حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یزدرسا گزارش می‌دهد؛

کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم از دید نمایندگان یزدی‌ها

کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم از دید نمایندگان یزدی‌ها

چهار نماینده مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی کابینه رئیس جمهور منتخب را بررسی کرده و نظر خود را نسبت به کلیت این کابینه اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، کابینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.  
 
این اقدام به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند تشکیل دولت جدید، به مجلس اجازه می‌دهد تا اعضای پیشنهادی کابینه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد که هدف از این بررسی‌ها، اطمینان از این است که افراد معرفی شده، صلاحیت لازم برای تصدی پست‌های وزارتی را دارند و می‌توانند در راستای برنامه‌های دولت جدید و در رأس آن اهداف انقلاب اسلامی، به شکلی مؤثر عمل کنند. 

کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم از دید نمایندگان یزدی‌ها

*نماینده مردم یزد: کابینه پیشنهادی در سطح متوسطی قرار دارد

محمدصالح جوکار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به اینکه کابینه پیشنهادی رئیس جمهور منتخب به صورت کلی در سطح متوسطی قرار دارد، اظهار کرد: برخی از گزینه‌های پیشنهادی رئیس جمهور منتخب مردم ایران از حیث کارکردی و عملکرد، داشتن تجریه و کارآمدی در سطح خوب و قابل قبولی قرار دارند و برخی از گزینه‌ها نیز ضعیف‌تر هستند.

وی افزود: در مجموع آنچه که از موافقان و مخالفان وزاری پیشنهادی، برخی از وزرا دارای موافقان و برخی دارای مخالفان زیادی هستند که این بیانگر قوت و ضعف در کابینه پیشنهادی است.

نماینده مردم زارچ، اشکذر و یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزاری پیشنهادی مورد ارزیابی نمایندگان مجلس قرار خواهند گرفت، ادامه داد: در حوزه عملکری برخی از وزرای پیشنهادی نسبت به برخی از وظایف ناآشنا بوده و یا از حیث شخصیتی دیدگاه شناخته‌شده‌ای نسبت به آن‌ها در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی گفت: از حیث سیاسی نیز برخی از وزرای پیشنهادی از نظر ویژگی‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است، دارای ضعف‌هایی هستند و در روز رأی‌گیری نیز این موارد قطعاً در کنار سوابق و عملکرد آن‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

جوکار با اشاره به اینکه دو نفر از سوی موافقان و دو نفر از سوی مخالفان وزیر پیشنهادی به صورت قرعه‌کشی اظهار نظر می‌کنند، ادامه داد: آنچه که رئیس جمهور در ابتدای معرفی وزرای پیشنهادی مدنظر داشتند بحث کابینه با شعار وفاق ملی بود و دراین کابینه نیز افراد با دیدگاه‌های متفاوتی دیده می‌شود، اما نگاه مجلس به وزرای پیشنهادی عملکرد و سوابق آنان بوده و این موارد را ملاک عمل قرار خواهند داد. 

کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم از دید نمایندگان یزدی‌ها

دیگر نماینده استان یزد که در زمان انتخابات ریاست جمهوری یکی از اعضای ستاد جلیلی بود و به نوعی مخالف پزشکیان بود سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد است که در زمان بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس، حتی در زمینه موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی صحبت کرد.

*نماینده مردم تفت و میبد: نگاه مجلس به کابینه معرفی شده مثبت است

سیدجلیل میرمحمدی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به اینکه رئیس جمهور منتخب با دو وعده پا به عرصه انتخابات گذاشت، اظهار کرد: اولین وعده ایشان در پیش گرفتن برنامه توسعه و پیشرفت هفتم و اسناد بالادستی ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری و در وهله دوم معرفی دولت وفاق ملی بود.

وی افزود: با نگاه منصفانه متوجه می‌شویم که بخش قابل توجهی از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور منتخب از تمام گروه‌ها و جناح‌ها است و قول خود را عملیاتی کرد.

نماینده مردم تفت و میبد با بیان اینکه نمایندگان مجلس با عمده وزرای پیشنهادی موافق بودند، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با توجه به بحث کارآمدی، مباحث فنی و تخصصی و مباحث سیاسی نسبت به برخی از وزرای پیشنهادی اشکالاتی دارد.

وی ادامه داد: در مجموع و به صورت کلی مجلس شورای اسلامی نگاه مثبتی به کابینه معرفی شده دارد و بخش قابل توجهی از این افراد، افراد معتقد به نظام و انقلاب هستند. 
 
