حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
ترافیک یزد معضلی عذاب‌آور؛

تحصیل ۱۲هزار دانش‌آموز تنها در مسیر یک کیلومتری

تحصیل ۱۲هزار دانش‌آموز تنها در مسیر یک کیلومتری

نبود عدالت آموزشی در سطح شهر یزد باعث شده تا اقبال والدین به سوی مدرسه‌ای خاص گرایش پیدا کند و همین موضوع باعث افزایش ترافیک در سطح شهر یزد شده است.

به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، زمانی که بوی ماه مهر به مشام می‌رسد تصویر و خاطره لحظات خوش دوران مدرسه یادآور می‌شود، اما سالها است که با فرارسیدن ماه مهر تصویری از ترافیک‌های سنگین و قفل‌شدگی مسیر در خاطرات والدین و دانش‌آموزان زنده می‌شود.

معضل ترافیک شهر یزد در طول سال تحصیلی به‌گونه‌ای است که کارمندان و دانش‌آموزان برای فرار از آن ترجیح می‌دهند که نیم ساعت بیشتر در محل کار و مدرسه معطل بمانند تا اینکه بخواهند در ترافیک سرسام‌آور به سمت خانه حرکت کنند.

*حضور یک سوم جمعیت یزد در بازه زمانی نیم ساعته در معابر سطح شهر

حمید دهقان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه ترافیک در شهر یزد دلایل متعدد و مشخصی دارد، اظهار کرد: اگر نزدیک به ۱۶۵ هزار دانش‌آموز و در کنار آن معلمان، والدین و سرویس‌های مدارس را در نظر بگیریم، تقریبا جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار نفر در سال جاری از ساعت ۷ و ۱۵ دقیقه صبح تا ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح از معابر شهر یزد استفاده می‌کنند که این میزان بیانگر این است که معادل یک سوم جمعیت ۶۰۰ هزار نفره یزد در یک زمان ۱۵ دقیقه‌ای به سطح شهر می‌آیند و این اتفاق منجر به بروز ترافیک در سطح شهر می‌شود.

رئیس واحد ترافیک شهرداری یزد با اشاره به دلیل اصلاحات هندسی در یزد افزود: اگر این اصلاحات هندسی در سطح شهر انجام نمی‌شد ما شاهد بروز ترافیک همراه با قفل‌شدگی و اشباع معابر یزد بودیم، اما امروزه در برخی از معابر سطح شهر ترافیک سنگینی که وجود دارد یک ترافیک روان است.

وی ادامه داد: اصلاحات هندسی به عنوان راهکار نهایی و شاه‌کلید حل مشکلات ترافیکی در یزد نیست، بلکه تنها مُسکنی است که مدیریت شهری بتواند در این مدت زمان در زمینه طرح‌های کلان به نتیجه بهتری دست پیدا کند.

دهقان با اشاره به کارشکنی برخی از دستگاه‌های دولتی در یزد عنوان کرد: اصلی‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر یزد به دلیل کارشکنی برخی از دستگاه‌ها همچنان انجام نشده و این خود باعث تاخیر در به ثمر رسیدن برخی از برنامه‌های مدیریت شهری شده است.

وی تصریح کرد: راهکار را در اصلاح هندسی نباید جستجو کرد، زیرا این اصلاحات تنها شرایط را برای مدتی بهبود می‌دهند.

*صدور سالانه 4 هزار گواهینامه رانندگی در یزد

رئیس واحد ترافیک شهرداری یزد با بیان اینکه شبکه معابر شهر یزد تاب و تحمل این تعداد خودرو را در یک بازه زمانی کوتاه ندارد، اظهار کرد: متاسفانه روزانه خودروهای تک سرنشین در حال افزایش هستند و تقریبا در هر سال چهار هزار گواهینامه جدید صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: روند افزایش خودروهای تک سرنشین در شبکه معابر یزد بسیار نگران کننده شده و از طرف دیگر اقبال مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است.

دهقان با اشاره به افزایش خودروهای تک‌سرنشین در یزد گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد و در سال‌های متمادی آنطور که باید و شاید به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی توجه نشده بود که در راستای حل این مشکل در سال جاری اقدامات خوبی انجام شد.

وی تصریح کرد: شهر یزد باید یک سامانه مدون حمل و نقل عمومی و قابل برنامه‌ریزی داشته باشد تا بتواند با ارائه خدمات مناسب اقبال مردم را برای استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش دهد.

*عدم وجود عدالت آموزشی در سطح شهر یزد عامل ایجاد ترافیک شهری است/ تحصیل ۱۲ هزار دانش‌آموز تنها در مسیر یک کیلومتری

رئیس واحد ترافیک شهرداری یزد  تجمیع مدارس را از دیگر دلایل افزایش ترافیک در برخی از معابر شهر دانست و گفت: از همه مهمتر متاسفانه مدیریت کاربری‌های غلط و تجمیع مدارس در یک فاصله کوتاه است که این خود باعث افزایش ترافیک در این مناطق می‌شود، به عنوان مثال تنها ۱۲ هزار دانش آموز در حد فاصل چهارراه ریاضی و چهارراه جانباز تحصیل می‌کنند که این خود باعث افزایش ترافیک در این فواصل می‌شود.

 وی ادامه داد: اگر فضای آموزشی در کل سطح شهر یزد عادلانه بود و خانواده‌ها مجبور به انتخاب مدارس دیگر در خارج از محدوده زندگی خود نمی‌شدند، امروز شاهد این مشکلات ترافیکی نبودیم.

دهقان در پایان عنوان کرد: اصلاحاتی که در سطح شهر انجام می‌شود تماما بر اساس طرح‌های مهم‌تر مانند جامعه شهر یزد، طرح تفصیلی شهر یزد و ... با یک چشم انداز ۲۰ ساله است که در این راستا کاربری‌ها، معابر، معابر جدید و تمام فعل و انفعالات دیگر در سطح شهر یزد مشخص شده تا تغییرات لازم بر اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله انجام ‌گیرد.

*اینبار مدارس برای کنترل ترافیک به میدان آمدند

برخی از مدارس برای کنترل ترافیک در اطراف مدرسه دست به اقدامی جالب زدند و با نوبت‌بندی ساعتی شرایطی را به وجود آوردند که بار ترافیکی در اطراف مدرسه را بسیار کاهش داده است.

علیرغم این ابتکار باز هم عدم رعایت عدالت آموزشی در سطح شهر یزد و تجمیع مدارس در یک نقطه، باعث شده تا عمده ترافیک شهر یزد را در سال تحصیلی شاهد باشیم.

اگر عدالت آموزشی در سطح شهر به‌گونه‌ای برقرار بود که اقبال والدین به سمت مدرسه‌ای خاص و به دور از محل سکونت آنها نرود، شاید دیگر شاهد این ترافیک گسترده در نقاط مشخصی از شهر یزد نبودیم.

 انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از