حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
یادداشت:

انتخابات، انتخابی از جان و دل

انتخابات، انتخابی از جان و دل

«به یک شهید زنده برای کرسی رئیس جمهور آینده نیازمندیم» این جمله در دل خود این پیغام را داشت که معیارهای مردم برای انتخاب رئیس جمهور پس از شهادت ایشان بسیار سختگیرانه‌تر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، علی حیدری* در یادداشتی تحت عنوان « انتخابات، انتخابی از جان و دل» نوشت: انتخابات ریاست جمهوری از جمله مهم‌ترین عرصه‌های تعیین کننده سرنوشت هر کشوری است که این مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و خواهد بود.

انتخاب فردی که بتواند با کفایت و کارآمدی لازم کشور را در مسیر پیشرفت هدایت کند نه تنها می‌تواند حرکت کشور را در مسیر توسعه و آبادانی سرعت بخشد، بلکه تعیین‌کننده تثبیت جایگاه قدرت ایران در سطح منطقه و بین‌المللی است؛ این انتخاب می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سیاست‌های داخلی و خارجی، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع داشته باشد، که نمونه شاخص تاثیر یک انتخاب اصلح را می‌توان در نگاه جامعه بین‌المللی به ایران در دوران ریاست جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی و پس از شهادت ایشان مشاهده کرد.

یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب رئیس‌جمهور، ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی اوست؛ صداقت، پاکدامنی و تعهد به اصول اخلاقی از جمله ویژگی‌هایی هستند که یک رئیس‌جمهور باید دارا باشد. چنین فردی باید توانایی مقاومت در برابر فشارها و وسوسه‌های قدرت و فساد را دارا بوده و همواره منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهد.

دانش و تجربه نیز از دیگر شاخصه‌های ضروری یک رئیس جمهور کارآمد است، چرا که رئیس‌جمهور باید شناخت کاملی از مسائل مختلف کشور داشته و توانایی تحلیل و تصمیم‌گیری در شرایط مختلف را داشته باشد، تجربه مدیریتی و رهبری قوی، توانایی برقراری ارتباط موثر با مردم و دیگر نهادهای حکومتی و همچنین قدرت هدایت کشور در بحران‌ها از جمله ویژگی‌های مهمی است که مردم باید در انتخاب کاندید مورد نظر خود مدنظر قرار دهند.

شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان یک نمونه بارز از فردی که شاخصه‌های فردی و کارآمدی لازم برای ریاست جمهوری را داشت، می‌تواند الگوی مناسبی برای این موضوع باشد. او با سابقه‌ای طولانی و درخشان در دستگاه قضایی کشور و سپس به عنوان رئیس جمهور مردمی نشان داد که تعهد به عدالت و خدمت به مردم از اولویت‌های اصلی او بوده و در این مسیر طبق سخن مقام معظم رهبری، خستگی نمی‌شناخت.

در دوره خدمت خود به عنوان رئیس قوه قضاییه، شهید رئیسی با اجرای برنامه‌های گسترده در مبارزه با فساد و تقویت نظام قضایی، توانست اعتماد عمومی را به نظام قضایی افزایش دهد. او با تمرکز بر شفافیت و پاسخگویی، اقداماتی جدی برای برقراری عدالت اجتماعی انجام داد که نتایج مثبت آن همچنان قابل مشاهده است؛ شهید رئیسی همواره بر این باور بود که عدالت باید به گونه‌ای اجرا شود که همه افراد جامعه از حقوق برابر برخوردار باشند.

در مقام ریاست جمهوری شهید رئیسی تلاش‌های گسترده‌ای برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در منطقه و در سطح بین‌الملل انجام داد؛ او با اجرای پروژه‌های مختلف در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، توانست وضعیت زندگی مردم را بهبود بخشد و نشان داد که مدیریتی کارآمد و مؤثر می‌تواند تحولات مثبتی را به همراه داشته باشد. این تلاش‌ها و اقدامات، نشان‌دهنده توانایی بالای مدیریتی و دیدگاه بلندمدت او برای پیشرفت کشور بود.

با توجه به اهمیت فوق‌العاده انتخاب رئیس‌جمهور، انتخاب فردی با ویژگی‌های فردی برجسته و کارآمدی اثبات‌شده، امری ضروری است و تجربیات و دستاوردهای شهید رئیسی به عنوان یک الگوی مناسب، معیارهای انتخاب فرد اصلح را به خوبی نمایان می‌سازد؛ فردی که با تعهد به اصول اخلاقی، تجربه مدیریتی و توانایی رهبری قوی بتواند کشور را در مسیر پیشرفت و عدالت هدایت کند، شایسته اعتماد و انتخاب مردم خواهد بود.

انتخابات فرصتی است تا با بررسی دقیق سوابق و شاخصه‌های کاندیداها، بهترین گزینه را برای آینده کشور انتخاب کنیم، از این رو توجه به اهمیت انتخاب فرد اصلح و دقت در این انتخاب، وظیفه‌ای ملی و حیاتی برای همه ماست.

*علی حیدری_ کارشناس علوم سیاسی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از