حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403

تفاوت چشمگیر آب‌رسانی یزد قبل‌ و بعد انقلاب

تفاوت چشمگیر آب‌رسانی یزد قبل‌ و بعد انقلاب

انقلاب اسلامی مسیر بالندگی و پیشرفت ملت ایران را هموار کرد و باعث شد تا کشورمان در عرصه‌های مختلف رشد چشمگیری داشته باشیم.

به گزارش «یزدرسا»، در ابتدا ایرانیان مانند سایر نقاط جهان آب شرب خود را از قنات‌ها و چاه‌ها و آب‌انبارها و چشمه‌ها و نهرها و جویبارها تأمین می‌کردند. در دهه ۳۰، ۴۰ و ۵۰ شمسی آب از طریق فشاری تأمین می‌شد. فشاری‌ها که در واقع اجداد شیرهای آب امروزی بودند یک دستگیره یا یک دکمه فلزی بزرگ داشتند که باید فشار داده می‌شد تا آب بیرون بیاید و به همین‌دلیل به «فشاری» مشهور شدند؛ و بعد سروکله لوله‌کشی در شهرها پدید آمد. در حال حاضر میزان لوله‌کشی در شهرها به ۱۰۰ درصد رسیده و بیش از ۸۰ درصد روستاها نیز به آب سالم و پایدار دسترسی دارند. برای مقایسه بدانیم که بنا به آمارهای جهانی میزان متوسط دسترسی جامعه شهری در دنیا به آب لوله‌کشی حدود ۸۵ درصد و دسترسی جامعه روستایی حدود ۹۴ درصد است.

وقتی میزان دسترسی عمومی مردم در روستاها و شهرهای ایران به آب آشامیدنی سالم در زمان انقلاب اسلامی و حکومت پهلوی را مقایسه می‌کنیم، به ترتیب به اعداد ۹۴ درصد و ۵۱ درصد می‌رسیم.

این نشان‌دهنده این است که انقلاب اسلامی الگو و الهام‌بخش تمام آزادگان جهان بوده است و برکات فراوانی برای کشور در حوزه‌های مختلف اعم از علم، فناوری، اقتصاد، فرهنگ و... داشته است. اگر وضعیت امروز را با قبل از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، از سال ۵۷ تاکنون درحالی‌که جمعیت کشور چیزی حدود ۲.۳ برابر شده است، اما متوسط پیشرفت تأسیسات آب و برق نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی بیش از ۲۳ برابر و نسبت به میزان رشد جمعیت کشور نیز بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است.

این پیشرفت چشمگیر در سطح کشور شامل حال استان یزد نیز است. اقدامات مؤثری در رابطه با آب‌رسانی صورت گرفته است.

تفاوت چشمگیر آب‌رسانی یزد قبل‌ و بعد انقلاب

جلال علمدار، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» در رابطه با اهم دستاوردهای ۴۵ ساله انقلاب اسلامی در استان یزد در حوزه آب‌رسانی، اظهار کرد: اجرای خط آب‌رسان پدافندی تأمین آب شرب استان از خط خلیج‌فارس یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که اجرا شده؛ با اجرای ۳۰ کیلومتر خط انتقال با لوله‌ای به قطر ۱۲۰۰ میلی‌متر، امکان تأمین بخشی از کمبود آب هفت شهر در پیک مصرف و همچنین تأمین پدافندی آب شرب در مواقع قطع آب انتقالی فراهم شده است.

 

وی تأمین یک هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب شهر یزد از طریق مجموعه چاه‌های یزدگرد را یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آب‌رسانی در استان یزد عنوان کرد و افزود: حفر و تجهیز تعداد ۵۴ حلقه چاه، احداث شبکه و خطوط انتقال به طول ۲۸ کیلومتر، ساخت مخازن با حجم ذخیره آب ۱۵ هزار مترمکعب، با دبی ایستگاه پمپاژ و دبی کل تأمین آب یک هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از مشخصات این پروژه است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی امروز بیش از ۵۵۰ هزار مشترک در استان یزد از آب شرب و بهداشتی بهره می‌برند؛ حجم کل مخازن احداث‌شده در این راستا ۴۲۰ هزار و ۸۹۷ متر مکتب و طول شبکه توزیع و خطوط انتقال ۱۲ هزار و ۴۵۸ کیلومتر است.

