حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
کم‌رونقی بازار آجیل شب یلدای یزد؛

آجیل شب یلدا برای یزدی‌ها چقدر آب می‌خورد؟

آجیل شب یلدا برای یزدی‌ها چقدر آب می‌خورد؟

بازار آجیل شب یلدا در یزد در حال حاضر رونق آنچنانی ندارد با این حال فروشندگان آجیل و خشکبار یزد امید دارند شاهد در چند روز باقی مانده شاهد حضور پر رونق مردم در این بازار باشند.

به گزارش «یزدرسا»، واپسین روزهای فصل پاییز در حال سپری شدن است و تا چند روز آینده بلندترین شب سال که به شب یلدا یا چله معروف است فرا می‌رسد، این شب یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان است که برای خانواده‌های ایرانی هنوز هم از اهمیت و ارزش بالایی برخودار است و آنها را تا پاسی از شب دور هم جمع می‌کند.

هر چند آیین شب یلدا با گذر ایام دستخوش تغییراتی شده و زندگی ماشینی، گرفتاری‌های روزمره و مشکلات اقتصادی، موجب ایجاد فاصله میان مردم با سنت‌های گذشته شده است اما هنوز هم جلوه‌ها و نمادهایی از سنت‌های ویژه‌ شب یلدا در بین مردم خودنمایی می‌کند.

آنچه مردم را در این ایام نگران و سفره‌های شب یلدای آنها را کوچک می‌کند بالا بودن قیمت‌های میوه و آجیل در شب یلداست. خرید آجیل و خشکبار بخشی جدایی‌‌ناپذیر از خرید شب یلداست و در کنار هندوانه و انار از جمله خوراکی‌های معمول برای پذیرایی در شب یلدا هستند.

کم رونقی بازار آجیل شب یلدای یزد

با توجه به افزایش قیمت‌ آجیل و خشکبار و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، بازار آجیل شب یلدا در یزد نیز رونق آنچنانی ندارد و با نگاهی به قیمت انواع آجیل و خشکبار در یزد می‌توان حق را به مردم دارد که دیگر مانند گذشته در تکاپوی فراهم کردن آجیل شب یلدا نباشند با این حال یزدی‌ها تحت هر شرایط و با سفره‌های کوچک‌تر آن شب را گرامی می‌دارند و هنوز نیز تا شب یلدا چند روز باقی مانده است و فروشندگان آجیل و خشکبار یزد امید دارند شاهد حضور پر رونق مردم در این بازار باشند.

وحید رهنما در گفتگو با «یزدرسا»، با اشاره به وضعیت بازار آجیل و خشکبار شب یلدا در یزد گفت: در حال حاضر  بازار تکان نخورده است و با توجه به پایین آمدن قدرت خرید مردم، بازار آجیل و خشکبار یزد تفاوت آنچنانی با روزها و ماه‌های گذشته ندارد، با این حال باید دید در روزهای آینده نیز به همین شکل است یا شاهد حضور و خرید مردم خواهیم بود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد با بیان اینکه قیمت آجیل و خشکبار نوسان دارد، گفت: نمی‌توان برای آجیل و خشکبار قیمت قطعی اعلام کرد و با توجه به شرایط و عوامل مختلف این قیمت‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

 قیمت متفاوت آجیل شب یلدا از 200 تا 600 هزار تومان

وی با بیان اینکه آجیل موسوم به شب یلدا با توجه به کیفیت و ترکیب‌بندی مختلف از اقلام، با قیمت‌های متفاوتی در بازار یزد عرضه می‌شود، گفت: آجیل مخلوط شور اعلا در یزد شامل پسته، مغز بادام ، مغز بادام هندی، تخمه ژاپنی و تخمه کدو تقریبا با قیمت 500 تا 550 هزار تومان عرضه می‌شود.

رهنما افزود: همین آجیل سال گذشته تقریبا با قیمت 350 تا 380 هزار تومان در بازار شب یلدای یزد به فروش می‌رفت که افزایش تقریبا 40 درصدی قیمت آجیل را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد .

وی عنوان کرد: چنانچه آجیل مخلوط با نخود و کشمش باشد قیمت آن کاهش می‌یابد و آجیل مخلوط با درجه پایین تقریبا از قیمت 200 هزار تومان در یزد شروع می‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد با اشاره به قیمت پسته در یزد نیز گفت: امسال قیمت پسته با توجه به واردات پسته خارجی رو به کاهش است، این پسته با اینکه طعم و مزه پسته ایرانی را ندارد اما به ظاهر پسته خوبی است و قیمت آن هم تقریبا نصف قیمت پسته ایرانی است.

رهنما افزود: از سه نوع پسته فندقی، کله‌قوچی و احمدآقایی در بازار ایران، پسته احمدآقایی اعلاتر است و طعم و مزه بسیار خوبی دارد که هر کیلو تقریبا 600 تا 650 هزار تومان در بازار یزد به فروش می‌رسد و در حالت کلی پسته با قیمت 400 تا تقریبا 680 هزار تومان عرضه می‌شود.

افزایش قیمت خشکبار در یزد

وی گفت: هم اکنون مغز بادام ایرانی تقریبا 650 هزار تومان، مغز بادام خارجی 500 هزار تومان، مغز گردو 400 تا 750 هزار تومان و مغز بادام زمینی ایرانی آستانه کیلویی تقریبا 350 هزار تومان در بازار یزد به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد با اشاره به افزایش قیمت خشکبار برای امسال در یزد ادامه داد: خرمای پیارم سیاه تقریبا هر کیلو 280 هزار تومان، برگه زردآلود 180 تا 300 هزار تومان، آلوچه تبریزی 180 تا 220 هزار تومان و انجیر خشک 280 تا 600  هزار تومان در بازار یزد به فروش می‌رسد.

یلدا شبی برای خوشحالی و کنار یکدیگر بودن در بلندترین شب سال است، شبی که خانواده‌ها می‌توانند به دور از هیاهوی دنیای ماشینی و پر دغدغه کنار هم باشند و از خاطرات قدیم بگویند و پیوند خانوادگی را تحکیم و تقویت کنند و با اینکه آجیل و میوه شب یلدا جز جدایی ناپذیر این دورهمی‌هاست و افزایش قیمت آنها موجب کوچک شدن سفره مردم در این شب است اما باز هم می‌توان با سفره‌های کوچک‌تر در بلندترین شب سال از در کنار هم بودن لذت برد و گل گفت و گل شنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از