حالت تاریک
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
یزدرسا گزارش می‌دهد؛

بررسی وضعیت مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور به استان یزد

بررسی وضعیت مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور به استان یزد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در طول دوران رئیس‌جمهوری خود، دو دوره به استان یزد سفر کرده که این سفرها با مصوبات و اعتباراتی برای استان یزد همراه بود.

به گزارش «یزدرسا»، سفر رئیس‌جمهور به استان‌ها مقوله‌ای است که در برخی دولت‌ها موردتوجه ویژه قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد، این سفرها فرصتی برای ارتباط‌گیری رئیس‌جمهور با مسئولان محلی و مردم استان و همچنین در جریان قرار گرفتن کابینه دولت از مسائل و مشکلات استان است.

سفر رئیس‌جمهور به استان‌ها فرصتی است تا عملکرد مقامات محلی را بررسی و پیگیری کند؛ این امر می‌تواند باعث ایجاد لازمه تغییرات و بهبودها در سطح استانی شود.

این سفرها می‌توانند علاوه بر اینکه منجر به جذب سرمایه‌گذاری، توسعه صنایع محلی و ایجاد فرصت‌های شغلی در استان‌ها شوند، به نیازهای محلی نیز پاسخ داده تا در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی مردم و توسعه مستقیم استان شود.

بررسی وضعیت مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور به استان یزد

محمود زارع رشکوئیه، مسئول پیگیری پروژه‌های سفر ریاست‌جمهور در استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: در دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان یزد که در سال ۱۴۰۰ رخ داد، تعداد ۱۵۰ مصوبه برای استان یزد رقم خورد.

 

وی ادامه داد: این مصوبات با اعتباری بالغ‌بر ۷ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بود که بر اساس برنامه زمان‌بندی سفر، تعهدات سازمان برنامه بودجه کشور تا این لحظه حدود ۹۵ درصد تحقق پیدا کرده است؛ این تعهدات به‌صورت نقدی به پروژه‌ها اختصاص‌یافته و بخش اعظمی از آن هم بر اساس سال مالی پرداخت و هزینه شده است.

 

مسئول پیگیری پروژه‌های سفر ریاست‌جمهور در استان یزد در رابطه با شاخص‌ترین پروژه‌هایی که در دور اول سفر رئیس‌جمهور تکمیل شده است، عنوان کرد: پروژه‌ها اغلب در حوزه‌های وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و... بوده است.

 

وی تکمیل و تجهیز هنرستان‌های تخصصی استان، تکمیل و بازسازی سه مدرسه، تجهیز سه دبیرستان دخترانه به‌منظور مهارت‌آموزی دختران را ازجمله مصوبات حوزه وزارت آموزش‌وپرورش در اولین دور سفر رئیسی به استان یزد عنوان کرد و افزود: این پروژه به‌طور کامل انجام و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ سایر پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان یزد در دست انجام هست که بعضاً مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

 

زارع رشکوئیه با اشاره به احیای قنوات استان یزد که از مصوبات حوزه جهاد کشاورزی بوده است، تصریح کرد: با تعهدات مالی سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت جهاد کشاورزی و با کمک ستاد فرمان حضرت امام (ره)، بیش از ۵۰۰ قنات در سطح استان با مشارکت مردم احیا، مرمت و لایروبی شد؛ این مهم، با پرداخت ۱۰۰ درصد وجوهات تعهد شده، اتفاق مبارکی برای بهره‌برداران حوزه کشاورزی محسوب می‌شود.

 

وی خرید چهار دستگاه تانکر آب‌رسانی برای عشایر در مناطقی از شهرستان‌های ابرکوه، مروست و خاتم را از دیگر مصوبه‌های به سرانجام رسیده عنوان کرد و افزود: این تانکرها به عشایر اختصاص داده شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

مسئول پیگیری پروژه‌های سفر ریاست‌جمهور در استان یزد عنوان کرد: به تعدادی از پروژه‌های حوزه وزارت کشاورزی اعتباراتی بر اساس زمان‌بندی اختصاص یافته است که این پروژه‌ها تقریباً مراحل پایانی را طی می‌کنند.

 

زارع رشکوئیه گفت: در حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه‌وبودجه و تعهد تأمین اعتبار مصوبه بخش پیوند مغز و استخوان را داشت که اعتبار این پروژه نیز ۱۰۰ درصد اختصاص پیدا کرده است.

 

وی افزود: در دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان یزد برای تکمیل و تجهیز هفت بیمارستان از جمله بیمارستان‌های اشکذر، بافق، بحران، مهریز، تفت و ابرکوه در سطح استان اعتبار بسیار خوب و قابل‌توجهی به استان اختصاص پیدا کرد. این اعتبار ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرد. در حال حاضر بیمارستان‌های مهریز، اشکذر و بحران تکمیل شده و سایر بیمارستان‌ها در مراحل پایانی قرار دارند.

