حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد:

تولید مرغوب‌ترین عسل کشور در استان یزد

تولید مرغوب‌ترین عسل کشور در استان یزد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: عسل استحصالی از مراتع به علت رطوبت پایین، وجود گونه‌های مرتعی خاص ( فرفیون‌ها) و نسبت قندها، از مرغوب‌ترین عسل‌‌های کشور محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، محمدعلی حاتمی‌زاده ضمن گرامیداشت ۳۱ مردادماه روز جهانی عسل، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه استان یزد کویری، خشک و کم بارش است، ولی در دامنه‌های قله شیرکوه و کوهپایه‌های اطراف پوشش گیاهی با گونه‌های کمیاب مرتعی، مناطق نسبتاً خوبی را برای پرورش زنبور عسل ایجاد کرده است ، لذا در مقطعی از سال (اوخر زمستان تا اوایل تابستان) در کوهپایه‌های اطراف شیرکوه پرورش زنبور عسل رونق دارد.

وی با بیان اینکه ۶۸۳ زنبوردار با ۹۵ هزار و ۶۲۱ کلنی زنبور عسل در استان فعالیت می‌کنند، افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۹۷ تن عسل، ۴.۸ کیلوگرم ژله رویال، ۳۱۷ کیلوگرم گرده گل و ۵۱ کیلوگرم بره موم تولید شده که بیش از ۸۰ درصد آن مربوط به شهرستان‌های مهریز و تفت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط استان و وزارت جهاد کشاورزی مشکل بیمه، تسهیلات و نهاده‌های زنبورداران در حال بررسی بوده و در این خصوص اقداماتی صورت گرفته و در آینده نزدیک مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه عسل یزد به استان‌های همجوار صادر می‌شود، یادآور شد: عسل استحصالی در استان یزد بدلیل گونه‌های خاص مرتعی، کوهستانی و کوهپایه‌ای در کویر همانند فرفیون‌ها (خشیر)، آویشن، گون، گاوزبان و مرزنگوش همچنین رطوبت حداقل۱۷ درصد از عسل‌های ممتاز ایران به حساب می‌آید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از