 
میرمحمدی با اشاره به ادامه داشتن روند بررسی وزرای پیشنهادی گفت: در هفته گذشته تمام وزاری پیشنهادی در تمام کمیسیون‌ها حضور یافته و برنامه‌های خود را مطرح کردند.

وی افزود: اعضای کمیسیون‌ها با توجه به انطباق برنامه‌های وزرای پیشنهادی با برنامه هفتم و اسناد بالادستی، این افراد را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت رأی خود را نسبت به کابینه رئیس جمهور اعلام خواهند کرد.

با توجه به شرایط روی کار آمدن دولت چهاردهم و اهمیت آغاز به کار دولت به صورت هرچه سریع‌تر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه سختی را بردوش دارند و نگاه همه مردم ایران به رأی نمایندگانشان در بهارستان است. 

کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم از دید نمایندگان یزدی‌ها

*نماینده مردم اردکان یک روز مخالف کابینه و روز دیگر موافق!

مصطفی پوردهقان در دوبازه زمانی مختلف دو صحبت کاملاً مخالف یکدیگر در زمینه کابینه داشته است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه با صدا و سیما با اشاره به اینکه کابینه پیشنهادی بر اساس وعده‌های داده شده تشکیل نشده است، اظهار کرد: از نظر من کابینه پیشنهادی، کابینه خوب و مطابق با وعده‌های رئیس جمهور منتخب به مردم نبوده است، این دولت یک دولت سهامی است و هرکسی یک سهمی را گرفته است.

وی افزود: قرار نیست هنوز کشور را افراد دهه۳۰ و ۴۰ بگردانند، بگذارید این افراد بروند کنار و لااقل افراد دهه ۵۰ و ۶۰ وارد شوند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید وارد جناح بندی‌های سیاسی شد.

نماینده مردم اردکان اما در مجلس شورای اسلامی و به فاصله این موضع‌گیری تند در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم صحبت و گفته است: آقای پزشکیان شعار تشکیل دولت وفاق ملی را سرداد و خیلی‌ها معتقد بودند این اتفاق رخ نمی‌دهد اما ایشان لباس عمل بر این شعار پوشاند.

وی با دفاع از وزرای پیشنهادی اعلام کرد: در رأس کابینه دولت، آقای عارف شخصیت علمی و دانشمند با تجربه حضور پیدا کرده است و در رأس کابینه اقتصادی دولت یک دانشمند اقتصادی به نام طیبی‌نیا حضور دارد.

کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم از دید نمایندگان یزدی‌ها

*نماینده مردم بافق: استفاده از سلایق مختلف سیاسی نقطه قوت دولت چهاردهم است

محمدرضا صباغیان نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به اینکه رئیس جمهور منتخب تفاوت‌های بارزی با رئیس‌جمهورهای ادوار گذشته کشور دارد، اظهار کرد: گفتمان ساده و روان، شفافیت، تأکید بر برنامه هفتم توسعه، اجرای حق و عدالت و وحدت و همگرایی از جمله ویژگی‌های بارز رئیس‌جمهور منتخب است.

وی افزود: وحدت و همگرایی از جمله مواردی است که در انتخاب وزیران دولت چهاردهم به صورت عملی نشان داده شد.

نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پس از انقلاب اسلامی تا این اندازه سابقه نداشته است که فردی از حزب و گروهی پیروز شود و پس از آن براساس شعارهایی که می‌داد، وحدت و همدلی، از جناح‌های مخالف و رقبای خود وزیر انتخاب کند.

وی ادامه داد: شورای راهبردی این وزرا را انتخاب کردند و انتخاب دولت نیز باعث ناراحتی برای برخی از نزدیکان رئیس جمهور منتخب شد؛ بنابراین استفاده از سلایق مختلف سیاسی نقطه قوت دولت چهاردهم است.

صباغیان گفت: اگر برنامه توسعه هفتم ملاک عمل باشد، هر فرد و دستگاهی که در مسند است باید برنامه و برش‌های آن را اجرایی کند و این مورد است که سبب بروز اختلاف در این کابینه نخواهد شد.

چهار نماینده مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی بیانات متفاوتی نسبت به کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم داشتند؛ حال باید دید این کابینه رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی خواهد گرفت یا اینکه رئیس جمهور باید وزرای دیگری را برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس پیشنهاد دهد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از