 

مسئول پیگیری پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور در استان یزد، بیمارستان بحران استان یزد را الگوی بیمارستانی برای شرایط اضطرار و بحرانی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: پروژه هم تکمیل، افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


زارع رشکوئیه اضافه کرد: انجام فاز یک بیمارستان فوق تخصصی سرطان یزد از دیگر مصوباتی است که عملیات اجرایی این بیمارستان آغاز، فاز اول آن تکمیل شده و فاز دو آن در حال اجرا است.

 

وی تهیه سامانه انتقال خون سیار را از دیگر مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور عنوان کرد و از تکمیل ۱۰۰ درصدی این پروژه خبر داد.

 

زارع رشکوئیه با اشاره به مصوبات حوزه وزارت راه و شهرسازی در دور اول سفر عنوان کرد: تکمیل ۴۰ کیلومتر راه اردکان – چوپانان یکی از پروژه‌های شاخص این حوزه بود که فاز اول آن به طول ۴۰ کیلومتر انجام شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: تکمیل راه اسفند آباد - صفاشهر از دیگر پروژه‌های شاخص حوزه راه و شهرسازی بود که این پروژه سال‌ها به خاطر عدم تأمین اعتبار معطل مانده بود؛ اما نهایتاً در سفر رئیس‌جمهور به یزد به میزان ۳۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده و سرانجام تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

 

زارع رشکوئیه تصریح کرد: تأمین زمین توسط وزارت راه و شهرسازی و اعطای تسهیلات موردنیاز توسط بانک‌های عامل برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و یک هزار و ۵۰۰ واحد روستایی از دیگر مصوبات دور اول سفر رئیسی به یزد بود که این پروژه توسط وزارت مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن و شهرسازی انجام شده است.

 

وی افزود: در مصوبات اول سفر رئیس‌جمهور اعتبارات لازم برای تکمیل کارخانه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص داده شده بود که این اعتبارات نیز جذب شده‌اند. یکی دیگر از کارهای خوبی که در راستای دور اول سفر رئیس‌جمهور در حوزه علم و فناوری انجام شد، تکمیل فاز اول کارخانه نوآوری استان و بهره‌برداری این کارخانه توسط فعالان حوزه علم و دانش، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است.

 

مسئول پیگیری مصوبات سفر ریاست‌جمهور در استان یزد در خصوص وضعیت پروژه‌های وزارت نیرو در استان یزد تصریح کرد: علاوه بر ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، تکمیل پروژه‌های مخازن آب شرب شهری، مخازن آب مرور میبد و سنگاوی اردکان، تکمیل مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی شهر یزد از جمله موارد است که به‌طور کامل اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. عملیات اجرایی تأسیسات فاضلاب ندوشن و فاضلاب روستای آسفیج از دیگر پروژه‌هایی است که مراحل انتهایی آن طی می‌شود.

 

زارع رشکوئیه تکمیل استخر کارگران اردکان، سالن ورزشی کارگران یک یزد، سالن ورزشی کارگران ابرکوه را از جمله مصوبات سفر رئیس‌جمهور در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد و افزود: در حال حاضر پروژه‌های تکمیل شده به بهره‌برداری رسیده است.


وی گفت: مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران یزد از دیگر پروژه‌هایی بود که در قالب مصوبه سفر رئیس‌جمهور مورداستفاده و بهره‌برداری رسید.

 

مسئول پیگیری مصوبات سفر ریاست‌جمهور در استان یزد با بیان اینکه بخشی از اعتبارات پروژه‌های ورزشی از محل اعتبارات تعهد شده مسئولیت اجتماعی وزارت نفت و بخشی از سوی وزارت ورزش تأمین شده است، تصریح کرد: تکمیل ۲۰ زمین چمن مصنوعی در روستاهای استان و تکمیل سالن دو آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محل کمربندی یزد از جمله پروژه‌هایی است که به پایان رسیده و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد. سایر پروژه‌ها نیز در حال انجام هست.

 

وی تکمیل ساختمان کلانتری اشکذر و ساختمان پلیس راهور یزد را از جمله مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان اعلام کرد و افزود: این پروژه‌ها تکمیل شده و در حال بهره‌برداری است.


زارع رشکوئیه با بیان اینکه حدود ۱۲ میلیارد تومان در دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان یزد به حوزه زیست‌محیطی اختصاص یافت، عنوان کرد: بنا به انتظاراتی که از سوی مردم مطرح شده بود، این اعتبار در راستای خرید و نصب سیستم‌های پایش آلودگی هوا صرف شد.

 

بررسی وضعیت مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور به استان یزد

 تحقق ۹۵ درصدی مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان یزد
مهران فاطمی، استاندار یزد با بیان اینکه عزم جدی دولت و استان تحقق و اجرای مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور در طول عمر دولت سیزدهم است، گفت: تلاش خواهیم کرد تا با جذب منابع بیشتر شاهد تسریع در تکمیل، افتتاح و بهره‌مندی مردم از ثمرات این پروژه‌ها باشیم.


