حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد:

امیدآفرینی به عنوان شاخص عملکرد مسئولان لحاظ شود

امیدآفرینی به عنوان شاخص عملکرد مسئولان لحاظ شود

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد گفت: امیدآفرینی یکی از عوامل موثر در حفظ نخبگان است و باید به عنوان شاخص عملکرد مسئولان استان لحاظ شود.

اکرم فداکار در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا»، با اشاره به شاخص تعداد نخبگان نسبت به جمعیت اظهار کرد: استان یزد براساس این شاخص یک استان نخبه‌خیز است که تعداد نخبگان زیادی در این استان پرورش یافتند.

وی افزود: جذب و نگهداری نخبگان یکی از شاخص‌هایی است که سایر کشورها در این زمینه رقابت می‌کنند و آمادگی توسعه استان در آینده نیز با این شاخص سنجیده می‌شود.

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد با بیان اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که سرمایه‌های انسانی نقش کلیدی را ایفا می‌کنند، عنوان کرد: آینده متعلق به کشورهایی است که می‌توانند نخبگان خود را حفظ کنند و حتی جذب نخبه از سایر کشورها داشته باشند.

وی عنوان کرد: در استان یزد صنایعی در سالیان گذشته مستقر شده بود که نیروی کارگری بیش از نیروی دانشی مورد نیاز بود و با توجه به مسیر جدید توسعه استان در سال‌های اخیر باعث شده تا استان به این نتیجه برسد که ریل‌گذاری خود را در زمینه توسعه تغییر دهد و مسیری را در پیش گیرد که نزدیک به حوزه‌های دانشی و فناوری و نوآوری است.

فداکار با بیان اینکه نیاز شغلی نخبگان و فراهم کردن بستر شغلی یکی از پارامترهای مهم در راستای حفظ و جذب نخبگان در استان است، تصریح کرد: حرکت استان در راستای ایجاد شغل برای حل مسئله شغلی نخبگان یکی از گام‌های مهمی است که می‌توان در راستای حفاظت از سرمایه‌های انسانی در استان برداشت.

وی تاکید کرد: بسیاری از نخبگان یزدی که در دانشگاه‌های مطرح کشور در حال تحصیل هستند و یا قصد مهاجرت دارند عنوان کرده‌اند که در صورت فراهم شدن بستر شغلی در یزد به استان بازگردند و علاقه‌مند به زندگی در استان خود هستند.

این نخبه یزدی از تاثیر عوامل متعدد در حفاظت و جذب نخبگان خبر داد و گفت: امنیت، کیفیت آموزشی، شاخص‌های بهداشت و درمان و سلامت، شاخص اقلیم و طبیعت، شاخص اشتغال و مسکن و سایر موارد عواملی هستند که در مجموع در انتخاب یک نخبه برای زیست و زندگی توسط فرد نخبه موثر است.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها در کیفیت‌بخشی به فضای زندگی و فضای شهری نقش بسیار مهمی دارند و می‌توانند در نگهداشت نخبگان استان بسیار موثر عمل کنند.

فداکار با اشاره به تاثیر سطح دانشگاه‌ها در حفظ و جذب نخبگان در استان بیان کرد: ارتقاء سطح دانشگاه‌های استان و مطرح شدن آنها به صورت کشوری می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در حفظ و جذب نخبگان موثر واقع شود.

وی ادامه داد: تمام این شاخص‌ها می‌تواند در حفظ و جذب نخبگان توسط استان یزد تعیین‌کننده باشد و حرکت یزد به سوی اقتصاد دانش‌بنیان با حضور نخبگان قطعا رقم خواهد خورد.

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد بابیان اینکه حضور و تجمع نخبگان در یک منطقه باعث ایجاد یک کانون جوشش از اتفاقات رو به آینده می‌شود، تصریح کرد: فعالیت نخبگان در عرصه‌های مختلف منجر به رشد جامعه در زمینه‌های مختلف می‌شود و در این مسیر نباید از عامل مهم فرهنگ غافل شد؛ فرهنگ یک عامل تعیین‌کننده در جذب و طرد یک نخبه در یک منطقه است و در استان یزد نیز باید این عامل را در کنار سایر عوامل به صورت جدی‌تری بررسی کرد.

وی ادامه داد: حفاظت از سرمایه انسانی و امید‌آفرینی از اهمیت بسیاری برخوردار است و هرکسی خلاف این مهم عمل کند به هرنحوی، قطعا برخلاف مصلحت‌های نظام حرکت کرده است.

فداکار با اشاره به سختی‌های مهاجرت برای نخبگان تصریح کرد: زمانی که یک فرد تصمیم به مهاجرت می‌گیرد و از کشور می‌رود به معنای آن است که تکه‌ای از وجود خود، خانواده و کشور خود را از دست می‌دهد و این چالش بسیار سختی برای نخبگان خواهد بود.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از