یزدرسا بررسی میکند؛
سند مهندسیفرهنگی لابلای اسناد مختلف یزد گم شد
سند مهندسی فرهنگی یزد تلاش کرد تا تصویری روشن از مهمترین مسائل فرهنگی استان ارائه و به حل آن بپردازد اما الان با گذشت یک سال از تدوین و رونمایی این سند هنوز کوچکترین نشانهای از اجرا عملی آن در سطح استان دیده نمیشود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، سند مهندسی فرهنگی کشور یکی از مهمترین اسنادی است که طی سالهای اخیر در حوزه سیاستگذاری فرهنگی تدوین و تصویب شد سندی که هدف آن ادعا میشود ساماندهی کلان فرهنگ، هماهنگی بیندستگاهی و هدایت فرهنگی جامعه است.
این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی و پس از سالها بحث و کارشناسی در سال ۱۳۹۸ تصویب شد تا نقشهای برای مدیریت فرهنگی کشور ارائه دهد.
این سند برای آن تدوین شده تا دستگاههای مختلف فرهنگی از پراکندگی رها شوند و سیاستها یکپارچه و هدفمند داشته باشند.
فرهنگ، برخلاف اقتصاد یا صنعت، پدیدهای سیال و برخاسته از مردم است و هرگونه برنامهریزی کلان، اگر بدون مشارکت اجتماعی باشد، ممکن است نه تنها نتیجهبخش نباشد بلکه موجب فاصله بیشتر بین مردم و سیاستهای رسمی شود.
نباید برای همه استانها یک نسخه واحد فرهنگی پیچید!
با این حال با تصویب نسخه ملی سند مهندسی فرهنگی مرحله بعد اجرا آن یعنی تدوین برشهای استانی آغاز شد این تصمیم ناشی از این واقعیت بود که نمیتوان برای همه استانها نسخه واحد پیچید.
استانها ویژگیهای فرهنگی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی متفاوتی دارند بنابراین مقرر شد هر استان، نسخه بومیشده خود را تهیه کند تا نقشه ملی در سطح محلی قابل اجرا باشد استان یزد نیز از این قاعده مستثنا نبود و بهعنوان یکی از استانهایی که هم سابقه قوی فرهنگی دارد و هم با چالشهای فرهنگی نوظهور مواجه است، وارد فرآیند تدوین برش استانی سند شد.
۵ مسئله فرهنگی اولویتدار در سند مهندسی فرهنگی یزد
برش استانی سند مهندسی فرهنگی یزد پس از تدوین، تلاش کرد تا تصویری روشن از مهمترین مسائل فرهنگی استان ارائه دهد بر همین اساس، مجموعه مسائل فرهنگی یزد در قالب پنج محور اصلی دستهبندی شد محوری که قرار بود چارچوب تصمیمسازی و اولویتگذاری فرهنگی استان را مشخص کند.
در برش استانی سند مهندسی فرهنگی یزد، نخستین حوزهای که بهعنوان محور اولویتدار مورد توجه قرار گرفت، حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بود که پشتیبانی نامناسب نظام مدیریت و توسعه از فرهنگ و نابسامانی در مدیریت فرهنگی استان به عنوان ریشه بسیاری از مشکلات در این حوزه در نظر گرفته شده بود.
به نظر میرسد مهمترین مشکل فرهنگی یزد نه کمبود برنامههای هنری، نه ضعف تولیدات رسانهای و نه فاصله میان نسلها، بلکه ساختار حمایت و مدیریت فرهنگی است ساختاری که یا منابع کافی تزریق نمیکند یا از انسجام لازم در سیاستگذاری برخوردار نیست
در دومین محور برش استانی سند مهندسی فرهنگی یزد، حوزه امور دینی مورد بررسی قرار گرفته و مسئله کلان این بخش با عنوان ضعف نظام ترویج مبانی دینی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی تعریف شده است.
