حالت تاریک
جمعه, 28 اردیبهشت 1403
رئیس گروه احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی:

افت آب‌های زیر‌زمینی به‌دلیل مشارکت متعدد مصرف‌کنندگان است

افت آب‌های زیر‌زمینی به‌دلیل مشارکت متعدد مصرف‌کنندگان است

رئیس گروه احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی یزد گفت: علت ادامه‌دار بودن روند افت آب‌های زیرزمینی مشارکت متعدد بین ارگان‌ها و مصرف‌کنندگان است.

مهدی برزگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به راه‌حل متناسب برای جلوگیری از فرونشست زمین اظهار کرد: مهمترین راهکار برای اینکه بتوانیم از فرونشست زمین جلوگیری کنیم جلوگیری از اضافه برداشت و مدیریت مصرف چاه‌های مجاز در استان و همچنین جلوگیری از حفر و برداشت از چاه‌های غیرمجاز است، که متاسفانه در دشت‌های استان یزد در حال رخ دادن است.

وی افزود: در شرکت آب منطقه‌ای یزد طرح احیاء و تعادل‌بخشی از سال ۱۳۹۴ تا کنون اجرایی شده است که تشکیل گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت و کنترل چاه‌های مجاز و شناسایی چاه‌های غیرمجاز برای جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی یکی از اقدامات مهم است.

 رئیس گروه احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی یزد با اشاره به طرح تحویل حجمی چاه‌های کشاورزی استان عنوان کرد: بخش عمده اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی انجام می‌شود و علیرغم اینکه ۸۵ درصد از برداشت منابع آب زیرزمینی استان مربوط به این بخش است و اگر بتوانیم در این زمینه کنترل و مدیریت داشته باشیم، در راستای کنترل منابع آب زیرزمینی اقدام خوبی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی از سال ۱۳۹۵ اجرا شد و با نصب کنترل هوشمند بر چاه‌های کشاورزی همزمان طرح تحویل حجمی در سطح استان از سال ۱۴۰۰ اجرا شد و صرفه‌جویی مفیدی به صورت سالانه انجام و روند افت سطح آب زیرزمینی تاحدودی کنترل شد تا بتوانیم فرونشست در دشت‌هایی که وضعیت وخیمی دارد کاهش یابد.

برزگری با بیان اینکه روند افت آب‌های زیرزمینی ادامه دار بوده است، عنوان کرد: علت این روند مشارکت متعدد بین ارگان‌ها و مصرف‌کنندگان و سایر بخش‌ها مانند صنایع و بخش کشاورزی است و باید ارگان‌هایی همچون جهاد کشاورزی و سازمان صمت استان همکاری بیشتری با شرکت آب منطقه‌ای داشته باشند.

وی در پایان گفت: اطلاع‌رسانی به مردم، مشترکان و بهره‌برداران آب‌های زیرزمینی کمک می‌کند تا به اهداف خود زودتر نائل شویم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از