
در میزگرد یزدرسا مطرح شد:
یزد در تکاپوی میزبانی از مسافران نوروزی
امسال، نوروز با ماه مبارک رمضان مقارن شده است؛ موضوعی که هم فرصتی ویژه برای ترویج فرهنگ و آئینهای اصیل یزدی ایجاد کرده و هم چالشهایی در حوزه خدماترسانی و مدیریت گردشگری به همراه دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، یزد، نخستین شهر تاریخی ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، هر ساله در ایام نوروز میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. بافت تاریخی منحصربهفرد، معماری کویری، آئینهای سنتی و مردمان خونگرم این شهر، آن را به یکی از مقاصد گردشگری کشور تبدیل کرده است. اما امسال، نوروز با ماه مبارک رمضان مقارن شده است؛ موضوعی که هم فرصتی ویژه برای ترویج فرهنگ و آئینهای اصیل یزدی ایجاد کرده و هم چالشهایی در حوزه خدماترسانی و مدیریت گردشگری به همراه دارد.
در همین راستا، میزگردی با حضور سید محمد رستگاری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، ابوالقاسم محیالدینی شهردار یزد و علی رضایی جامعهشناس و استاد دانشگاه برگزار شده است تا ابعاد مختلف این مسئله مورد بررسی قرار گیرد. در این نشست، به برنامهریزیهای انجامشده برای پذیرایی از گردشگران، تمهیدات لازم جهت حفظ اصالت فرهنگی و تاریخی شهر، چگونگی ارائه خدمات در ماه رمضان و هماهنگی میان نهادهای مختلف پرداخته خواهد شد.
همچنین، اهمیت تعامل میان مردم، اصناف، و مسئولان برای ایجاد تعادل میان حفظ هویت تاریخی یزد و ارائه خدمات مناسب به گردشگران در این ایام، از جمله موضوعات محوری این میزگرد است. آیا یزد توانسته است برای ایام عید ویژه برنامهریزی مناسبی داشته باشد؟ چالشهای احتمالی چیست و چه راهکارهایی برای رفع آنها پیشبینی شده است؟ این میزگرد تلاش دارد تا به این پرسشها پاسخ دهد و تصویری روشن از وضعیت یزد در این ایام ارائه کند.
یزدرسا: شهر جهانی با چه وضعیتی به استقبال سال جدید می رود و چه تدبیری برای آغاز سال نو دارید؟
محیالدینی: شهرداری یزد برای سال نو هر سال برنامههای متعدی دارد، ستاد تسهیل خدمات نوروزی یزد از آبانماه شروع به کار کرد و تاکنون جلسات متعددی با حضور مدیران و مسئولان سازمانهای شهرداری یزد برگزار شده است.
شهرداری یزد اقدامات متعددی برای این ایام در حال انجام است، ساماندهی ورودیهای شهر، استقرار کانکسها و محلهایی که از مهمانان نوروزی استقبال می شود، برنامهریزی برای ساماندهی بوستانهایی برای استقرار مهمانان نوروزی که علاقهای برای استقرار در هتلها و مهمانسراها ندارند از جمله این اقدامات است.
همچنین شهرداری یزد فضاهایی ایجاد میکند که در صورت وقوع شرایط اضطراری از جمله وقوع گرد و خاک و بارندگی بتوان از آنها استفاده کنیم و مسافرانی که در بوستانها به سر میبرند در کمترین زمان در این اماکن اسکان یابند.
موضوعات متعدد دیگری از جمله زیباسازی شهر، خطکشی معابر، رنگآمیزی و تهیه و نصب المانهای شهری، گلکاری و رسیدگی ویژه به فضای شهر از جمله دیگر اقدامات شهرداری برای ایام نوروز است.
در زمینه اسکان مسافران نوروزی در سه بوستان بوستان بزرگ شهر، بوستان مهرآوران(ملل) و پارک کوهستان تمام امکانات لازم فراهم است به گونهای که در پارک بزرگ شهر 500 جایگاه مسقف برای مسافران نوروزی فراهم شده است.
در خصوص استقبال و راهنمایی از مسافران نوروزی، کیوسکهایی برپا میشوند که نیروهای مستقر در آن مسافرانی که از استانهای دیگر وارد یزد میشوند را به اماکن تاریخی، گردشگری و یا اماکن اقامتی راهنمایی میکنند و سامانه «یزد من» نیز به مسافران معرفی میشود که بتواند برای رفتن به مکان مورد نظر به راحتی از ظرفیت آن استفاده کنند.
با توجه به تقارن ماه رمضان و ایام نوروز، حدود 135 المان شهری متناسب با رمضان، نوروز و ایام شهادت حضرت علی(ع) تهیه شده است که متناسب با این ایام المانها در شهر تغییر پیدا خواهند کرد و فضای شهری حال و هوای این ایام را به خود خواهد گرفت.