حرف حساب سند مهندسی فرهنگی یزد چیست؟
در سومین محور برش استانی سند مهندسی فرهنگی یزد، حوزه تعلیم و تربیت بهعنوان یکی از ستونهای حیاتی فرهنگ استان مورد بررسی قرار گرفته است مسئله کلان این حوزه در سند توجه ناکافی به بعد پرورش، تربیت دینی و کیفیت آموزش تعریف شده است.
چهارمین محور برش استانی سند مهندسی فرهنگی یزد، حوزه امور اجتماعی، زنان و خانواده مورد بررسی قرار گرفته و مسئله کلان این بخش با عنوان ضعف نظام ترویج مبانی دینی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی تعریف شده است.
پنجمین و آخرین محور برش استانی سند مهندسی فرهنگی یزد، حوزه اقتصاد و فرهنگ است و مسئله کلان این بخش با عنوان نظام سیاستگذاری و تنظیمگری ناکافی و شناخت محدود از کارکردهای اقتصاد و فرهنگ در این سند تعریف شده است.
این تشخیص نشان میدهد که مسئولان یزدی متوجه رابطه پیچیده میان اقتصاد و فرهنگ هستند ارتباطی که نه تنها منابع مالی و سرمایه انسانی بلکه رفتارهای اقتصادی و فرهنگی جامعه را شکل میدهد به عبارت دیگر، فرهنگ و اقتصاد در هم تنیدهاند و ضعف در سیاستگذاری یکی، دیگری را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
اجرا سند مهندسی فرهنگی یزد در ایستگاه اول متوقف شد
با گذشت یک سال و نیم از تدوین و رونمایی برش استانی سند مهندسی فرهنگی یزد، هنوز کوچکترین نشانهای از اجرا عملی آن در سطح استان دیده نمیشود نه برنامه اجرایی مشخصی منتشر شده، نه گزارش عملکردی ارائه شده و نه حتی شاید یک اقدام ملموس در حوزههایی که سند آنها را بحرانی دانسته بود، به چشم میخورد گویی سندی که قرار بود مسیر فرهنگی یزد را روشن کند، امروز تنها در قفسهها خاک میخورد.
یک سال و نیم از تدوین سند مهندسی یزد میگذرد اما نه در مدارس تغییری ایجاد شده، نه در حوزه اجتماعی تحول قابللمسی رخ داده و نه نظام سیاستگذاری فرهنگی استان دچار ارتقا شده است اگر وضعیت امروز یزد را با اهداف نوشته شده در سند مقایسه کنیم، شاید بتوان چنین نتیجه گرفت که سند مهندسی فرهنگی یزد حتی اولین گام اجرایی خود را نیز برنداشته است.
سرنوشت تلخی که دامنگیر سند مهندسی فرهنگی یزد شد
وقتی خروجی یک ساله و نیم یک سند،هیچ است، وقتی مسئولان دستگاهها حتی برنامه زمانبندی و شاخصهای ارزیابی آن را اعلام نکردهاند، وقتی اثر سند در میدان عمل صفر است، طبیعی است که اعتماد عمومی نسبت به کارآمدی چنین اسناد بالادستی بهشدت کاهش پیدا کند.
متاسفانه در کلام و رفتار مسئولان ارشد استان نیز هیچ اشارهای به این سند مهم فرهنگی استان نشده است و به نظر میرسد این موضوع شاید برای مسئولان هم اهمیت چندانی ندارد.
یک سال و نیم زمان برای اجرای این سند زمان کمی نیست در این مدت، سند میتوانست دهها پروژه کوچک و بزرگ را در حوزه آموزش، خانواده، اجتماع و اقتصاد فرهنگی فعال کند اما اکنون، تنها چیز قابل مشاهده، بیعملی در اجرای این سند است و تا زمانی که دستگاهها پاسخگو نباشند، این نگرانی جدی وجود دارد که سند مهندسی فرهنگی یزد نیز مانند بسیاری از اسناد دیگر، به سرنوشت تلخ تدوین بدون اجرا دچار شود.
یزدرسا، در روزهای آینده ابعاد دیگری از سند مهندسی فرهنگی و اقدامات انجام شده در این زمینه را بررسی خواهد کرد.
انتهای خبر/
short_link
comment / reply_from
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!