پاسخی از جمله درخواست‌های مطروحه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ‌استان در این نشست بود. 

دهقانی‌زاده در ادامه با اشاره به اقدامات برجسته استان در اجرای برنامه تحقق شعار سال، گفت: نرخ بیکاری استان در وضعیت خوبی قرار دارد و بیشترین دغدغه استان در این حوزه حل مشکل بیکاری بانوان و دانش‌آموختگان دانشگاهی است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان افزود: هرچند استان در مسیر بهبود این شرایط است اما با اقدامات و گفتمان‌هایی که در کارگروه اشتغال داشته‌ایم، دستگاه‌های اجرایی باید مراقبت کنند تا در اشتغال‌های ایجاد شده استان، بانوان و دانش‌آموختگان دانشگاهی و نیروی کار بومی در اولویت باشند. 

دهقانی‌زاده براساس رتبه‌بندی استان‌های کشور در بالاترین کاهش نرخ تورم در مردادماه نسبت به ماه قبل، گفت: استان یزد با ۱.۸ درصد کاهش نرخ تورم سالانه نسبت به ماه قبل، با شتاب و آهنگ بسیار بیشتری نسبت به سایر استان‌ها و میانگین کشور در حال کاهش نرخ تورم سالانه خود بوده اما باید به اینکه توجه داشت که هرچند کاهش نرخ تورم سخت است؛ ولی بازگشت آن به راحتی صورت می‌پذیرد. 

به گفته وی، استان یزد با کاهش ۲۰.۱ درصدی، پنجمین استان موفق کشور در مهار تورم سالانه بوده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از