رستگاری: با توجه به اینکه اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد به عنوان دبیر ستاد خدمات سفر نوروزی استان فعالیت دارد، جلسات ستاد هم در سطح استان و هم در سطح شهرستانها با محوریت فرمانداران در حال برگزاری است.
برای جذب گردشگر داخلی باید همه همت و توان خود را برای سطح استان یزد به کار بگیریم و قاعدتاً ایام نوروز فرصت مناسبی است که ما شاهد حضور هموطنان در استان یزد باشیم و تلاش داریم که افزایش گردشگر را و هموطنان را و مسافران نوروز را در استان داشته باشیم.
در زمینه افزایش گردشگری همافزایی در استان یزد و بین استانی شکل گرفته است، انعقاد تفاهمنامه مثلث گردشگری طلایهداران گردشگری بین سه شهر مطرح کشور یزد، شیراز و اصفهان از جمله این موارد است و حضور متفاوت استان یزد امسال در نمایشگاه گردشگری تهران نیز نمونه دیگری از آن است که فعالان گردشگری محتواهای بسیار خوبی از استان هم در بخش دولتی، شهرداریها و هم بخش غیر دولتی ما تهیه کردند و در فضای مجازی یزد ارائه میشود و اقداماتی نیز توسط فعالان گردشگری در سطح شهرستانها برای معرفی اماکن در حال انجام است.
با توجه به اینکه ایام نوروز در واقع تعطیلات نیمه اول نوروز مصادف با شبهای قدر است برنامهها باید متناسب با این ایام باشد و شهرداری یزد هم سعی دارد تا برنامه متنوعی را از نیمه اسفندماه به بعد داشته باشد و با توجه به اینکه عید فطر در نیمه دوم تعطیلات نوروز خواهد بود همه تلاش و همت خود را برای برنامهریزی برای این ایام به کار خواهیم گرفت.
تور آشناسازی با یزد با همکاری فعالان عرصه شبکه مجازی برای جذب مخاطب اجرا میشود و با هم افزایی و انسجامی که صورت گرفته و جلساتی که برگزار شده همه دستگاه پا به کار هستند و امسال نقشههای متفاوتی از یزد در دسترس مسافران قرار خواهد گرفت و در این زمینه نقشههای تخصصی گردشگری تهیه شده و بیشتر از این امیدوار هستیم که شرایط بهتری در نوروز پیش رو برای استان یزد داشته باشیم.
با توجه اینکه هر شهرستانی شرایط خاص خودش را دارد رویدادهای متعددی برگزار میکند، برپایی بازارچههای صنایع دستی که با همکاری شهرداری یزد برگزار میشود از جمله اقدامات خوب است، برخی شهرستانها ظرفیتهای روستایی بسیار خوبی دارند که میتوانند از آنها استفاده کنند و شهرهای تاریخی یزد آنهایی که سابقه بیشتری در گردشگری دارند در این زمینه سابقه طولانیتری دارند البته برخی از شهرستانها به دلایل مختلف شاید کمتر در مسیرهای اصلی گردشگری بودند و شاید کمتر فعالیت کردند ولی امیدوار هستیم در ادامه با برگزاری جلسات بیشتر و هماهنگی بین بخشی در همه شهرستانهای امسال نوروز متفاوت برایشان رقم بخورد.
یزدرسا: اقداماتی که در حوزه گردشگری در یزد انجام گرفته از نظر شما آقای رضایی به عنوان کارشناس چگونه بوده است؟
رضایی: یزد شهر ویژهای هم در مقیاس جهانی و هم در مقیاس ایران است، یزد استانی است که زمستان زودتر تمام میشود و بهار زودتر آغاز میشود گرمای مطبوعی دارد و بهار فصل خوبی برای سفر به یزد به عنوان مقصد گردشگری است و از طرفی عید باستانی ما فضای سنتی رو میطلبد که یزد فراوان از این کوچهها، محلها و مهمانسراها و هتلها دارد و احتمالاً مقصد خوبی و انتخاب خوبی باشد و این گرانی دلار هم شاید باعث شود که ما سفرهای داخلی امسال را بیشتر داشته باشیم.
اینکه امسال یزد گردشگری بیشتری خواهد شد یا نه غیرقابل پیشبینی است چرا که ماه رضمان با عید نوروز تقارن پیدا کرده است و بسیاری از مردم علاقمندند تا فرصت ماه مبارک رمضان برای روزهداری استفاده کنند و از این رو ممکن است سفرها زودتر یا دیرتر انجام شود و نمیتوان پیشبینی دقیقی برای این ایام داشته باشیم.
