حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
امام‌جمعه بهاباد مطرح کرد:

امام رضا (ع) الگوی برای تمام دوران‌ زندگی

امام رضا (ع) الگوی برای تمام دوران‌ زندگی

امام‌جمعه شهرستان بهاباد با بیان اینکه حضرت امام رضا (ع) الگویی برای تمام دوران‌ زندگی انسان است، ادامه داد: جوانان و نسل امروز به‌عنوان اداره‌کنندگان آینده کشور باید از ائمه اطهار الگو بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر ابراهیمی بشکانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» با بیان اینکه برای انتخاب الگو ضرورت دارد، شناخت کامل داشته باشیم، اظهار کرد: یک اصل کلی در دنیا وجود دارد که هیچ بشری در زندگی بدون الگو گیری و بدون نماد شناسی نمی‌تواند راه و روش زیستن خود را انتخاب کند.

وی با تأکید بر اینکه فطرت سال انسان هر نوع باطلی را رد می‌کند، ادامه داد: ائمه اطهار (ع) نماد و الگوی حقیقت‌هایی هستند که با فطرت و عقل انسان و علم واقعی تطابق دارد. ائمه اطهار (ع) آن‌چنان سلامت نفس دارند که با تمام فطرت‌های دست‌نخورده بشری سازگار بوده و هر فطرت سالمی الگو بودن ائمه اطهار (ع) را می‌پذیرد.

امام‌جمعه بهاباد تصریح کرد: ضرورت دارد برای شناخت و الگو گیری از ائمه‌اطهار (ع) و به‌ویژه حضرت امام رضا (ع) که در آستانه فرارسیدن میلاد ایشان قرار داریم، ضرورت دارد زندگینامه، روایات و احادیث آنها را مطالعه کنیم.

وی گفت: ائمه اطهار (ع) صفات تام الهی هستند و به همین دلیل نمی‌توانند در برابر ظالمان کوتاه بیایند. اصل ایستادگی در برابر ظلم فطری است و ائمه اطهار (ع) مصداق بزرگ این مهم هستند.

ابراهیمی بشکانی با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) ادامه داد: اوایل قرن سوم هجری، دو مسافر به خراسان آمدند، در آنجا به خدمت حضرت رضا (ع) رفتند و پرسیدند: ما از فلان جا آمده‌ایم، آیا نماز ما شکسته است یا تمام؟ با اینکه آن دو نفر از یک منطقه آمده بودند و تفاوتی در سفر آن‌ها نبود، امام به یکی از آن‌ها فرمود: نماز تو شکسته است و به دیگری فرمود: نماز تو تمام است!

وی افزود: مسافران که از این پاسخ امام متعجب شده بودند، دلیل حکم امام را پرسیدند. ایشان خطاب به شخصی که نمازش را کامل دانسته بود، فرمود: تو به مقصد دیدار سلطان (مأمون) آمده‌ای، بنابراین سفر تو، سفر گناه است و سفر گناه موجب قصر نماز نمی‌شود. به‌این‌ترتیب ملاحظه می‌شود که امام رضا (ع) حتی در مسائل شرعی هم از حکومت ظالم برائت می‌جستند و مردم را از طاغوت بر حذر می‌داشتند.

امام‌جمعه بهاباد افزود: ایستادگی در برابر ظلم درس بزرگی است که از سیره حضرت امام رضا (ع) می‌توان گرفت.

وی با بیان اینکه حضرت امام رضا (ع) الگویی برای تمام دوران‌ زندگی انسان است، ادامه داد: جوانان و نسل امروز به‌عنوان اداره‌کنندگان آینده کشور باید از ائمه اطهار (ع) الگو بگیرند.

ابراهیمی بشکانی ادامه داد: باید نسل امروز و نسل جوان که فردای کشور را به دست خواهند گرفت را با عمق‌یابی مسائل، با روش تعلیم و تربیت انسانی و با برخوردهای جامع‌نگر آشنا سازیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌گوییم ائمه اطهار (ع) الگو هستند، الگو برای تمام دوران زندگی هستند؛ خانواده‌ها و مسئولان باید به این نکته اهتمام ویژه داشته باشند و شرایط را برای الگو گیری از ائمه اطهار (ع) در کودکی، نوجوانی و جوانی را هم فراهم کنند. جوانان ما عاقل هستند و باید به بلوغ و رشد علمی دست یابند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از