سفرهای استانی رئیس‌جمهور را یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم دانست و اظهار کرد: رئیس‌جمهور در همان سال اول آغاز به کار دولت سیزدهم به همه استان‌ها سفر کرد و دور دوم سفرها نیز در حال انجام است.

 

وی با اشاره به ۱۵۰ مصوبه دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان با حجم ریالی ۷ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان، گفت: تعهدات سازمان برنامه‌وبودجه کشور نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۹۵ درصد تعهدات اجرایی شده است.

 

فاطمی در ادامه به ۹۸ مصوبه دور دوم رئیس‌جمهور به استان با حجم ریالی ۴ هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان اشاره و عنوان کرد: مصوبات این سفر نیز در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه جنس مصوبات سفر دوم رئیس‌جمهور به استان بیشتر مجوزی بوده است، گفت: برای مثال به مجموعه ورزش و جوانان این اختیار داده شد تا پنج هکتار از اراضی در اختیار خود به ارزش هزار میلیارد تومان را در قالب طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی فروخته و در حوزه‌های زیرساختی هزینه کند.

استاندار یزد در همین راستا ادامه داد: همچنین در این سفر، مجوز تأمین چند هزار میلیارد تومان منابع جهت تکمیل و افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه آموزش‌وپرورش از محل مولدسازی اموال مازاد دولتی صادر شده است.

 

فاطمی به انعقاد ۲۱ تفاهم‌نامه اقتصادی به ارزش ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان اشاره و عنوان کرد: در این رابطه مجموعه‌های سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند تا در حوزه‌های مختلف در استان سرمایه‌گذاری کنند.

 

 

وی با اشاره به برگزاری مستمر جلسات پیگیری مصوبات سفرهای استانی دولت سیزدهم، تصریح کرد: چندین دستگاه اجرایی تک‌تک مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور و مصوبات سفرهای شهرستانی مجموعه استان را به‌صورت دقیق مورد پیگیری قرار دادند.

 

استاندار یزد در پایان با تأکید بر اینکه عزم جدی دولت و استان تحقق و اجرای مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور در طول عمر دولت سیزدهم است، گفت: تاکنون اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده؛ اما تلاش خواهیم کرد تا با جذب منابع بیشتر شاهد تسریع در تکمیل، افتتاح و بهره‌مندی مردم از ثمرات این پروژه‌ها باشیم.

بررسی وضعیت مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور به استان یزد

مجید دهقانی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» اظهار کرد: اعتبارات اختصاص داده شده به مصوبات سفر رئیس‌جمهور به یزد  از محل تعهدات سازمان برنامه‌وبودجه کشور طی ۲ مرحله به‌صورت نقدی و اسناد خزانه به استان تخصیص داده شده است.

 

دهقانی‌زاده با اشاره به اینکه مصوب اعتبارات سفر دور اول رئیس‌جمهور به استان از محل سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبلغ ۳هزار و یک میلیارد تومان بوده است، گفت: این اعتبار طی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ به استان ابلاغ شده است.

 

اختصاص بیشترین اعتبار پرداختی سفر به پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی

 

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد گفت: بیشترین اعتبار پرداختی مصوبات سفر از محل سازمان به پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در استان تخصیص داده شده است.

 

دهقانی‌زاده افزود: راه‌اندازی راه‌آهن یزد- اقلید و احداث راه‌آهن بافق- زرین شهر، بیشترین سهم را در اعتبارات ابلاغی از این محل به خود اختصاص داده‌اند.

 

وی اضافه کرد: پس‌ازاین بیشترین اعتبار پرداختی مختص به پروژه‌های وزارت نیرو شامل تکمیل پروژه رینگ آب شهری و بهداشت و درمان شامل تکمیل بیمارستان‌های بافق، مهریز، اردکان، اشکذر، بحران، تفت و ابرکوه بوده است.

بررسی وضعیت مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور به استان یزد

با نگاهی به حجم مصوبات و  پروژه‌هایی که در سفر رئیسی به استان یزد رقم خورده و پیشرفتی که حاصل‌شده، در می‌یابیم، حقیقتاً دولت مردمی بر سر کار آمده است؛ اینکه در کمتر از دو سال پروژه‌های مصوب دور اول سفر ریاست جمهوری پیشرفت ۹۵ درصدی داشته باشد و از سویی در کمتر از یک‌سال ۳۷ درصد اعتبارات مصوبات دور دوم سفر رئیسی هم تخصیص یافته است که این مهم برای اولین بار در دوران مختلف محقق شده است. 

امید که استان دارالعباده یزد در تمام دوران روند آبادانی، پیشرفت و توسعه را طی کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از