باید مجموعه برنامه ویژهای با توجه به تقارن ماه رمضان و ایام عید نوروز برای یزد دیده شود، چرا که مردم با توجه به اتفاقات سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت ایشان، شهادت سید حسن نصرالله، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، وعده صادق یک و دو و وقایع بسیار تلخ و شیرین زیاد، یک سال پر تنشی رو گذراندند و سطح انتظار مردم برای برگزاری برنامههای متناسب با این ایام بالا رفته و برنامهریزیها باید دقیقتر انجام گیرد تا مردم روزهدار یزد و مسافران یزد بتوانند بهترین بهره را از آن ببرند.
یزدرسا: شهرداری یزد چه برنامه ویژهای امسال برای ایام عید نوروز در نظر دارد؟
محیالدینی: با برنامهریزی که انجام شده و برنامههایی که برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تدارک دیدهایم سعی شده هم همشهریان و هم مسافران و مهمانان نورزوی بتوانند از زیبایی شهر، فضاهای که در بافت تاریخی داریم و همچنین فضاهای فرهنگی که ایجاد میشود استفاده کنند.
در دو سال اخیر ویژه برنامهای برای ایام عید برگزار شده که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی، این برنامه با عنوان «شادمانه نور» را به سالن نمایشگاه قدیم در بلوار شهید قندی منتقل کردیم که سالنی به وسعت تقریباً ۱۲ هزار مترمربع است و برنامههای متعدد و جذابی متناسب با ایام رمضان و نوروز برای همه گروههای سنی دیده شده است که از 22 تا 26 اسفندماه برگزار میشود. این برنامهها شامل جشن و شادی، برنامههای قرآنی، برنامههای ورزشی، آموزش شهروندی و.... است.
سال گذشته نیز در برنامه شادراه نور مورد استقبال ۱۲۰ هزار نفر قرار گرفت که بخش زیادی آن شهروندان یزدی بودند که همراه با مهمانان خود در این برنامه شرکت میکردند و براساس رصدی که صورت گرفت و استقبال خوبی از بخشهای مختلف شده بود به خصوص استقبالی که از برنامه ابربازیها شده بود ویژه برنامه امسال نیز طراحی و در حال اجراست.
مقطع دوم برنامههای شهرداری یزد در نیمه دوم تعطیلات نوروزی و قبل از عید فطر است که عمدتاً در داحخل شهر و بافت تاریخی برگزار میشود و برپایی موزه زنده در بافت تاریخی یکی از آنهاست.
یکی از ویژگیهای خاص برنامههای فرهنگی امسال بر اساس نیاز سنجی شد این است که همه افراد خانواده وقتی وارد این برنامه بشوند و بتوانند هر کدام از اعضای افراد خانواده استفاده بکنند یعنی برای فرزندان خانواده برنامههای خاصی در حوزههای مختلف داریم و برای بزرگترها نیز برنامههای خاصی دیده شده و در واقع این خانواده محور بودن مهمترین ویژگی برنامههای امسال برای ایام نوروز است.
یزدرسا: با توجه به نیاز مسافران به خدمات بهداشتی و سرویس بهداشتی و گلایههایی که در سال گذشته وجود داشته در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟
رستگاری: بحث سرویس بهداشتی بسیار مهم است و هر سال و مخصوصاً نوروز گذشته شهرداری ناحیه تاریخی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی یزد اقدامات نوروزی را پایش میکنند و جزوهای براساس بررسی فعالیت تیم ارزیاب و بازخوردی که از مسافران در خصوص خدمات مختلف نوروزی در شهر گرفته میشود تهیه میشود که نقاط قوت و ضعف خدمات نوروز را در سال گذشته نشان میدهد که یکی از این موارد مربوط به سرویسهای بهداشتی بوده است، در زمینه سرویس بهداشتی مربوط به میدان امیرچقماق یزد، با بازدیدی که انجام شد و مساعدت شهرداری بهسازی و افزایش چشمههای سرویس بهداشتی را خواهیم داشت.
محیالدینی: مسجد امیرچقماق سرویس بهداشتی دارد و در سمت مقابل آن نیز سرویس بهداشتی وجود دارد، به خاطر کمبودی که در این زمینه وجود داشت 8 هشت چشمه سرویس بهداشتی دیگر به مسجد امیرچقماق برای رفاه مسافران نوروزی در این نقطه اضافه شد.
176 مجموعه سرویس بهداشتی در طول مسیر بافت تاریخی در مسجد امیرچقماق، حظیره، سید گلسرخ، داخل خود بافت تاریخی و... دایر است و افرادی نیز در این ایام به صورت 24 ساعته برای نظافت آن مستقر میکنیم.
