حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
خبری برای لاله‌های پرپر؛

180 شهید گمنامی که یزدی‌ها را به‌خط کردند

180 شهید گمنامی که یزدی‌ها را به‌خط کردند

در استان یزد تاکنون 181 شهید گمنام در 100 نقطه یادمانی استان یزد تدفین شده‌اند که با پنج شهیدی که در ایام فاطمیه امسال به یزد وارد می‌شوند، آمار شهدای گمنام یزد به ۱۸6 نفر می‌رسد.

به گزارش «یزدرسا»، یکی از مناسبت‌هایی که هرساله توسط مجموعه کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح برای تشییع سراسری شهدای گمنام و شهدای تازه‌تفحص‌شده دوران دفاع مقدس در شهرهای مختلف کشور در نظر گرفته می‌شود، ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

نزدیکی رزمندگان اسلامی به اهل بیت(ع)، توسل آنان به حضرت صدیقه طاهره(س) و گمنام بودن مزار مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها از جمله دلایلی است که باعث می‌شود ایام فاطمیه بهترین زمان برای تشییع این پیکرهای پاک باشد. امسال نیز در این ایام همچون چند سال گذشته پیکرهای طیبه شهدای تازه‌تفحص‌شده در سراسر کشور با حضور باشکوه مردم از اقشار و اصناف مختلف تشییع و تدفین می‌شوند.

استان یزد نیز در ایام فاطمیه امسال میزبان شهدای گمنام خواهد بود و بار دیگر عطر پنج شهید گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس در یزد می‌پیچد.

منصور زارع در گفتگو با «یزدرسا» در این زمینه در خصوص میزبانی یزد از شهدای گمنام در ایام فاطمیه گفت: پیکر‌های پاک و مطهر پنج شهید گمنام ۱۶ آذرماه همزمان با روز دانشجو وارد یزد می‌شود و در حسینیه امیرچقماق مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرار می‌گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد ادامه داد: این شهدای گرانقدر تا روز شهادت حضرت زهرا (س) در نقاط مختلف استان تشییع می‌شوند.

وی ادامه داد: پیکر پنج شهید گمنام که در ایام فاطمیه مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند در پنج نقطه یادمانی پارک کوهستان، محمدآباد یزد، منطقه تاریخی و گردشگری باقرآباد بافق، میدان شهید سلیمانی احمدآباد بهاباد و کانون پرورش فکری نوجوانان اردکان به خاک سپرده خواهند شد.

زارع افزود: اقشار مختلف مردم می‌توانند در مدت ۱۰ روز حضور این پنج شقایق گلگون با مراجعه به معراج شهدای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) یزد با این عزیزان به خون خفته وداع کنند.

در استان یزد تاکنون 181 شهید گمنام در 100 نقطه یادمانی استان یزد تدفین شده‌اند که با پنج شهیدی که در ایام فاطمیه امسال به یزد وارد و خاکسپاری می‌شوند، آمار شهدای گمنام دفن شده در یزد به ۱۸6 نفر می‌رسد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد در این خصوص گفت: از مجموع 181 شهید گمنام در استان یزد، تعداد 69 شهید در شهرستان یزد، 20 شهید در اردکان، 19 شهید در بافق و در شهرستان‌های میبد و تفت هر کدام 16 شهید به خاک سپرده شده‌اند.

زارع افزود: در شهرستان‌های ابرکوه و مهریز نیز هر کدام 10 شهید گمنام، در شهرستان‌های خاتم و مروست هر کدام 6 شهید گمنام، در شهرستان اشکذر پنج شهید و در بهاباد چهار شهید گمنام دفن هستند.

وی عنوان کرد: اولین شهید گمنام در استان یزد در پنجم مردادماه سال 1367 در دولت آباد بافق به خاک سپرده شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد با بیان اینکه یادمان شهدای گمنام یکی از مراکز مهم فرهنگی محسوب می‌شوند که باید در شأن و منزلت شهدا ساخته شوند، افزود: با توجه به اینکه استاندار یزد ابلاغ کرده‌اند که فرمانداران به عنوان رئیس هیأت امنای شهدای گمنام شهرستان نسبت به ساخت یادمان شهدا اقدام کنند این اقدام در حال انجام است.

وی تأکید کرد: استان یزد یکی از استان‌هایی است که بیشترین تعداد ساخت یادمان شهدا دارند و تعداد معدودی از یادمان شهدا در استان یزد ناتمام است که ساماندهی و تکمیل این یادمان‌ها در حال انجام است.

استان یزد سه هزار و 696 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که 29 نفر از آنها را شهدای زن تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد در گفتگو با یزدرسا در این زمینه گفت: از مجموع خانواده‌های شهدای استان یزد، سه هزار و 391 خانواده تک شهیدی، 133 خانواده دو شهیدی و 13 خانواده خانواده سه شهیدی هستند.

در حال حاضر ۳۲۷ گلزار شهدا در استان یزد وجود دارد که کار ساماندهی تقریبا ۲۷۰ مورد آن به اتمام رسیده است و مابقی آنها یا ساماندهی آنها در حال انجام است یا با وجود گذشت سال‌ها از دوران دفاع مقدس به ساماندهی نرسیده‌اند و ساخت یادمانی در شأن و منزلت شهیدان انقلاب اسلامی ندارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد در این زمینه گفت: از ۳۲۷ گلزار شهدا در استان یزد، ۲۶۹ گلزار ساماندهی شده است، ساماندهی ۲۲ گلزار در حال انجام است و ۳۶ گلزار نیز که به جز سه مورد بقیه تک شهیدی هستند ساماندهی آنها باید انجام گیرد.

زارع ادامه داد: شهدا در راه انقلاب و نظام اسلامی جان خود را تقدیم کردند و به واسطه شهادت خود ارزش‌های بی‌نظیری را ایجاد کردند، لذا هر گونه کم‌توجهی به گلزار شهدا به عنوان یک مکان مقدس فرهنگی و معنوی باعث دور ماندن ما از اهداف انقلاب و بی‌ثباتی در آن خواهد شد.

به فرموده مقام معظم رهبری، امروز فضیلت زنده نگه‌داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و حضور پرمضمون در تشییع این دردانه‌های به میهن بازگشته یکی از به یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب است و باید با همت، تلاش، به‌کارگیری هنر و استفاده از شیوه‌های خلاقانه و جذاب، یاد و خاطره و سلوک و مجاهدت شهدا به نسل جوان و نسل‌های بعدی منتقل شود و یکی از این اقدامات ساماندهی یادمان‌ها و گلزارهای شهداست که هویت دینی و نماد ایثار و شجاعت محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از