حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
همزمان با هفته پژوهش؛

آئین بزرگداشت نویسنده و پژوهشگر یزدی برگزار شد

آئین بزرگداشت نویسنده و پژوهشگر یزدی برگزار شد

آئین بزرگداشت «حسین مسرت» پژوهشگر پیشکسوت استان، همزمان با هفته پژوهش در محل کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

به گزارش «یزدرسا» به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی استان یزد، آیین بزرگداشت «حسین مسرت» پژوهشگر پیشکسوت استان، با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اهالی کتاب و اندیشه در محل کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

در ابتدای این آئین، مسعود حاجی‌زاده مدیر بنیاد ایرانشناسی شعبه یزد با اشاره به این که بزرگداشت مسرت، پاسداشت شخص نیست بلکه پاسداشت تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنر این منطقه است، گفت: اهتمام مسرت به بزرگان یزد نشان از توجه ویژه وی به فرهیختگانی دارد که نام یزد را پرآوازه کرده‌اند.

علی‌اکبر قلم‌سیاه از پژوهشگران و فرهنگیان پیشکسوت یزدی با تأکید بر این که فعالیت مسرت از جنس دغدغه، عشق به دیار است، و این نویسنده و پژوهشگر مسئولیت‌پذیر، نگران گم‌شدن الگوی یزد و یزدی است و این موضوع را در آثار خود نشان داده است، اظهار داشت: مسرت آئینه تمام نمای یک یزدی زنده و پویاست که افق جدیدی بر فرهنگ و هویت یزد گشوده است.

محمود رهبران، استاد مسلم و برجسته خوشنویسی کشور و جهان اسلام نیز در ادامه گفت: بررسی آثار مسرت نشان‌دهنده جدیت، واقع بینی، دقت و مراقبت نسبی علمی اوست. و نویسندگان مهندسان روح بشر هستند و در زیست فرهنگی نیازمند افراد برجسته‌ای از جمله مسرت‌ها هستیم.


محمد حسن میرحسینی از اساتید تاریخ دانشگاه یزد بیان داشت: زنده یاد ایرج افشار نقش برجسته‌ای در شناسایی و حمایت از مسرت داشت و او نیز راه استاد را به خوبی ادامه داد. ایشان در نسخه شناسی متبحر و یزد پژوهی او نیز ارزشمند است.مسرت افزون بر حوزه یزدشناسی و کتاب‌شناسی به ویژه تصحیح متون و فهرست‌نگاری نسخ خطی، دستی هم در شعر و شاعری دارد و با تخلص «مسرور» شعر می‌سراید.


در این آئین حسین مسرت ضمن قدردانی از حاضران اظهار داشت: بیش از چهل سال است تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ام تا به تاریخ و فرهنگ و تمدن یزد خدمت کنم و در این راه سختی‌های زیادی را متحمل شده‌ام و لیکن با نگاه به حاصل این تلاش‌ها خستگی از تنم بیرون می‌رود و امیدوارم تا نسل جوان علاقمند به تاریخ و فرهنگ یزد ادامه‌دهنده راه پژوهشگران مخصوصا در حوزه تاریخ و فرهنگ بومی و محلی باشند.

در پایان این آئین از طرف بنیاد ایرانشناسی و کتابخانه مرکزی یزد از ۴۰ سال فعالیت حسین مسرت نویسنده، پژوهشگر، ادیب و کتابدار برجسته یزد تجلیل شد.

گفتنی است «حسین مسرت» نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت، کتابدار مرجع، نسخه‌شناس و فهرست‌نگار کتاب‌های چاپ سنگی و خطی سرشناس استان یزد و کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از