حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
زنگ خطر ایدز در یزد نواخته شد؛

ابتلای ۸۳ یزدی به ایدز تنها در یک‌سال

ابتلای ۸۳ یزدی به ایدز تنها در یک‌سال

از سال ۸۲ تاکنون ۲۸۵ بیمار مبتلا به اچ. آی. وی ایدز در استان یزد شناسایی شدند که بیش از نیمی از آنها زنان هستند.

 به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، بیماری ایدز که بعضا به اشتباه با HIV یکی دانسته می‌شود، یکی از بیماری‌هایی است در ابتدا موجی از ترس و نگرانی در میان مردم عامه به وجود آورد و باعث شد تا این ترس بر ارتباط افراد سالم با بیماران مبتلا به ایدز تاثیر منفی بگذارد.

HIV  نام ویروس نقص سیستم ایمنی است و بیماری ایدز، مرحله انتهایی این بیماری است و نکته قابل توجه به گفته پزشکان این است که در حال حاضر با تشخیص به موقع و تجویز داروهای مؤثر و جدید، این بیماری تحت کنترل قرار دارد و فرد مبتلا از طول عمر طبیعی برخوردار خواهد بود.

پزشکان معتقدند این بیماری سیر طولانی دارد، که فرصتی مناسب جهت درمان محسوب می‌شود، اگر در مرحله ابتدایی بیماری، که حدود ۱۰ سال پس از ورود ویروس به بدن به طول می‌انجامد، این بیماری شناسایی و تحت کنترل و درمان قرار بگیرد، در مرحله طلایی بیماری قرار داریم، که زمان مناسب برای کنترل بیماری است.

در ۱۱ آذر ۱۴۰۱ و در شبکه سلامت اعلام شد که طبق آمارها ۵۳ هزار  بیمار مبتلا یه ایدز در کشور زندگی می‌کنند که ۲۳ هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند و متأسفانه حدود ۳۰ هزار نفر از این افراد، نه خودشان و نه بخش درمان از بیماری آنها اطلاع ندارند که این افراد، ناقلین سیار در اجتماع محسوب می‌شوند و ممکن است بیماری را منتقل کنند.

در ۱۳ آذر ۱۴۰۱ محسن میرزایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد از ابتلای ۲۰۲ نفر در یزد به بیماری ایدز خبر داده بود و این آمار را هشداری جدی برای جامعه یزد دانست.

* ۲۸۵ بیمار اچ.آی.وی و ایدز در یزد شناسایی شدند

مرجان پدرزاده به مناسبت پویش «من هم تست اچ آی وی می دهم» و با اشاره به اینکه از سال ۸۲ تاکنون ۲۸۵ بیمار مبتلا به اچ. آی. وی ایدز در این استان شناسایی شدند، افزود: از مجموع بیماران شناسایی شده در استان ۱۲۵ نفر مرد و مابقی زن هستند که بعضا زنان مبتلا از طریق همسرانشان به ویروس این بیماری آلوده شدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۰ مورد وارد مرحله ایدز و بقیه به ویروس اچ آی وی آلوده شده‌اند، اظهار داشت: تاکنون ۷۸ نفر بر اثر بیماری یاد شده در استان فوت کردند.

پزشک برنامه‌های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان را سنین بین ۲۵ تا ۴۰ سال ذکر کرد و گفت: شایع‌ترین راه انتقال این بیماری اعتیاد تزریقی و تماس‌های جنسی خارج از چارچوب خانواده است.

پدرزاده با اشاره به آدرس مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان یزد گفت: اولین مرکز واقع در بلوار امام جعفر صادق (ع) روبروی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه جنب مسجد مهدیه و دومین مرکز در میبد، بفروییه، میدان دانشجو، جنب مرکز خدمات جامع سلامت هدایت فعال  است.

وی با اشاره به فعالیت دو مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان‌های یزد و میبد تصریح کرد: تمام خدمات مشاوره، مراقبت، درمان و حمایتی در این مراکز رایگان و اطلاعات بیمار نیز محرمانه است و هیچ وجهی از بیمار در قبال ارائه خدمات هزینه دریافت نمی‌شود.

پزشک برنامه‌های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از راه انداری باشگاه مثبت ایدز در استان خبرداد و گفت: این باشگاه متشکل از افراد مبتلا به «اچ. آی. وی» است که با هدف عرضه خدمات، فراهم کردن حمایت‌های روانی و اجتماعی و افزایش مشارکت افراد مبتلا به بیماری اچ آی وی مثبت در برنامه‌های پیشگیری از گسترش همه‌گیری راه اندازی شده است.

*افزایش ابتلا به بیماری HIV در برخی از کشورها

پدرزاده تصریح کرد: در جهان ۳۹ میلیون نفر به بیمارای «اچ. آی. وی» مبتلا شدند که ۳۷ میلیون نفر از این تعداد بزرگسال و ۱.۵ میلیون نفر کودک هستند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها شاهد کاهش این بیماری در سال‌های اخیر هستیم، گفت: متاسفانه در کشورهای حوزه مدیترانه شرقی ابتلا به اچ ای وی روبه افزایش است.

به نظر می‌رسد افزایش آمار بیماران مبتلا بیماری ایدز و HIV در کشور و در استان خبر از آسیب‌های اجتماعی خفته می‌دهند که برای حل بخشی از آن نیازمند آگاهی اجتماعی و جمعی به ویژه در خانواده‌ها هستیم.

افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی در زمینه این بیماری قابل کنترل به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی باعث می‌شود تا نسل دو دهه اخیر نسبت به خطرات موجود آگاه شوند و این آگاهی از بروز برخی از رفتارهای ساختارشکنانه جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از