 

علمدار به طرح بزرگ اجرای رینگ آب شهر یزد اشاره کرد و افزود: این طرح شامل احداث ۱۷۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب، ۱۶۵ کیلومتر خطوط آب‌رسان، دو باب ایستگاه پمپاژ، سیستم گندزدایی، سیستم تله‌متری با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان است.

 

تفاوت چشمگیر آب‌رسانی یزد قبل‌ و بعد انقلاب

 احمد باقری‌پور، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» در رابطه با جهاد آب‌رسانی به روستاهای استان یزد اظهار کرد: پروژه جهاد آب‌رسانی از دی‌ماه ۱۴۰۰ شروع شده است.

 

وی با بیان اینکه مبلغ قرارداد پروژه جهاد آب‌رسانی نزدیک به ۱۳۱ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: تأمین آب پایدار و بهداشتی برای روستاهای موردنظر از اهداف این طرح است.

 

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان یزد تصریح کرد: در این طرح ۵۸ روستا با ۱۳ هزار و ۵۰۱ خانوار و ۴۵ هزار و ۱۵ نفر از آب شرب سالم بهره‌مند خواهند شد و تاکنون طرح یادشده ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

 

باقری پور گفت: تا پایان اجرای این طرح بزرگ ۸ هزار و ۲۰۰ مترمکعب مخزن ذخیره آب و ۱۳۶ کیلومتر خطوط آب‌رسان احداث خواهد شد.

 

 

تفاوت چشمگیر آب‌رسانی یزد قبل‌ و بعد انقلاب

محمد فاتحی، قائم‌مقام مدیرعامل و معاونت بهره‌برداری فاضلاب شرکت آبفای استان یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» با بیان اینکه آب‌رسانی به شهرستان‌ها و روستاهای مختلف را همواره در دستور کار داریم، اظهار کرد: یکی از پروژه‌های انجام‌شده طرح بزرگ آب‌رسانی به شهر میبد است؛ حفر و تجهیز هشت حلقه چاه، اجرای ۱۸ کیلومتر خط انتقال و خطوط جمع‌آوری چاه‌ها، احداث مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی با هزینه‌ای بالغ‌بر ۳۵۰ میلیارد تومان از ویژگی‌های این پروژه است.

 

وی انتقال آب خارج از حوزه، از استان فارس به شهرستان ابرکوه را یادآور شد و افزود: در راستای تحقق این پروژه حفر و تجهیز پنج حلقه چاه، ایجاد خط انتقال به طول هفت کیلومتر، احداث حجم مخزن ۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی انجام شده است.

 

فاتحی ایجاد تأسیسات لازم برای بهره‌مندی مشترکین ۹ شهرستان از آب انتقالی زاینده‌رود و شهرهای برخوردار از آب انتقالی شامل یزد، اردکان، میبد، تفت، مهریز، زارچ، اشکذر، بافق و بهاباد را از جمله پروژه‌های مهم صورت گرفته عنوان کرد و افزود: در این راستا ۱۸۴ مخزن ذخیره آب با حجم ۱۹۲ هزار مترمکعب و همچنین ۳۸ ایستگاه پمپاژ احداث شده است؛ طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب اجرا شده تاکنون ۵ هزار و ۸۹۰ کیلومتر است.

 

آری،  انقلاب شكوهمند اسلامی ایران به دنبال ۴۵ سال حیات پربركت خود و مسیر بالندگی ملت ایران در بخش‌های مختلف رشد چشمگیری داشته كه توسعه صنعت آب و فاضلاب و بهره‌مندی همگانی از نعمت آب یكی از شاخه‌های پربار آن است.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از