یزدرسا: در اداره امور شهر یزد حضور و مشارکت مردم را چگونه عملی میکنید؟
رستگاری: ما به مشارکت مردم اعتقاد داریم و بارها بر آن تأیید کردهایم؛ در محلات یزد کانون معتمد محلات برای کمک به میراث فرهنگی و شهرداری یزد شکل گرفته و اعضا آن مشخص شدند و همچنین در بازار یزد با جلسات متعددی که برگزار شده دفتر فنی در بازار مستقر است و مدل مشارکتی میراث، شهرداری و کسبه طراحی شده و وارد فاز اجرایی میشود و با روشی که پیش گرفتیم و همکاری بین بخشی، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
محیالدینی: مشارکت مردم و با مردم کار را انجام دادند بسیار اهمیت دارد، یکی از خصوصیات ویژه مردم یزد روحیه جمعی و کار مشارکتی است که در بین سایر استانها شاید کمتر باشد.
در سیل سال ۱۴۰۱ هیچ کس از بیرون استان از نظر نیروی انسانی برای کمک به مردم ما نیامد و ما درخواست نیروی انسانی نکردیم چرا که خود مردم کاملاً پای کار بودند و بسیار جلوتر از مسئولان حرکت کردند و در رفع مشکلات مشارکت کردند و فردای آن روز همه معابر و آبگرفتگیها رفع شده بود این در حالی است که در یکی از شهرهای استانهای دیگر با حضوری که داشتم مشاهده کرده هنوز پس از وقوع 6 روز از سیل، تخلیه آب از خانهها ادامه داشت.
امسال چهارمین سالی است که در ایام نوروز برای کنترل ترافیک داخل بافت تاریخی از مشارکت مردم بومی و ساکنان بافت تاریخی استفاده میکنیم و بر این اساس گروه 16 نفرهای با شیفتبندی که انجام میشود در وروردهای بافت مستقر میشوند و کنترل ورودیها را به عهده میگیرند و هدایت خودرو را به پارکینگها بر عهده دارند ضمن اینکه امسال از پارکینگهای مدارس اطراف بافت تاریخی نیز استفاده خواهد شد.
با توجه به اینکه ممکن است در طول سال با حوادث مختلفی روبرو شویم، طرحی را با نام «متین» آماده کردیم و مشارکت جویی مردم را در آن دیدیم به این ترتیب که در محلات مختلف مردم آموزش دیدند و یک سری امکانات اولیه را در اختیارشان قرار دادیم که در حوادث قبل از اینکه مسئولان وارد شوند مردم برای امدادرسانی و کمک وارد بشوند که بسیار استقبال شده و بسیار همراهی داشتیم.
یکی از مواردی که همراهی و مشارکت مردم یزد را در مدیریت شهری نشان میدهد حفظ نظافت و تمیزی شهر است، در سه سال گذشته در تمام مصاحبههایی که با مسافران نوروزی انجام شده است همه بر نظافت و تمیزی شهر اذعان داشتند.
یزدرسا: وضعیت شهر و اقداماتی که انجام شده را چگونه میبینید؟
رضایی: باید چشم اندازی برای مدیریت شهری به صورت چند ساله تدوین شود و به سمت آن چشمانداز حرکت کنیم و ذیل آن برنامه، هدف و سیاست تعیین شود و آن موقع است که کار اصولی انجام میشود، اینکه اقداماتی که در شهر انجام میشود در طول ۳۶۵ روز سال دیده بشود و توسط مردم درک بشود بسیار اهمیت دارد.
اکنون که بحث وفاق مطرح است، مردم باید وفاق را بین مسئولان ببینند وقتی ذیل یک برنامه مشخصه ۵ ساله یا۱۰ ساله حرکت کنید و همه خودشان را ملزم به انجام برنامه بدانند، وفاق شکل میگیرد، تجربه موفقی که یزد در این زمینه داشته است ثبت جهانی یزد در یونسکو است، که این اقدام حاصل وفاق مردم بود.
همانگونه که شهردار یزد اشاره داشت یزدیها مردمی هستند که احساس تعلق زیادی به شهرشان دارند، معضلات شهر برایشان جدی است و این مردم وقتی به مسئولان برای مشکلاتشان به دستگاههای مختلف از میراث فرهنگی، شهرداری و... مراجعه میکنند وقتی میبینند ظاهراً یک پایکاری بین نهادها وجود دارد اقدامات را به ظاهرسازی تعبیر میکنند، بنابراین هماهنگی بین نهادها و تداوم در اقدامات و برنامهها میتواند نشانه وفاق بین مسئولان و موجب رضایت مردم باشد.
اینکه آمار و ارقام در خصوص اقدامات ارائه میشود مردم باید آنها را به طور ملموس درکن کنند تا ظاهرسازی به نظر نیاید.
انتهای خبر/