حالت تاریک
جمعه, 27 مهر 1403
دستاورد مهم برای ایران؛

تداوم روحیه «خودباوری» دفاع مقدس رمز پیشرفت کشور

تداوم روحیه «خودباوری» دفاع مقدس رمز پیشرفت کشور

دو طرز تفکر «خودباوری» و «خودتحقیری» وجود دارد که هرگاه ملت ایران تفکر «خودباوری» را تقویت کرد، به پیشرفت رسید.

به گزارش یزدرسا؛ در دوران پیش از انقلاب ملت ایران و حاکمان اعتقادی بر «خودباوری» نداشته و به‌واسطه این ضعف بزرگ کشور را بیش‌ازپیش به عقب رانده تا جایی که فرهنگ کهن ایرانی اسلامی را نادیده گرفته و با کوچک‌ترین ناملایماتی از سوی بیگانگان خود را باخته و امتیازی به آن‌ها داده‌اند؛ به باد دادن خاک میهن، بها دادن‌های مختلفی چون استخراج نفت و ... از جمله این عدم «خودباوری» است.

اما با پیروز شدن نهضت انقلاب اسلامی، ملت ایران بار دیگر به فرهنگ کهن و اصیل ایرانی اسلامی خود بازگشتند. حضرت امام خمینی (ره) همواره حکومت را برای مردم، با مردم و در خدمت مردم می‌خواستند و تأکید فراوان بر استقلال و خودباوری داشتند. چراکه بر این اعتقاد بودند مهم‌ترین عامل مؤثر در جهت قطع ایادی شرق و غرب و دست‌یابی به حاکمیت و استقلال چیزی جز «خودباوری» نیست.

دوران دفاع مقدس نمود بارز پیشرفت و پیروزی در سایه «خودباوری» بود؛ در آن دوران ایران در شرایطی قرار داشت که با بیش از ۳۸ کشور به‌طور غیرمستقیم به مبارزه برخاست و اجازه نداد یک وجب از خاک کشور توسط دشمن غصب شود. اگر فقط همین دستاورد را در نظر بگیریم به‌خوبی متوجه ارزش خودباور بودن ملت ایران و نقش آن در پیشرفت می‌شویم.

آیت‌الله سیدناصر محمدی، امام‌جمعه موقت یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یزدرسا اظهار کرد: در حال حاضر دو طرز تفکر در کشور داریم؛ یکی طرز تفکر «اعتمادبه‌نفس»، «خودباوری» و اعتقاد به شعار «ما می‌توانیم» و دیگری طرز تفکر «ما نمی‌توانیم»، خودتحقیری، دشمن را بزرگ پنداری، تن دادن به خواسته دشمن.

وی گفت: تا زمانی که دیدگاه «خودباوری» و اعتقاد به شعار «ما می‌توانیم» را داشته باشیم، می‌توانیم در عرصه‌های مختلف بدرخشیم.

محمدی ادامه داد: امروزه در بسیاری از عرصه‌ها جوانان ایرانی درخشیده‌اند؛ نخبگان دستاوردهایی را دارند که در خیلی از مواقع جزو برترین‌ها در سطح جهان هستند؛ این‌ها نتیجه خودباوری و تکیه بر توان داخلی است.

امام‌جمعه موقت یزد اظهار کرد: در ماجرای کرونا دیدیم؛ هرچند همان اوایلی که کرونا به وجود آمده بود، دشمنان رجزخوانی می‌کردند و تلاش داشتند آنچه در دوران سال‌های بعد از انقلاب اتفاق نیفتاده و نتوانسته‌اند؛ در سایه کرونا ایرانی‌ها را تسلیم کنند.

وی افزود: این بنا را داشتند که واکسن به ایرانی‌ها ندهند تا ایرانی‌ها به خواسته‌های آن‌ها تن در دهند؛ همان موقع هم بود که بعضی از خودتحقیرها و کسانی که غرب‌زده بودند، تلاش می‌کردند تا کشور تسلیم غرب شود و یا بعضی‌ها به سفارت‌های خارجی صف کشیده بودند؛ ولی دیدیم که جوانان ایرانی به‌سرعت بهترین واکسن‌ها را ساختند.

محمدی ادامه داد: ایران حتی صادرکننده واکسن شد و واکسن‌هایی با ایجاد کمترین عوارض در بدن اشخاص را تولید کرد درحالی‌که خیلی از کشورها مثل آمریکا و اروپا تا مدت‌ها بعد تلفات بالای هزار نفر را داشتند؛ ولی در آن شرایط غرب‌زده‌ها دیگر دم بر نمی‌آوردند و هیچ تحسین، تمکین و تشویقی نسبت به این روحیه «خودباوری» جوانان ایرانی نمی‌کردند؛ همان‌هایی که قبل از تسلیم در برابر اجنبی را می‌خواستند، در آن موقع سکوت اختیار کردند.

امروزه سازندگی و پیشرفت کشور در گرو تداوم همان روحیه «خودباوری» است که در دوران دفاع مقدس داشتیم. تا زمانی که این روحیه در کشور جاری و ساری باشد؛ یعنی مدیران کشور جهادی باشند، هرکسی در کار خود جدی و پیگیر باشد، مسئولان ما فداکاری و از خود گذشتگی را سرلوحه کار خود قرار داده و به توانایی‌ها و امکانات داخلی تکیه داشته باشند و چشم امیدشان به بیگانگان نباشد، می‌توانیم رشد و توسعه روزافزون را در کشور شاهد باشیم و در یک کلام پایبندی به اصالت و هویت ایرانی با فرهنگ استقامت اسلامی می‌تواند ایران را به پیشرفته‌ترین کشور دنیا تبدیل کند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از